Niet lang nadat Specialized de nieuwe Allez Sprint lanceerde viel er een uitnodiging op de mat voor een rondje Posbank en test met deze racefiets. Onder een stralende voorjaarszon reed ik mooie heuvelachtige kilometers over de Veluwe. In de weken erna kon ik de fiets nog wat beter aan de tand voelen op de wegen rondom mijn eigen huis. En ook tijdens de laatste rit was ik nog steeds verbaasd dat het een aluminium racefiets is.

Specs van z’n carbon broer

Heel kort door de bocht kan je zeggen dat de nieuwe Allez Sprint een aluminium kopie is van de Tarmac SL7. Ik schreef bij de lancering van de Specialized Allez Sprint al dat de SL7 zijn voorbeeld is geweest en dat zie je terug in dezelfde geometrie en vorm van de buizen. De Allez Sprint heeft ook dezelfde zadelpen als die van de Tarmac SL7 en de interne kabelloop komt ook overeen.

De verschillen met de vorige Allez Sprint zit vooral in het weglaten van een lasnaad bij het bracket en het verder naar achteren plaatsen van de lasnaad bij het balhoofd. Zowel het balhoofd als bottom bracket bestaan nu uit één geheel waardoor de fiets een stuk stijver wordt. De ins en outs hierover kan je teruglezen in het artikel van de nieuwe Specialized Allez Sprint. Verwacht overigens geen strak afgewerkte lasnaden, want dat heeft de Allez Sprint niet.

Racen met aluminium

De Allez Sprint wordt inmiddels veelvuldig gebruikt door team Legion dat er de Amerikaanse criteriums mee rijdt (en ook regelmatig wint). En als ik met de Allez Sprint wegfiets, dan snap ik dat ook heel goed. Ik rij zelf al een aantal jaren op de Tarmac SL7 en deze Allez Sprint voelt heel vertrouwd. Al bij de eerste meters valt me op hoeveel deze ook echt op zijn carbon broer lijkt. Niet alleen qua vorm, maar ook wat betreft het rijgedrag. De zadelpen is de S-Works uitvoering die ook in de Tarmac SL7 zit. Deze heeft onder het zadel een afdekkapje, waar je een Di2 junction in kan zetten.

Veel gelijkenissen dus, maar het zal je niet verbazen dat er ook wel merkbare verschillen zijn. Aluminium is een zwaarder materiaal dan carbon en deze fiets komt dan ook uit op 8,77 kg. Dit is de zwarte uitvoering met een Shimano 105 groepset en aluminium DT Swiss R470 wielen. Voor een aluminium fiets een prima gewicht en zolang je er niet mee naar de Dolomieten of Alpen gaat zal je hier weinig hinder van hebben.

Bij het aanzetten reageert de Allez Sprint direct en gaat goed vooruit. Dat geldt ook voor het sturen, dat strak aanvoelt waardoor hij ook stabiel in de bochten ligt. Bij hoge snelheden gaat de fiets vloeiend door bochten. De Allez Sprint stuurt iets directer dan zijn carbon broer zonder dat het nerveus is. De stijfheid van het nieuwe aluminium frame maakt hem naast stijf en ook wat ‘harder’. Dit voel je als je er mee over klinkers of slecht wegdek rijdt. Met een beetje minder druk in de banden maakt hem dan net wat comfortabeler wat mij betreft.

Wanneer je de fiets een upgrade geeft met een set hogere velgen, rijdt dat niet alleen nog strakker, maar het ziet er ook nog eens super uit. Ik heb er namelijk ook even een setje Roval Rapide ingezet.

Dezelfde fiets met een hoge wielset

Allez Sprint Comp

De Allez Sprint heeft zoals gezegd de Shimano 105 disc groepset met een semi-compact crankset. 52/36 tandwielen in combinatie met een 11-28 cassette is een fijne allround verhouding voor de lage landen en het heuvellandschap van bijvoorbeeld België en Duitsland. Het schakelt soepel en betrouwbaar. Dat kan je ook zeggen van de schijfremmen die goed doseerbaar zijn en ik vind ze ergonomisch lekker in de hand liggen.

De R470 velgen van DT Swiss zijn tubeless ready. Wil je hier gebruik van maken zal je wel even andere (tubeless ready) banden moeten monteren dan de Specialized Turbo Pro. De Allez Sprint Comp die ik als testfiets reed is de zwarte uitvoering met chroom decals. Daarnaast is dit model ook in een glanzende mint-groene kleur verkrijgbaar.

Nog een keer dan met de optionele hoge wielset

Specificaties

Specialized Allez Sprint Comp
D’Aluisio Smartweld aluminium frame
Groepset: Shimano 105 Disc
Crankset: Shimano 105 Semi-compact (52/36)
Zadelpen: S-Works Tarmac Carbon
Stuur + Stuurpen: Specialized Alloy shallow drop
Zadel: Specialized Power Sport
Gewicht: 8,77 kg
Prijs: € 3300,-
Meer info via Specialized

Conclusie

Ik gaf het in de inleiding al een beetje prijs, maar deze fiets komt heel dicht in de buurt van een carbon racer. Naar mijn idee was het verschil tussen deze materialen nog nooit zo klein. De Allez Sprint reageert lekker direct, stuurt strak en voelt direct vertrouwd. De Allez Sprint wil graag vooruit en is een lekkere fiets om mee te koersen. Het grootste verschil met zijn carbon broer zit wat mij betreft in de hardheid van het frame. Dit merk je vooral bij slecht wegdek en klinkers, waarbij de trillingen wat minder worden geabsorbeerd. Niet alleen qua rij eigenschappen komt de Allez Sprint in de buurt van een carbon racer, ook de prijs van € 3300,- is carbon-waardig. Die prijs, is net als het materiaal erg stevig. En juist die stevigheid van het materiaal is voor de echte criterium-racer ook een belangrijk gegeven wat de Specialized Allez Sprint Comp uniek in z’n soort maakt.

Comments are closed.