Het zitvlak van een wielrenner is heel belangrijk, daar wil je geen pijntjes hebben. Een goed zadel is een must als je met plezier op je fiets wil zitten. Bij Selle Italia zijn ze daar al 120 jaar in gespecialiseerd en blijven ze vernieuwen met een nieuw zadel dat uit de 3D-printer komt. Sinds de zomer fiets ik met het 3D geprinte Selle Italia zadel, en dat was voor zeker geen straf.

3D geprint bovenwerk voor de Selle Italia SLR Boost

Afgelopen Eurobike zagen we het zadel al voorbijkomen en noemden we dit ‘het Selle Italia zadel met die lange naam’. Waar deze lange naam vandaan kom schreef ik eerder al in een artikel over dit 3D geprinte SLR Boost zadel. Selle Italia stuurde ons het SLR Boost 3D zadel met titanium rails in de L3 ‘wide’ uitvoering.

Het zadel weegt 211 gram op onze weegschaal en daarmee is het 6 gram zwaarder dan dat ze op hun eigen site aangeven. Daar geven ze dan wel een 8% marge aan, en daar blijft het zadel netjes binnen als je naar het gewicht kijkt. Het is 248 mm lang en deze ‘L3 wide’ uitvoering is 145 mm breed. Het zadel is ook verkrijgbaar in een S3 uitvoering en deze is 130 mm breed en zal volgens Selle Italia ongeveer 5 gram lichter zijn.

Onopvallend comfortabel

Het idee achter een zadel met 3D geprinte ‘padding’ is dat het de vorm van je zitvlak kan aannemen en op die manier vervelende drukpunten zal tegengaan. Het 3D geprinte bovenwerk voelt stevig en het kost een beetje kracht om dit met je duim in de kunnen drukken. Het zadel valt onder de performance lijn, en is daarmee echt bedoeld om mee te koersen en volgens Selle Italia het minst geschikt om te toeren. Daar hebben ze weer andere zadels voor.

Het monteren van het zadel is snel gebeurd en al snel heb ik de eerste kilometers gereden. Ik moet onderweg één keer stoppen om het zadel heel ietsjes naar voren te kantelen, maar het zit goed. Tijdens deze testperiode merk ik niks aan het zadel, en dat zegt heel veel. Uiteraard merk ik dat ik op een zadel zit, maar een zadel valt pas op als het niet goed zit. Maar als het juist wel goed zit, lijkt het als vanzelfsprekend en kan je er uren achtereen opzitten.

Diep zitten en hard rijden

Zoals gezegd is dit een zadel uit de performance lijn. Ik heb hem dan ook op de racefiets gezet waar ik het meest sportief op zit en ook wedstrijden mee heb gereden. De brede sleuf is bij een diepe zit heel fijn, want het voorkomt dat er veel druk op je perineum komt. De ‘padding’ is hard en dat merk je doordat je de trillingen of oneffenheden van het wegdek voelt. Je voelt het maar het is niet vervelend of storend. Ik vind het juist wel fijn, omdat ik graag zoveel mogelijk gevoel wil hebben met de fiets en ondergrond en hoe de fiets daarop reageert.

Het zadel is zo vormgegeven dat m’n bekken naar voren wordt gekanteld, waardoor je lekker diep zit. Ik vind dat een fijne houding en ik fiets nooit lang met de handen midden bovenop het stuur. Als ik dat in combinatie met dit zadel wel doe, merk ik dat de houding een beetje onnatuurlijk begint te voelen. Het zadel wil gewoon dat je dieper zit. Op de shifters of in de beugel gaat dit probleemloos. Ook bij duurritten van meer dan vier uur, zit ik nog steeds lekker op het zadel. Ik ervaar nergens drukpunten en voor m’n gevoel zit ik stevig en comfortabel op het zadel. Het zadel oogt vlak, en zo voelt het ook als je er op zit waardoor je ook niet de neiging hebt om naar links of rechts te schuiven.

Specificaties

Selle Italia SLR Boost 3D TI316 Superflow zadel
Maat: L3 Wide, 145 mm breed (ook verkrijgbaar in 130 mm)
Gewicht: 211 gram (zelf gewogen)
Prijs: € 359,90

Conclusie

Met het nieuwe 3D geprinte zadel gaat Selle Italia mee in de ontwikkeling en nieuwste trends. Daaraan hangt dan wel een fors prijskaartje van € 359,90. In vergelijk met andere 3D geprinte zadels is dat de prijs die je kan verwachten, en dat geldt ook voor het lichte gewicht. 211 gram in combinatie met titanium rails is netjes. De vorm van het zadel vind ik erg fijn. Ik zit er lekker op en de brede Superflow opening geeft veel ruimte voor een comfortabele zit. Het zadel voelt hard, maar wel comfortabel doordat het gelijkmatig ondersteund. Het is een zadel dat is gemaakt om te koersen en hard te rijden in een diepere houding. Een zadel voor de liefhebbers van snelheid en exclusief materiaal dus.

via Selle Italia