Als je S-Phyre leest, weet je dat je het topmodel van Shimano te pakken hebt. Inmiddels zijn we bij de derde generatie van deze schoenen. Dat geldt zowel voor de schoenen voor op de weg, als de off-road schoenen. De jongste generatie van de off-road uitvoering is nog maar een paar maanden oud, en deze zijn vooral aan de onderkant flink gewijzigd. Ik schreef in november van afgelopen jaar al over de nieuwe Shimano S-Phyre’s met Ultread zool. En vanaf dat moment ben ik ze ook gaan testen.
Ook wijzigingen in het bovenwerk
Het grootste verschil met zijn voorganger zit dan wel aan de onderkant, maar dat betekent niet dat er aan de bovenkant helemaal niets is gewijzigd. Het bovenwerk bestaat nu uit twee delen en heeft wat minder ventilatie gaatjes. Deze zijn dan wel weer iets groter ten opzichte van het vorige model. De lussen van de Boa-sluiting gaan op dezelfde manier alleen draai je nu aan de Li2 sluiting. Deze zijn minder hoog zodat je minder snel ergens achter blijft haken.
Qua looks is de blauwe kleur iets donkerder en glimt iets meer. Net als de S-Phyre schoenen voor op de weg. Ik vind die kleur erg mooi en ze vallen daardoor lekker op. De voering van de schoen is zwart, behalve bij de hiel. De zilvergrijze kleur is van de anti-slip-voering die moet voorkomen dat je hak niet uit de schoen komt.
De nieuwe Ultread zool
Omdat het aan de onderkant zit valt het misschien niet op, maar het meest opvallend is dat Michelin plaats heeft gemaakt voor Ultread. En dat gaat niet alleen over het logo aan de onderkant, maar dat is de gehele zool. Shimano heeft de afgelopen tijd gewerkt aan de ontwikkeling van een eigen zool met een nieuw profiel en slijtvastere rubber compound. Zelf zeggen ze dat ze hiermee 37 gram besparen voor een schoen in maat 42. Mijn schoen in maat 43 weegt op mijn weegschaal 321 gram. En dat is vergelijkbaar met andere schoenen uit het topsegment.
Het profiel is een stuk hoger ten opzichte van zijn voorganger en ook de blauwe accenten zijn verdwenen. Niet alleen hoger maar ook met scherpere hoeken zodat er meer grip ontstaat bij looppassages. Het rubber is harder dan zijn voorganger waardoor het slijtvaster is. Dit moet er ook voor zorgen dat de noppen naast je schoenplaatje steviger op het pedaal duwen. Meer stabiliteit en beter contact is daarvan het gevolg, aldus Shimano. Onder de voorvoet is er ruimte voor het plaatsen van studs, voor als je echt door het slijk moet ploeteren. Tussen de voorvoet en achterkant van de schoen is het rubber voorzien van schubben. Als je niet direct inklikt, zou je hiermee nog wel voldoende grip moeten hebben om niet meteen van het pedaal te schieten.
Het profiel zit op een full carbon zool met een stijfheidsindex van 11, daar waar bij Shimano 12 de meest stijve zool is. Er is bewust gekozen om de off-road schoenen met een iets flexibelere zool uit te rusten, zodat je er iets prettiger mee kan lopen.
Crossen maar
Als schoenen ergens veel te verduren krijgen is het wel bij de cross. Binnen no time zitten ze onder de modder in een uur tijd klik je voortdurend in en uit bij verschillende looppassages. De eerste cross-training doet dan ook wel een beetje pijn, want het is echt slecht weer. De mooie blauwe kleur is na tien minuten al niet meer te zien. Maar de S-Phyres worden wel direct goed getest. De schoenen zitten erg lekker en ze sluiten mooi aan. Ik maak hiervoor wel gebruik van het extra lusje van de Boa-sluiting bij de voorvoet. Hierdoor voel ik wat meer stevigheid, zonder dat de schoen gaat knellen. Die Boa’s werken erg soepel en ik vind het erg prettig dat ik ze makkelijk een tandje bij kan stellen.
De zool is lekker stijf en ik kan goed kracht zetten op de pedalen. De eerste loopstroken met deze schoenen, zijn in het mulle zand en dat gaat prima. Maar de grip van het nieuwe profiel merk ik echt goed als ik een steile en modderige loopstrook voor m’n voeten krijg. De truc is altijd om te proberen in de voetsporen van je voorganger te lopen, maar ook daar merk ik dat ik meer grip heb doordat ik minder wegglijd bij het afzetten. Erg prettig is dan ook dat er niet heel veel modder onder de schoen blijft hangen. Helemaal voorkomen doe je dat niet, maar het inklikken na een loopstrook lukt prima. In de periode dat ik ze testte hebben ze dus veel modder gezien. Maar ondanks dat zien ze er nog steeds ‘als nieuw’ uit, want het gladde bovenwerk is gelukkig makkelijk schoon te maken.
Specificaties
Shimano S-Phyre XC9 met Ultread zool
Kleur: Blauw. Ook verkrijgbaar in wit of zwart
Maat: 43. Verkrijgbaar vanaf maat 36 t/m 48. Ook in halve maten en verschillende breedtematen
Gewicht: 321 gram (maat 43)
Prijs: € 359,-
Meer info via Shimano
Conclusie
Dat de S-Phyre een paar schoenen uit het topsegment is, merk je goed wanneer je deze aan hebt. Een super stijve zool en een lekkere comfortabele pasvorm. De sluiting met de Boa’s gaat soepel en het voordeel bij deze Li2 uitvoering is dat je zo ook met klikjes losser kan doen en dus nauwkeuriger onderweg kan bijstellen. Het grove profiel met de hoge noppen is goed merkbaar. Je hebt veel grip en nu na twee maanden zie ik nog amper slijtage. En ja, ik heb ze de afgelopen twee maanden echt intensief gebruikt. De prijs is met € 359,- wat je kan verwachten van een schoen uit het topsegment. En bij deze S-Phyre’s is de kwaliteit ook zoals je dat verwacht van een paar topschoenen!