Afgelopen zomerseizoen reed ik met de nieuwe Stages Dash M200 op m’n stuur. In april werd deze nieuwe computer gelanceerd, samen met zijn grotere evenknie de Stages Dash L200. Het Amerikaanse bedrijf dat de meeste wielrenners waarschijnlijk kennen van de Powermeters, heeft hun fietscomputers een update gegeven. En dat gaat verder dan alleen een mooi nieuw uiterlijk van de Dash M200.
De Dash M200 fietscomputer
Het eerste dat me opvalt, is dat de Stages Dash in de houder wordt geplaatst door deze een kwartslag te draaien. Dit is wat mij betreft een flinke verbetering want hij is nu ook te gebruiken met out-front mounts van andere merken. Bij de vorige computers was er een eigen unieke houder, waardoor de mogelijkheden vrij beperkt waren. In de doos zit een Stages out-front mount voor een rond stuur en een draadje als extra zekering om je stuur.
Wat ze slim hebben gedaan bij Stages is dat de eigen out-front mount te verstellen is, zodat ze maar één mount nodig hebben waarin zowel de Dash M200 als de grotere L200 past. Je kan de adapter naar voren schuiven of juist dichter naar je stuur. Daarnaast kan je deze adapter ook een kwartslag draaien voor wanneer je de computer in landscape modus wil gebruiken. Ook krijg je er een ‘anywhere-mount’ bij, die je met elastiekjes op bijvoorbeeld je stuurpen of stuur kan monteren. Op mijn fiets zit een aerodynamische cockpit waar al een specifieke out-front mount op gemonteerd is, en daar past deze Dash nu ook op.
Kleurenscherm
In het artikel van de lancering schreef ik al over de details van de Stages Dash M200, zoals het kleurenscherm, de accu en de nieuwe bedieningsknoppen. Het instellen van en communiceren met de Dash gaat via de Stages Cycling app. Het kan ook op de Dash zelf, maar een app werkt makkelijker en vooral sneller. Je kan via de app namelijk makkelijk codes en namen typen met behulp van het toetsenbord van je mobiel. Als je dit via de Dash zelf doet, moet je letter voor letter door het alfabet scrollen en bevestigen.
Allereerst koppel ik de WiFi, zodat het downloaden van het gratis kaartmateriaal sneller gaat. Dit kost wel even tijd, want je kan maar één land tegelijk selecteren. Nu ben ik misschien wat eigenwijs, want ik wil direct al het kaartmateriaal van de landen waar ik mogelijk ga fietsen. Nu is Nederland, Belgie en Duitsland voor mij logisch, maar Frankrijk, Italie, Zwitserland en Oostenrijk vind ik toch ook wel handig om te hebben.
In de app staan standaard een tweetal profielen, met verschillende schermindelingen. Via dit menu kan je eenvoudig een nieuw profiel aanmaken of het bestaande profiel wijzigen. Bij de indelingen van de schermen heb je enorm veel mogelijkheden, waarbij je niet alleen maar cijfertjes kan zien maar ook visualisaties van bijvoorbeeld power en hartslag.
In combinatie met het heldere kleurenscherm kan je heel snel en duidelijk zien in welke zone je rijdt, als je je zones natuurlijk hebt ingesteld. Ik kan in mijn ‘basisscherm’ in één opslag zien hoe hoog mijn hartslag is en welk vermogen ik trap. Het hokje met deze informatie kleurt mee met de corresponderende zone.
Stages Cycling app
Ik gaf al aan dat je de Dash kan instellen via de app. Daar kan je ook de connectie maken met verschillende software waar je gebruik van maakt zoals Komoot of Strava. Als je deze connectie hebt gemaakt, zie je na synchronisatie de gegevens in de Stages Cycling app. Als je bijvoorbeeld een route hebt gemaakt met Strava of Komoot, kan je deze via de Stages Cycling app naar de Dash sturen en rijden. In de app zit ook een routeplanner, die je direct na het plannen naar je Dash kan sturen. Op de Dash moest ik de eerste keer eventjes zoeken, want de Nederlandse vertaling voor routes is niet helemaal logisch wat mij betreft.
Gesynchroniseerde routes staan onder het kopje ‘Cursussen’. Vanuit het Engelse Courses is dit geen gekke vertaling, maar niet zoals ik het zelf gebruik. In de app zie je alle routes die jij op je Komoot of Strava account hebt staan, en die kan je doorsturen naar de Dash. Je kan zien of een route op de Dash staat als het Dash icoontje gekleurd is. Daarnaast kan je ook zien hoelang deze route is en wat het aantal hoogtemeters zijn.
