Ere Research bestaat nog niet zo lang, maar het aanbod wordt snel groter. Ze begonnen met een aantal banden, toen wielen, zadels en ook hebben ze drie soorten stuurlint. Wij kregen de Omnia, Explorator en Genus stuurlinten opgestuurd. Alle drie zijn dat bekende namen die ook voor de banden en wielen worden gebruikt van Ere. Maar wat het voor de stuurlinten inhoudt, was ons nog niet bekend.

Lang en breed

Voor we de stuurlinten per stuk behandelen, zetten we eerst een aantal overeenkomsten van de stuurlinten neer. Alle stuurlinten hebben een lengte van 2000 mm. Dat is net wat langer dan de meeste stuurlinten op de markt. Die 10 tot 20 centimeter extra, zorgt ervoor dat je niet te kort komt. Ook niet met bredere sturen. Heb je teveel, dan kan je het natuurlijk altijd een stukje afknippen. Het stuurlint heeft een breedte van 35 mm. Ze hebben gekozen voor een breed stuurlint, zodat je minder vaak hoeft te overlappen. Minder overlapping zorgt ervoor dat het stuurlint vlakker aanvoelt voor je handen.

Wit of Zwart

De stuurlinten zijn in het zwart of wit te verkrijgen. Bij de Genus komt daar nog wat rood bij dat te zien is door de perforatie-gaatjes. De stuurlinten komen standaard met screw in Ere Dolce stuurdopjes waar we al eerder naar keken. Bij een zwart stuurlint krijg je een zwarte stuurdop en bij een wit stuurlint krijg je een zilveren stuurdop. Andere kleuren stuurdoppen kun je weer apart kopen.

De stuurlinten worden in een mooie verpakking geleverd. Dat maakt niets uit voor de prestatie, maar ik word er toch altijd wat enthousiaster van als ik een mooie verpakking uitpak. De afwerking van alle drie de stuurlinten is fraai. Zoals je mag verwachten van Ere die nooit iets half doen.

Genus, met de microfiber toplaag

Dan over naar de individuele stuurlinten. Om te beginnen met het Genus stuurlint dat bestaat uit een aantal lagen. De ondergrond is een mix van schuim en gel. Dit zorgt voor de demping en comfort van je handen. Deze mix zullen we ook weer terug zien bij de andere stuurlinten, maar de toplaag daar gaat het om. Bij de Genus is dat een laag microfiber, die voor stevigheid en een lange levensduur moet zorgen. In het microfiber zitten perforatie-gaatjes zodat het materiaal ademend is.

De Genus heeft van de drie type stuurlinten de stevigste demping. En dat komt door de microfiber toplaag. De stevigheid van het materiaal beïnvloedt de stevigheid van het schuim. Je zakt hierdoor minder snel weg in het schuim. Voor langere ritten vind ik dat altijd prettiger. De microfiber bovenkant voelt stevig aan en zal waarschijnlijk ook het langste meegaan van de drie. Het stevige microfiber materiaal, zorgt er wel voor dat dit stuurlint de zwaarste is van het stel. Ook moet de Genus wat inleveren op de grip, die bij de andere types net even beter is.
Gewicht: 122 gram (inclusief stuurdop en tape). Adviesprijs: € 40,-

Omnia, de klassieker van kurk

De Omnia is de klassieker van het stel, want het stuurlint is van kurk. Maar dat is een beetje kort door de bocht, want ook dit stuurlint is in lagen opgebouwd. Aan de achterkant zit ook een mix van schuim en gel voor extra comfort en demping. En ook in de kurklaag zit het logo als een reliëf verwerkt voor de grip, dus het ziet er gewoon modern uit.

Maar het kurk van de Omnia voelt wel klassiek aan. En zacht! De combinatie van schuim en het kurk zorgt voor een zachtere demping. Als je met blote handen rijdt, dan voelt dit stuurlint het prettigst aan. Het kurk heeft van zijn eigen iets meer grip dan de microfiber. Ook de logo’s over het stuurlint zorgen voor extra grip. Net als het gewicht, want voor de weightweenies onder ons: het is met 88 gram het lichtste stuurlint.
Gewicht: 88 gram (inclusief stuurdop en tape). Adviesprijs: € 30,-

Explorator, met de meeste grip

Als je op zoek bent naar een stuurlint waar grip belangrijk is, dan ben je bij de Eplorator op het juiste adres. De bovenkant is gemaakt van rubber dat erg sticky moet zijn, zoals dat zo lekker klinkt in het Engels. Voor extra grip hebben ze ook hier het logo als reliëf gebruikt. Als basis gebruikt de Explorator ook een mix van schuim en gel.

De grip van de Explorator is duidelijk meer dan van de andere twee. Maar het voelt niet onprettig aan. Je kunt nog steeds makkelijk je hand verplaatsen. Het materiaal voelt wel wat ‘zwetiger’ aan dan de andere twee als je zonder handschoentjes fietst. Maar een echt probleem is het niet. Qua demping zit hij een beetje tussen de andere twee aan. De rubber toplaag geeft stevigheid en ook nog wat extra demping. Ook qua gewicht zit hij met 100 gram tussen de twee in.
Gewicht: 100 gram (inclusief stuurdop en tape). Adviesprijs: € 35,-

Conclusie

Van deze drie stuurlinten is de beste niet aan te wijzen, want het gaat ook om de voorkeur. Is voor jou grip belangrijk, kies dan de Explorator. Hou je van wat meer stevigheid kies dan de Genus. En hou je juist van zacht kies dan de Omnia. Het prijsverschil van vijf tot tien euro tussen de stuurlinten valt in ieder geval mee. Ook de gewichten ontlopen elkaar niet veel. Wat de stuurlinten wel gemeen hebben zijn de extra’s die ze bieden: zoals de screw-in stuurdoppen en de extra lengte en breedte. Kortom Ere Research biedt drie stuurlinten aan die in de basis goed zijn en waar de verschillen zorgen voor de juiste match bij de juiste persoon.

Meer info via Ere Research