Daniel Oss plaatste halverwege oktober een foto op Instagram die volop voor speculaties heeft gezorgd. Op de foto draagt hij schoenen die nog niet eerder te zien waren. Niet veel later werd de foto al weer verwijderd en dat was des te meer voer voor speculaties. Dat er nieuwe schoenen aan zaten te komen was al geen geheim meer, maar op de details moesten we nog even wachten. Vandaag worden ze dan officieel gelanceerd: De S-Works Ares.

De binnenkant

S-Works Ares: voor de sprinters?

Eind 2020 kreeg ik al een paar van deze schoenen opgestuurd en het uitpakken was een leuke verrassing. Niet alleen omdat het om een paar nieuwe schoenen gaat, maar vooral door hoe deze eruit zien. Ze zijn heel anders dan de vorige modellen. Nadat ik de schoen eens goed heb bekeken valt me op dat de zool en de hielcup het enige is dat gelijk is gebleven. Met een stijfheidsindex van 15 is dit de stijfste zool die Specialized in huis heeft. Het bovenwerk ziet er helemaal anders uit, maar is wel gemaakt van dezelfde materialen als de S-Works 7 Vent. Het is een combinatie van het stevige Dyneema en luchtig mesh. En zo zitten er toch nog best wat overeenkomsten tussen de Ares en zijn voorgangers. De Ares is, naast de S-Works 7 en de S-Works 7 Vent, één van de topschoenen die je in het peloton terug zal zien.

Bekende zool! Net als bij zijn voorgangers heeft de Ares de stijfste zool uit de collectie.

Sok van mesh met Dyneema

Het bovenwerk is een sok van mesh en daardoor vind ik dat het lijkt op een voetbalschoen. Deze sok is aan de zijkanten verstevigd met Dyneema en bij de hak van de schoen is er de stevige hielcup. Hij heeft meerdere ‘flappen’ die over de schoen lopen. Hierop zitten de BOA-sluitingen bevestigd, die op deze manier de schoen rondom je wreef vouwen. Het is een beetje lastig om dit goed te verwoorden, maar de foto’s geven een goed beeld lijkt me. De BOA-sluitingen zijn, in vergelijking met de voorgaande modellen, meer bovenop de schoen geplaatst. Op de Ares schoenen zitten de nieuwe BOA Li2 sluitingen.

De ‘sok’ en de nieuwe manier van sluiten

De lus van de bovenste BOA heeft aan de binnenkant twee verbindingspunten, waardoor hij op een heel andere manier sluit. De tweede BOA-sluiting zit verder naar de voorvoet en daardoor is het klittenbandje overbodig geworden. Aan de voorkant van de schoen zit bij de Ares een ‘stootrand’ die de neus extra bescherming geeft.

Efficiënter dan zijn voorgangers

De nieuwe looks vind ik gaaf, maar dat is natuurlijk niet de enige reden om een schoen opnieuw te ontwikkelen. Het doel is om de schoen nog efficiënter te maken dan zijn voorgangers, en dat is volgens Specialized ook gelukt. Voor de drie contactpunten met de fiets maakt Specialized al lange tijd gebruikt van hun ‘Body Geometry’ concept. Deze contactpunten zijn het stuur, zadel en de schoenen. De schoenen van Specialized worden zo ontwikkeld dat je voet, knie en heup in één rechte lijn boven elkaar staan. Dit moet zorgen voor een efficiënte trapbeweging waardoor je de meeste kracht kan leveren en ook de kans op blessures verkleint.

De BOA-sluitingen zijn anders gepositioneerd

Vooral de nieuwe, gepatenteerde manier waarop de Ares schoen sluit maakt dat dit nog weer een stukje efficiënter is geworden. Door de sok en de sluiting rondom je voet, is er minder ruimte voor speling. Hierdoor wordt de kracht efficiënter overgebracht en dat maakt het een echte raceschoen die 1% sneller is. Naast dat Specialized dit zelf heeft onderzocht, hebben renners als Justin Williams en Sam Bennett de schoenen getest tijdens de koers en meegedacht in het ontwikkelproces. Een verschil van 1% gaat je geen minuten winst opleveren, maar dit is volgens Specialized wel genoeg om het verschil te maken tussen winst en verlies.

Eerste indruk: comfortabel en veel steun

Na de eerste meters was ik vooral verbaasd. De schoen voelt heel tegenstrijdig doordat het een soepel bovenwerk heeft, dat toch heel veel steun geeft. Meer dan je gewend bent van de S-Works 7 schoenen. Dat gevoel heb ik nog steeds bij het aantrekken, al raak je er na verloop van tijd wel aan gewend. De sok van de schoen is heel comfortabel en de mesh zorgt voor veel ventilatie. Je zou het bijna een pantoffel noemen, zo comfortabel voelt het. Een fijne pasvorm, terwijl je de schoen juist lekker strak aan kan trekken door de nieuwe manier van sluiten. De schoen vouwt rondom de wreef, zonder dat het knelt. Je voelt goed dat de schoen rondom je voet aansluit waardoor je beter kan duwen op de pedalen. Hoeveel Watt het scheelt kan ik je niet vertellen. Maar ik merk wel dat de schoen een enorm stijf geheel vormt, waarmee je volle kracht op de pedalen kan zetten.

De hielcup en de sok

De S-Works Ares is er in vier verschillende kleuren. Naast de zwarte schoenen, die je hier op de foto’s ziet, zijn ze er ook in het rood, wit en een witte team-edition. Daarbij zijn de hielcup en logo’s op de schoen zwart. Voor Specialized is dit de meest comfortabele en snelste schoen die ze gemaakt hebben en dat zie je terug in het prijskaartje want die is met € 419,90 fors. Ze zijn te koop vanaf maat 36 tot en met maat 49 en qua gewicht zijn ze gelijk aan de S-Works 7. De schoenen in maat 43 wegen 249 gram per stuk.

Alle details en informatie is te vinden op de website van Specialized.

De verstevigde neus
De BOA Li2 sluiting op de voorvoet
De achterkant van de schoen
Alle drie de lussen van de BOA-sluitingen