Gegevensvelden in kleur
Als je met trianingsoftware werkt zoals TrainingPeaks of Today’s Plan, kan je vooraf gemaakte workouts via de app laden op de Dash. Dit wordt dan weergegeven op je Dash, waarbij je zelfs een automatisch profiel kan laten aanmaken met de belangrijkste trainingsgegevens zoals power, hartslag en tijd. Net zoals de visualisatie van bijvoorbeeld je hartslag of power met het kleurenwiel, wordt ook een vooraf geplande training duidelijk weergegeven. Als je een blokken training wil doen, wordt deze op de Dash weergegeven inclusief de kleuren die corresponderen met de zones. Dit ziet er mooi uit, maar maakt het ook heel overzichtelijk en je kan ook direct snel zien wanneer het echt pijn gaat doen tijdens de training.
Het gebruik van een fietscomputer is heel persoonlijk. De één wil onderweg alleen maar een route zien en fietst lekker op gevoel, terwijl een ander het echt ziet als een trainingspartner. De Dash is wat dat betreft een computer waar je echt alle kanten mee op kan, want de instellingen van de verschillende gegevens velden, trainingen en routes zijn heel ruim. Persoonlijk gebruik ik een fietscomputer vooral om te navigeren en wil ik daarnaast vooral vermogen en hartslag gegevens zien, en dat is ook hoe ik de computer de afgelopen maanden heb gebruikt.
Eerste indruk Stages Dash M200
Bij het uit de doos halen van de Stages Dash M200 was ik al enthousiast over de looks. Het ziet er strak uit en het kleurenscherm heeft daar ook een heel groot aandeel in. Erg slim van Stages om over te stappen naar het meest gebruikte systeem voor de montage van de computer in de houder. Nu is hij ook te gebruiken met bijvoorbeeld de HideMyBell, en kan ik hem makkelijk op al mijn fietsen zetten. Boven in het scherm kan je zien welke sensoren er zijn gekoppeld en of je verbinding hebt met de satellieten. De eerste keer duurt het even wat langer voordat hij GPS verbinding heeft en als het satelliet icoontje groen is kan je vertrekken.
Het beeldscherm is heel duidelijk en helder. Het scherm past zich automatisch aan als het donkerder wordt, waardoor je ook in het bos alles goed kan aflezen. Het kleurenscherm heeft een positieve invloed op de looks, en in combinatie met de visuals leest het ook lekker af. Ik vind het zelf wel tof om op je scherm eens wat anders te zien dan alleen maar getallen.
Via de app is het makkelijk om een route te selecteren en als je de Dash ook met WiFi hebt gekoppeld gaat het doorsturen makkelijk en snel. Datzelfde geldt ook voor het uploaden van de rit nadat je weer thuis bent. Als je de Dash en je telefoon alleen via Bluetooth hebt gekoppeld kost het soms veel tijd en stuurt hij de rit niet altijd automatisch door naar Strava of Trainingpeaks. Je kan hem wel handmatig doorsturen naar deze platformen. In combinatie met Wifi werkt dit wel prima en wordt het automatisch geupload. Daarnaast kan je altijd nog de computer met de bijbehorende USB-kabel aan je computer of laptop koppelen, om het op deze manier te uploaden.
Bij het navigeren met de Dash heb ik een kaart in beeld, met daaronder mijn vermogen en hartslag gegevens. Persoonlijk is dit het scherm dat ik het meest gebruik en heb ik de gegevens die ik belangrijk vind in één scherm. Het navigeren werkt lekker duidelijk met een dikke blauwe lijn en pijltjes die de richting aangeven. Het deel van de route dat je al hebt afgelegd kleurt rood. Je kan er voor kiezen om waypoint meldingen in je scherm te krijgen met een pop-upje voor bijvoorbeeld de volgende afslag.
Als je in een bosrijk gebied komt merk je dat de Dash soms moeite heeft met de ontvangst van de satellieten, waardoor hij minder nauwkeurig is. De Dash geeft een melding dat je van de route af bent. De route blijft wel zichtbaar in de vorm van de blauwe lijn, maar dan zonder pijltjes. Wanneer de ontvangst van de satellieten weer goed is, worden de pijltjes op je beeld ook weer zichtbaar en pakt hij het navigeren weer op. Mocht je per ongeluk zelf een vergissing maken, krijg je ook een melding en kan je zelf weer in de richting van de blauwe lijn op je scherm fietsen, om de goede route te vervolgen.
Conclusie
De prijs van € 279,- van deze computer is vergelijkbaar met zijn concurrenten. Het gebruiksgemak van de Dash is eenvoudig en zeker met de app is hij makkelijk in te stellen mits gekoppeld aan de WiFi. Als fietscomputer voor trainingen en het tracken van je rit is hij ideaal en lekker overzichtelijk. Er is nog iets ruimte voor verbetering wat betreft de Bluetooth connectie en de GPS ontvangst, maar qua looks, gebruiksgemak en het strakke kleurenscherm kan hij al prima de concurrentie aan met andere fietscomputers.
Via Stages