“It’s you, only faster”. Dat is de slogan die hoort bij de S-Works Creo SL E-bike van Specialized. Deze werd gepresenteerd op de eerste rustdag van afgelopen Tour de France. Tijdens het WK in Yorkshire was het aan mij om op de Creo SL te stappen. En om eerlijk te zijn had ik er vooraf zo mijn bedenkingen bij. Zal wel een easy-ride worden, waarbij de hartslag hooguit de 120 zal bereiken. Ik kan je alvast verklappen dat ik met die gedachte de plank aardig mis sloeg.
S-Works Turbo Creo SL: alles premium
Van de drie uitvoeringen uit het assortiment Creo’s stond er voor mij een S-works uitvoering klaar. De S-Works Turbo Creo SL is afgemonteerd met full carbon Roval CLX 50mm wielen, Dura Ace Di2 (i.c.m. XTR derailleur) en een enkel Praxis Works voorblad. Alleen maar premium onderdelen dus. De XTR derailleur is er om de 11-42 cassette te kunnen gebruiken en in combinatie met het 46 tands voorblad moet het mij vandaag de steile klimmetjes rondom Yorkshire op helpen. Naast mijn eigen kracht heb ik nu 240 watt extra onder m’n kont dankzij Specialized’s eigen SL 1.1 motor.
Extra kilometers meenemen
Met een volle accu is dit goed voor 130 kilometer. In de volgauto liggen overigens nog een paar range-extenders, waarmee je nog eens 65 kilometer extra kan rijden. Een range-extender weegt 1 kilo en is een externe batterij die je in een bidonhouder kan meenemen. Bij het bracket zit een aansluiting waar je de kabel van de range-extender kan inpluggen. Dit is dezelfde aansluiting voor het opladen van de interne accu. Slim detail is overigens dat je een range-extender wél mee mag nemen in het vliegtuig, in tegenstelling tot reguliere e-bike accu’s. Mocht je je Creo SL dus mee willen nemen met het vliegtuig, dan kan dat dankzij de range-extenders.
Controle
Via de Mission Control app kan je de motor finetunen naar je persoonlijke voorkeuren. Als je vooraf aangeeft welke afstand je gaat rijden zal het systeem er voor zorgen dat je niet met een lege batterij komt te staan. De Creo heeft een eigen draadloze fietscomputer waarop je alle nodige gegevens kan zien. Vermogen, batterijpercentage, hoelang de batterij nog meegaat, snelheid etc. Heb je een Garmin of Wahoo, kan je er ook voor kiezen om deze te monteren en te connecten met de fiets, zodat de gegevens hierop zichtbaar zijn.
Bijna vergeten
Nadat we een paar rondjes door de straat hebben gereden om te wennen, is het tijd voor een ronde door Yorkshire. De route zou ongeveer 50 kilometer zijn, wat inhoudt dat we constant ‘vol gas’ zouden kunnen rijden. Nu is dat in het begin uiteraard even leuk, maar om een goed beeld te krijgen van de Creo ben ik flink aan het spelen geweest met de knopjes. De fiets stuurt strak en het voelt als een gewone racefiets. Je fietst er op een natuurlijke manier mee weg en zonder al te veel moeite heb je er een lekker tempo inzitten. Ik heb de accu op de derde en daarmee hoogste stand staan als we linksaf een park door gaan. Hiervoor moeten we even een stoepje op huppen, waarbij ik vergeet dat ik ondersteuning heb. Een klein duwtje op de pedalen en ik maak meer snelheid dan ik had ingeschat. Het went zo snel dat ik vergeten ben dat ik met een e-bike rijd.
Blijven schakelen
Met de ondersteuning op de hoogste stand merk je bij het optrekken echt dat je voorwaarts wordt gestuwd. Daarbij betrap ik mezelf erop dat ik het schakelen compleet vergeet. Ook al staat ie op de 11, ik kom toch wel vooruit. Dat is ook zeker waar, maar ik merk al snel dat het veel vloeiender gaat wanneer je de juiste versnelling pakt. De mate van ondersteuning wordt door de motor zo aangepast dat de fietsbeleving zo realistisch mogelijk is. Je voelt de ondersteuning, maar je wordt niet direct gelanceerd.
Het bedienen van de motor gaat op de bovenbuis, waardoor je telkens een hand van je stuur moet halen als je deze wil bedienen. Het bedieningspaneel heeft een rij streepjes, die aangeven hoe vol de batterij nog zit. Het cirkeltje rondom het Specialized logo geeft aan welke stand. Als 1/3e van het cirkeltje brand staat deze op stand 1 van de 3. Helaas is het (nog) niet mogelijk om de bediening te koppelen aan de knopjes bovenop de Shimano shifters. Dit heeft te maken met verschillende protocollen en bijbehorende patenten.
Het geluid van de lichtgewicht motor is minimaal. Het licht suizende geluid dat je hoort als je optrekt in de derde stand is minimaal hoorbaar. Zeker wanneer je ook nog het suizende geluid van de 50mm velgen erbij hebt.
