Toen Merijn in 2017 de Scope R4d wielset heeft getest, was hij al erg te spreken over deze wielen. We zijn inmiddels vier jaar verder en de afgelopen periode zijn ze in Brabant erg druk geweest met de ontwikkeling van een nieuwe generatie wielen. Scope heeft hun eigen wiel opnieuw uitgevonden en presenteert een heel nieuwe collectie wielsets.

Road serie, All-road en Off-road

De nieuwe collectie bestaat uit drie categorieën en dat zijn: Road, All-road en Off-road. Road is te krijgen in 3 verschillende hoogtes voor zowel schijfremmen als velgremmen. De All-road is er ook in 3 verschillende hoogtes maar alleen voor schijfremmen. Waar ze met hun vorige model nog 6 wielsets hadden voor in de racefiets, zijn dat er nu dus 9. Daarnaast is er ook nog een Off-road wielset (die we verder niet zullen bespreken) die is gemaakt voor in je mountainbike waardoor het totale aantal wielsets zelfs op 10 komt.

De Road serie is qua naam hetzelfde gebleven ten opzichte van zijn voorgangers en dat houdt lekker duidelijk. Ook nu is de typenaam direct gelinkt aan de hoogte van de velg. De R3 wielen hebben een velg van 30mm hoog, bij de R4 wielen is dat 45mm en de R5 heeft een velghoogte van 57mm. Drie verschillende types, die je kan krijgen voor zowel velgremmen als schijfremmen.

Helemaal nieuw is de All-road serie en dat zijn de 3 andere wielsets die in je racefiets passen. De indeling qua velghoogtes is gelijk en ook de naam is vergelijkbaar. Om het verschil aan te geven krijgen de wielen uit de All-road serie de letter A erachter. Het wiel met 57mm velg uit de All-road serie heet dan de R5a. Zoals de naam All-road al doet vermoeden kan je ze naast op de weg ook gebruiken voor onverharde gravelpaden.

Nieuwe en brede velgen samen met de TU Delft

Voor de nieuwe generatie wielen is de vorm van de velg helemaal veranderd. In vergelijking met zijn voorganger zijn ze allemaal breder geworden. De All-road wielen zijn zelfs 30mm breed. Om tot de optimale vorm van de velg te komen heeft Scope samen met de Aerospace afdeling van de TU Delft een algoritme gemaakt waarmee ze dit kunnen berekenen. Ze noemen deze techniek de Algorithm Enhanced Aerodynamic Technology (AEA). De reden om de velg te veranderen is dat Scope samen met Schwalbe heeft onderzocht dat een 30mm tubeless band op een 30mm brede velg minder rolweerstand heeft dan een 25mm band op een 25mm velg.

Het breder maken van de band en de velg heeft dan wel als nadeel dat het minder aerodynamisch is doordat je meer luchtweerstand hebt. Dit komt doordat het frontale oppervlak van een 30mm band groter is. Met deze berekening van de TU Delft heeft Scope een velg profiel gevormd waarmee ze deze nadelige luchtweerstand hebben kunnen terugbrengen tot een verlies van 1,5 watt. Met een 30mm tubeless band op een 30mm velg win je 5 watt op de rolweerstand, ten opzichte van dezelfde combinatie van 25mm breed. 5 watt winst de op rolweerstand en maar 1,5 watt verlies door de luchtweerstand maakt een netto winst van 3,5 watt even eenvoudig uitgelegd.

Deze berekeningen gelden voor de wielen uit de All-road serie, waarop je dan de 30mm band monteert voor de meeste winst (of minste weerstand). Met een interne velg breedte van 23mm is het ook geen probleem om er een bredere (gravel)band op te monteren en volgens Scope kan dit zelfs tot 57mm. Het voordeel van een brede velg en bredere band is dat het ook comfortabeler rijdt.

De velgen van de Road serie zijn met ook met de AEA technologie ontwikkeld en hebben daardoor een soortgelijke vorm, maar zijn 28mm breed. Voor de beste rij eigenschappen wordt aangeraden hierop ook een 28mm band te monteren. Uit het onderzoek kwam dat 30mm optimaal is, maar dit past lang niet in alle racefietsen. De Road wielen met 28mm brede velg zijn dan de ‘next-best-option’ en deze passen wel in de meeste racefietsen. Daar komt bij dat deze vorm van de velg ook geschikt is voor velgrem wielen want 28mm is de maximale breedte die in een velgrem klauw past.

Ratchet naaf

Ook de naaf van de wielen is flink doorontwikkeld waarmee ze de stijfheid en de duurzaamheid van de wielen hebben weten te verbeteren. Voor de achternaaf hebben ze nu een ratchet systeem gemaakt. Deze is volgens Scope lichter qua gewicht en de stalen kransjes zijn ‘Diamant gehard’ voor een langere levensduur. Om de stijfheid beter te maken heeft de naaf een 17mm as en is de flens afstand groter gemaakt. In de naven zitten op maat gemaakte SKF lagers waarbij er een type vet wordt gebruikt dat speciaal voor Scope is ontwikkeld. De velgen en naven worden gebouwd met Sapim CX-sprint spaken. De nieuwe velgen hebben de Local Reinforcement Technology, waarbij Scope de velg rondom het spaakgat verstevigd. Deze techniek werd ook bij de vorige generatie wielen gebruikt en op de foto hieronder kan je goed zien wat ze daar mee bedoelen.

Scope heeft veel vernieuwd, maar de prijs is gelijk gebleven. Daarbij houden ze vast aan hun principe van één prijs voor elk type wielset en dat is € 1398,-. Lekker overzichtelijk als je het mij vraagt. Er zijn twee uitzonderingen op de prijs en dat is als je kiest voor een upgrade naar CeramicSpeed lagers(+ €500,-) of custom gekleurde decals(+ €98,-). De wielen voor schijfremmen zijn gemaakt voor 12mm steekassen en centerlock schijven. De velgrem wielen worden gemonteerd met quick-releases.

Alle specificaties en details over de nieuwe wielen kan je vinden op de website van Scope.