Het was in 1981 de eerste echte fiets die Specialized op de markt bracht. Een stalen Specialized Allez. Eind jaren ’80 kreeg de Allez carbon buizen tussen de stalen lugs en uiteindelijk werd in 1994 de eerste aluminium versie van deze fiets gepresenteerd. Klassieke frames met ronde buizen zoals je gewend bent uit die tijd. In 2013 kwam hier verandering in door het gebruik van de D’Aluisio Smartweld techniek en aerodynamisch gevormde buizen door hydroforming. Met deze technieken ontwikkelde Specialized de Allez Sprint in 2015 en nu dus ook de nieuwe Allez Sprint 2022. Specialized noemt de nieuwe Allez Sprint de eerste aluminium superbike ter wereld.

De carbon Tarmac SL7 als voorbeeld

De afgelopen jaren is Specialized bezig geweest om hun D’Aluisio Smartweld techniek en het hydroforming nog verder te ontwikkelen om het maximale uit het aluminium frame te halen. Uit eigen tests blijkt dat deze Allez Sprint 41 seconden sneller is als je hem vergelijkt met de vorige Allez Sprint waar Sagan in de Tour Down Under van 2020 mee reed.

Bij de ontwikkeling van het nieuwe frame hebben ze de Tarmac SL7 als voorbeeld genomen en dat zie je ook goed terug. Het frame heeft dezelfde vormen en de geometrie is ook gelijk. De Allez Sprint heeft dezelfde zadelpen als de Tarmac SL7 en ook de interne kabelgeleiding is gelijk. De grootste uitdaging bij de ontwikkeling van de Allez Sprint zat in het vormen en lassen van de aluminium buizen. Deze zijn van oorsprong rond, en als je deze gaat vervormen heeft dat effect op de stevigheid.

D’Aluisio Smartweld en hydroforming

Het balhoofd is uit één stuk aluminium gesneden en door hydroforming hebben ze deze de slanke en aerodynamische druppelvorm kunnen meegeven. Bij hydroforming wordt de aluminium buis in een mal geplaatst en wordt hij met behulp van vloeistof in de juiste vorm geperst. De Smartweld lasnaad achter het balhoofd hebben ze iets verder naar achteren geplaatst voor de stijfheid van het frame.

Bij Specialized’s Smartweld lastechniek zie je dat ze afwijken van de ‘standaard’ lasnaden bij het balhoofd en het bracket. Door de lasnaad uit de hoeken van het frame te halen kan Specialized het frame een stuk stijver maken. Bij het bracket hebben ze de drie lasnaden weten terug te brengen tot twee, zodat het een stijver geheel vormt. Het bracket en de onderbuis zijn uit één stuk aluminium gemaakt zodat er alleen lasnaden nodig zijn voor de chainstays en zitbuis. Bijkomend voordeel van het ‘geintegreerde’ bracket is dat er aan de binnenkant kabelstoppers zitten voor het monteren van een mechanische groepset.

Aerodynamisch, stijf en comfortabel

Een winst van 41 seconden bij een snelheid van 40 km/u ten opzichte van zijn voorganger, volgens Specialized. Maar ook meer stijfheid door het reduceren van lasnaden en de nieuw gevormde buizen. De seatstays zitten lager op de zitbuis voor wat meer comfort. De Allez Sprint komt standaard met 26 mm banden, maar je kan er tot maximaal 32 mm banden in kwijt. Hierdoor kan je het geheel nog wat comfortabeler maken. Door de geïntegreerde kabels die vanaf het stuur direct bij het balhoofd het frame in gaan, wordt de fiets weer een stukje aerodynamischer. De S-Works zadelpen en het Aerofly II stuur (bij het topmodel) doen daar nog een schepje bovenop. Het frame kan gebruikt worden met een enkel of dubbel voorblad. Je kan de hanger van de voorderailleur demonteren als je deze niet gebruikt en dat ziet er dan ook een stuk strakker uit.

Specificaties en prijzen

Er zijn twee uitvoeringen van de Allez Sprint. Het topmodel is de Allez Sprint LTD en deze is afgemonteerd met een SRAM Force AXS 1X12 aandrijving, Roval Rapide CL wielen en het Aerofly II stuur. Het frame heeft een gave paarse kleur en kost € 7.500,-. De Allez Sprint Comp is er in het zwart of lichtgroen. Deze kost € 3.300,- en heeft een Shimano 105 groepset en aluminium DT Swiss wielen. Wil je graag zelf je fiets opbouwen en samenstellen, dan kan je kiezen voor een van de zes losse framesets. Deze zijn te koop voor € 1.800,- en zoals je van Specialized wel gewend bent zitten hier een paar opvallende en gave designs tussen zoals die hieronder. Maar je moet er wel snel bij zijn.

Meer info via Specialized.

Comments are closed.