Toch wel afzien
De fiets heeft een motor die 240 watt extra vermogen levert, waarbij de ondersteuning stopt boven de 25 km/h. Nu is de omgeving van Yorkshire nergens vlak te noemen en zonder ondersteuning ben ik heuvel op al gauw aan het harken om de overige renners bij te houden. De fiets is voorzien van een vermogensmeter, die laat zien wat jij aan vermogen trapt zonder de extra ondersteuning van de motor. Hieruit blijkt dan ook dat je ook met ondersteuning toch wel je best moet doen om de klimmen van Yorkshire te overwinnen. Ik trap nog regelmatig rond de 600 a 700 watt tegen de korte steile weggetjes op. Ook met ondersteuning kom je wel aan het zweten toe!
Net een gewone racefiets
Het uitschakelen van de motor gaat eenvoudig en soepel en dat geldt ook voor de ondersteuning. Je merkt niet dat de motor zich loskoppelt van de aandrijving. Wat betreft het sturen lijkt de Creo zonder ondersteuning op een normale racefiets. Maar bij het aanzetten merk je met name aan de achterkant dat de fiets zwaarder is. De voorkant stuurt lekker strak en je kan zonder na te denken strak door de bocht. Daar dragen de Roval CLX 50 wielen ook zeker hun steentje aan bij. De steile klimmetjes zonder ondersteuning gaan logischerwijs een stuk langzamer terwijl ik nog steeds vergelijkbare vermogens aan het trappen ben. Onder de 25km/h blijft de accu je volledig ondersteunen en met de steile wegen met uitschieters tot 17% kan je maximaal gebruik maken van die ondersteuning. Overigens werd van alle deelnemers nadien de rit vrijwel direct geflagged op Strava. En zo hoort het ook :).
Fun
Op de ronde van het WK zitten voldoende klimmen en een paar steile afdalingen om de fiets tot het uiterste te testen. Hard omhoog, hard afdalen en strak de bochten aansnijden. De ene keer volle bak met standje drie omhoog en de volgende klim zonder ondersteuning om aan te voelen hoe steil het daadwerkelijk is. De funfactor met de Creo is erg hoog en voor de meeste renners wordt de fun nog groter wanneer je Alec Briggs kan lossen op de klim. Kleine kanttekening is daarbij wel dat de Engelse Fixed Gear racer op een gewone fiets rijdt 🙂
Het Engelse wegdek is overigens niet om over naar huis te schrijven en de gaten worden afgewisseld met reflecterende kattenogen die het midden van de weg aangeven. De Creo heeft het Future Shock 2.0 schokdempingsysteem in het balhoofd. Het hydraulische veersysteem met twee centimeter veerweg dat ook gebruikt is bij de Specialized Roubaix. Wat ook bij heeft gedragen aan de comfortabele rit is het nieuwe Mirror zadel. Het duurt nog even voor dit 3D-geprinte zadel op de markt komt, maar wij hadden de eer om als eerste met dit zadel te kunnen rijden. Nu hebben we er maar kort mee gereden, maar de eerste reactie is positief!
Vier uitvoering waarvan één al uitverkocht
De Creo is er in vier verschillende uitvoeringen, waarvan er nog maar drie verkrijgbaar zijn. De 250 Limited Founders Editions van Mike Sinyard (die met goud) waren direct uitverkocht. De ‘gewone’ S-Works Turbo Creo SL kost € 12.499,- en de Specialized Turbo Creo SL Expert is verkrijgbaar voor € 8.499,-. Deze heeft een Ultegra Di2 (met XT derailleur) afmontage en Roval C38 wielen. Naast deze twee uitvoeringen voor op de weg is er ook de Turbo Creo SL Expert EVO, die is afgemonteerd met onderdelen om te gravelen. Bredere banden, een dropper-post en een stuur met flare. Deze heeft net als zijn Expert broertje voor de weg een Ultegra Di2 afmontage (met XT derailleur) en Roval C38 wielen. Qua geometrie zijn deze frames exact gelijk aan elkaar. Dit houdt in dat je met een extra wielset van de gravel uitvoering eenvoudig een racefiets kan maken, en omgekeerd.
Eerste indruk
Mijn eerste indruk, nog voordat ik op de fiets stapte, was dat ik na afloop de kleren weer schoon in de kast kon hangen. Maar al snel kwam ik erachter dat dit niet het geval is. De Specialized Creo is tof om mee te rijden en, zeker in de omgeving van Yorkshire, erg uitdagend. Met een set extra wielen is de fiets veelzijdig en breed inzetbaar maar de prijzen vind ik wel aan de forse kant. Hij is lichtgewicht voor een e-Bike en op de vlakke stukken kon ik zonder ondersteuning prima meekomen in de groep.
Wanneer je de ondersteuning aanzet of een standje hoger zet, is dit niet voelbaar, het gaat heel vloeiend en de ondersteuning voelt heel natuurlijk. Je moet hiervoor één hand van het stuur halen voor de bediening. De motor maakt een zacht suizend geluid als hij aanstaat. Door de soepele werking voelt het qua trappen als een gewone fiets. 240 watt extra vermogen is erg veel, maar dat wil niet zeggen dat je in de heuvels met twee vingers in de neus boven komt. Je moet nog steeds serieus aan het werk en je kan nog altijd flink moe worden met de Creo. Het is ideaal als het niveauverschil tussen verschillende fietsers groot is of als je in heuvelachtig gebied woont. Door te spelen met de verschillende standen van ondersteuning kan je de rit zo zwaar maken als je zelf wil en in ieder geval met veel plezier!