Het is al weer bijna vier jaar geleden dat ik op de Scope R4d Disc wielen mocht rijden. Over de Franse bergen gaven de wielen mijn (beperkte) klimcapaciteiten een boost! Inmiddels zijn de wielen bij Scope doorontwikkeld. De nieuwe wielen die onder de Race serie vallen, moeten nog betere prestaties leveren. Maar Scope heeft tegelijkertijd de Sport serie opgezet. Dat zijn wielen met alle techniek van de vorige generatie wielen, maar voor een scherpere prijs. De wielen zijn te koop voor € 998,- om precies te zijn. En die prijs maakt het toch een stuk toegankelijker om een mooie set carbon wielen te gaan aanschaffen. Wij kregen de kans om te kijken of je voor die lage prijs nog steeds een goede set wielen koopt.
Een kopie?
Tussen de ‘oude’ R4d Disc en de S4 wielen zijn niet veel verschillen te vinden. Als eerste zijn de maten gelijk: 45mm hoge velg, 26mm breed aan de buitenkant en 19mm breed aan de binnenkant. Het binnenwerk is iets anders want de S4 maakt gebruik van het 3-Pawl freewheel, daar waar de R4d een 6-Pawl freewheel had. Bij de carbonvelg is gebruik gemaakt van een Local Reinforcement techniek wat inhoudt dat rond de spaken er meer lagen carbon zitten. Zo houd je het wiel sterk, maar kun je tegelijkertijd op andere punten het aantal lagen carbon laag houden zodat ook het gewicht laag blijft. En ondanks de lagere prijs worden de wielen nog steeds met de hand opgebouwd.
Bij de spaken is er wel een verschil te vinden. De Sapim CX-Sprint spaken zijn vervangen door de Sapim CX Leader Aero spaken. Qua looks zijn de wielen er ook op vooruit gegaan. Door het rood weg te laten en te kiezen voor minimalistische logo’s zien de wielen er erg strak uit. De S4 disc-wielset komt op 1602 gram en is daarbij op onze weegschaal lichter dan dat Scope op de website aangeeft. Ten opzichte van de R4d wielen zou de nieuwe wielset dan 5 gram zwaarder zijn. Maar dat valt binnen de marge en betekent dat we grotendeels met hetzelfde wiel te maken hebben.
Allround wielen
En dat is alleen maar een goed ding, want dat betekent dat je dezelfde prestaties krijgt maar voor 400 euro minder. Kijk je op de website dan kom je tegen dat Scope de wielen aanprijst als allrounder en geven ze in de bandentabel aan dat je ook gravelbanden tot en met 57mm op de velgen kunt monteren. Dat greep ik aan als een mooie kans om het allround karakter van deze wielen te testen en ze in mijn gravelracer te steken met 35 mm banden. Even opmeten leert dat de banden op de S4 wielen vallen als 36,5mm banden. Na de snelle wissel, krijg ik direct zin om op de fiets te stappen. Het vervangen van de standaard aluminium wielen voor deze middelhoge carbon wielen geeft de looks van de fiets een boost. In de eerste meters voel ik gelijk het lagere gewicht en de stijfheid bij het aanzetten. Eigenlijk ben ik gelijk verkocht, maar voor je gevoel werkt nieuw materiaal een beetje als (legale) doping. Maar na een tijdje merk je toch dat je niet iedere dag superbenen hebt en juist dan moeten de wielen zich blijven bewijzen.
En dat doen ze. Met de wielen heb ik de moeilijke paden opgezocht: lichte gravelstroken, kasseien en slecht asfalt. En bij alle testen geven de wielen geen krimp. Ook na een tijdje voel je nog steeds dat de wielen licht en stijf zijn. De wielen rollen mooi en blijven nog lang doordraaien als je gestopt bent met trappen. Opvallend vond ik dat ondanks de 45mm hoge velgen de wielen, de fiets niet in een stuiterbak veranderde. Het 3-pawl freewheel systeem grijpt snel in en als je de benen stil houdt, komt er een mooi niet overdreven hard geluid uit.
Je hebt wat te kiezen!
In de serie Sport wielen vind je drie wielsets terug: S3, S4 en S5. De 3, 4 of 5 achter de S refereert naar de velghoogte. Bij de 3 is dat 30mm, bij de 4 is dat 45mm en bij de 5 is dat 55m voor de Sport. Je kunt naast de S4 dus ook nog kiezen voor de S3 of S5 voor dezelfde prijs. Kies de S3 als je veel gaat klimmen en de S5 als je veel snelheid op het vlakke wilt maken. Voor alle drie de wielen kan je kiezen uit verschillende freewheel body’s. Je hebt aansluitingen voor Shimano, Shimano Micro Spline, Sram XD(R), Campagnolo en binnenkort ook Campagnolo N3W. Je kunt ook nog kiezen voor een velgremversie. Voor de velgremmen zijn de S4 wielen volgens Scope 68 gram lichter, maar zit er wel een gewichtslimiet op van 95 kilogram. Bij de velgremversie krijg je er trouwens een setje remblokken en quick-releases bij. Bij zowel de schijfremversie als de velgremversie worden de tubeless ventielen en velglint bijgeleverd en heb je drie jaar garantie.
Naast de Sport serie is er dus ook nog de Race serie voor op de weg. Wat de Race wielen als extra leveren t.o.v. de Sport wielen zijn een velgprofiel dat gevormd is aan de hand van een algoritme voor een lagere luchtweerstand. Daarnaast zijn de wielen lichter en zit er achter een diamond-ratchet freewheel. Dit freewheel grijpt nog sneller aan dan het 3-pawl freewheel in de S4. Ook heb je als extra de keuze om er CeramicSpeed lagers in te laten zetten. Alle specificaties en details van deze Scope Race wielen kwamen al langs in het artikel dat we schreven toen ze gelanceerd zijn. Extra’s die de wielen vast beter zullen maken, maar het is aan jou of de extra € 400,- tot € 800,- het waard is. Een moeilijke keuze omdat de Sport wielen al zo goed zijn.
Details
Scope S4 Disc wielen (24/21 spaaks)
Spaken: Sapim CX Leader Aero
Velgen: 45mm hoog, 26mm breed extern, 19mm breed intern
Gemeten gewicht wielset: 1602 gram (737 gram voorwiel. 865 gram achterwiel)
Adviesprijs: € 998,-
Meer info via Scope
Conclusie
Bij de S4 wielen geen praatjes over nieuwe technieken of uitgevonden materialen. Nee bij de S4 wielen wordt techniek van de vorige generatie gebruikt. En die techniek is nog niet gedateerd, want de S4 wielen leveren een goede prestatie. De wielen zijn licht en voelen stijf. En ze smoelen ook nog eens goed onder je fiets. Ja er zijn carbonwielen die lichter, stijver en sneller zijn en Scope heeft die zelf ook in huis. Maar voor de prijs van € 998,- is het toch een stuk aantrekkelijk geworden om een carbonwielset aan te schaffen.