rapha explore powerweave schoenen

Rapha introduceert vandaag hun nieuwe high-performance schoenen voor het snellere off-road werk: de Explore Powerweave.

Deze nieuwe Rapha Explore Powerweave zie ik als een samensmelting van de eerder verschenen Explore (door Coen) en Pro Team (door Björn) schoenen. Ze hebben de off-road eigenschappen van de Explore en het ‘racy’ bovenwerk van de Pro Team. Zoals Rapha zegt, een schoen gericht op prestaties, maar ze hebben duidelijk geen concessies gedaan met betrekking tot de pasvorm.

Verstevigd Powerweave zit als gegoten

Het materiaal voor het bovenwerk bestaat volledig uit Powerweave. Dit is een materiaal dat bestaat uit geweven polyester. Bij deze Explore is het vanwege de andere inzetbaarheid wat steviger dan bij de Pro Team schoenen. Ze krijgen wat meer te verduren, maar het verstevigde materiaal moet ook beter beschermen tegen wisselende weersomstandigheden. Het is steviger, maar daarmee niet stijf. Het voelt zacht aan de buitenkant en het heeft nergens naden. De hele leest bestaat uit één geweefd stuk dat zich heel goed naar je voet vormt.

Mijn voeten zijn kieskeurig als het om schoenen gaat. Ze zijn net iets breder dan normaal en dat is bij de traditioneel smalle raceschoen vaak een probleem. Björn gaf bij de Pro Team schoenen van Rapha aan dat deze juist niet voor de brede voet zijn, maar aangezien de Explore Powerweave mij heel goed zit, vallen deze dus juist wat breder. Iets dat je vaker ziet bij off-road schoenen. Ook je tenen kan je vrij bewegen. Die worden overigens beschermd door de verstevigde voorkant.

Ook de hiel is verstevigd, maar verwacht geen onverwoestbaar carbon of iets dergelijks. Heel stevig met wat flex. Het zorgt voor ondersteuning en houdt de schoen aan je hiel zonder te schuiven. Ook niet als je de Boa’s wat losser hebt. Overigens vergeet ik nog bijna te zeggen hoe fraai de schoenen eruit zien. Het Powerweave geeft de schoenen een uniek uiterlijk, veel nadrukkelijker dan bij de Pro Team schoenen. Ze zijn anders, niet extreem opvallend, goed gedaan wat mij betreft.

Boa Li2: verdraaid licht en makkelijk

Sorry voor het woordgrapje, maar bij het aantrekken van de schoenen was dit een van dingen die opviel. Je vraagt je misschien af wat er nog te verbeteren is aan een draaisluiting. Die moet draaien en sluiten. De Li2 sluiting kan je met één vinger aandraaien, zo soepel gaat het. Met kleine stapjes voor- en achteruit kan je nauwkeurig afstellen hoe strak je de schoen wilt hebben. Als je de Boa-knop uittrekt, kan je heel snel de schoen uit doen. Je gaat er misschien niet harder van fietsen, maar het zijn wel van die dingen waarmee een high-end schoen zich kan onderscheiden.

Carbon loopt lekker

Als ik de zool van deze Explore Powerweave en de Explore van Coen met elkaar vergelijk kan ik nauwelijks verschil ontdekken. En dat is niet erg, want Coen was hier ook al tevreden over. Hij merkte terecht op hoe makkelijk je met de schoenen kan lopen. Niet een eigenschap waar we met raceschoenen erg veel waarde aan hechten. Met een gravelschoen kan dit echter wel een belangrijke eigenschap zijn. De kans dat je tijdens een gravelrit een stukje moet lopen, om wat voor reden dan ook, is nou eenmaal groter.

Het rubber voelt zacht en heeft heel veel grip. Ook tussen je voorvoet en je hiel zit een laag rubber zodat je ook daar wat grip hebt. Het verschil wordt gemaakt door het carbon in de zool, dat ze niet over de hele voet gebruiken, maar voor zo’n 3/4 van de voetzool. Bij de hiel en de tenen hebben ze ander materiaal gebruikt waardoor de zool niet in zijn geheel superstijf is zoals bij een raceschoen. Het middenstuk is dat wel degelijk, waardoor alsnog je vermogen efficient wordt doorgegeven aan de pedalen.

Voor off-road, dus andere plaatjes

Ga je van het asfalt af en dan ook nog af en toe van je fiets om te lopen, dan ben je snel klaar met je raceplaatjes. Mede daarom hebben mountainbikers, crossers en veel gravelrijders geen raceschoenen. Er hoeft niet veel aan je plaatjes te blijven kleven om niet meer goed in te kunnen klikken. SPD is het veelgebruikte systeem van Shimano dat in tegenstelling tot SPD-SL wél door andere merken gebruikt mag worden. Die plaatjes zijn een stuk kleiner, gebruiken maar twee gaatjes en laten je ondanks vuil, zand en modder toch nog steeds inklikken. Niet meer dan logisch dus dat deze schoenen daarmee (twee gaatjes naast elkaar) uitgerust zijn. Uiteraard past een ander ‘off-road’ systeem van bijvoorbeeld Crank Bros of Time ook.

Een aardig detail voor de fijnproevers: het plaatje in de schoen waar je de SPD-plaatjes in vastschroeft is van geanodiseerd titanium. Lichter dan staal en zeker exclusiever. Dat titanium plaatje mag dan licht zijn, het gewicht van de schoen is niet meteen te vergelijken met die van een high-end raceschoen. Björn’s Pro Team schoen weegt in maat 43,5, 271 gram. Deze schoen in maat 46 weegt 391 gram. Het extra gewicht komt onder andere van het rubber van de zool.

Details

Rapha Explore Powerweave schoenen
Gemeten gewicht: 391 gram in maat 46 (in normale schoenen draag ik 44,5)
Beschikbaar in Black (deze) en Dark Navy
Adviesprijs: € 310,-
Alle info en waar te koop info bij Rapha
(vanaf 9 maart voor RCC-leden, vanaf 11 maart voor iedereen)

Conclusie

Mooie schoenen op de fiets, ik word er blij van. Bij normale schoenen ook, maar op de fiets is het toch weer anders. En deze Rapha Explore Powerweave schoenen maken mij blij. Maar naast het spreekwoordelijke oog, willen mijn voeten ook wat. En dat hebben ze gekregen. Het Powerweave materiaal bevalt erg goed. De hiel zit perfect bij mij en ik hoef de soepel draaiende Boa Li2 draaisluitingen niet per se heel strak te draaien om te voorkomen dat de schoen gaat schuiven. En het klinkt raar om te zeggen, maar ze lopen dus nog lekker ook. Bovenal fietsen ze heel fijn. Het bovenwerk sluit goed aan en biedt veel ondersteuning en comfort terwijl de zool op de juiste plekken heel stijf is. High-end schoenen zoals ze moeten zijn. Goed gedaan Rapha!