In 2017 verraste Mavic ons met de exorbitant dure Comete Ultimate schoenen. Liefst € 1.000,- voor een paar. Wij hadden nog nooit zoiets gezien. Het blijkt niet een eenmalig project voor de aandacht, want vandaag lanceren ze namelijk de opvolger waarvan we al een paar hebben kunnen proberen.
Verandering van spijs
Producten met zulke prijzen roepen vaak dezelfde reacties op: “belachelijk”, “bizar”, “daar kan ik ook een fiets voor kopen”. Ieder zijn mening, maar moet men dan maar stoppen met het ontwikkelen van nieuwe producten? Moet alles maar bij het oude blijven? Zo gaat het vaak wel in de wielerwereld. Conservatief, veranderingen gaan langzaam. Hoewel ik de klassieke racefiets bijzonder waardeer is die mening mij echter niet toebedeeld. Laat men maar experimenteren en met nieuwe dingen op proppen komen. Verandering van spijs doet eten! Het wordt ontwikkeld voor de profs en de consument die het er voor over heeft kan er ook mee rijden. Prima toch?
Extreem product
De introductie van Mavic’s Comete Ultimate schoenen riep negatieve en positieve reacties op. Het is ook een extreem product. De prijs is naar beneden bijgesteld naar € 700,-. 30% lager dan de oorspronkelijke prijs door het verbeteren van het productieproces waardoor de schoen goedkoper is om te maken zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties van de schoen.
Het idee blijft hetzelfde: een schoen die het vermogen van de renner het beste overbrengt naar de fiets met een zo goed mogelijke verbinding. Dit proberen ze te bereiken met een buitenkant die nagenoeg volledig van carbon is gemaakt, met daarin een bootie, een binnenschoen met inlegzooltje die er precies in past. Deze binnenschoen is helemaal anders ten opzichte van de binnenschoen van de eerste uitvoering.
Dicht bij de as
De schoenen hebben volgens Mavic een stack height van slechts 4,5 mm. Dit is de afstand tussen de as van het pedaal en de onderkant van de voet. Je mag stellen dat hoe korter deze afstand, hoe efficiënter je beweging. Die efficiëntie heeft onder meer betrekking op de energie die het je lichaam kost en het vermogen dat overgebracht wordt op het pedaal en daarmee de fiets. High-end schoenen van andere merken komen in de buurt, maar de 4,5 mm van Mavic is toch wel echt heel weinig.
Stijf als een plank
De carbon schaal waar de binnenschoen in gaat is echt een kunstwerk op zich als je hem in je handen hebt. Je ziet mooi het patroon van het carbon en de gaten die zijn gemaakt waar geen materiaal nodig of gewenst is. Er is werkelijk geen beweging in het geheel te krijgen. Dat kan overigens ook gezegd worden van andere high-end schoenen, maar daar gaat het veelal alleen om de zool. Bij de Comete Ultimate is het één geheel over de onderkant van je voet, langs de zijkant en nog deels over je voet. De hak kan je met veel moeite licht laten roteren t.o.v. de voorvoet, maar over de lengte het geheel zo stijf als een plank.
Slimme sluiting
Rond het enkelgewricht is zoveel mogelijk ruimte gecreëerd om je voet zoveel mogelijk vrijheid van bewegen te geven. De rest zit overigens erg goed ingesnoerd. Hiervoor gebruiken ze twee van hun eigen Ergo Dials draaisluitingen die je met stapjes van 1 mm kan aandraaien. Die zitten aan de buitenkant van de voet direct bevestigd aan het carbon. Aan de binnenkant van de voet zijn deze bevestigd met smart release. Ze hebben een lipje aan de draad bevestigd die past in een verbindingspunt aan de schoen. Til je dit lipje een beetje op met je vinger dan springt het meteen los.
Het verbindingspunt zit niet op carbon bevestigd, maar op een stuk materiaal dat Matryx heet. Het is een weefsel van kevlar draden. Bij de eerste uitvoering van de schoen gebruikten zo ook een alternatief materiaal, maar dit is anders. Matryx voelt vrij soepel. Het moet zorgen voor meer comfort, het is licht en sterk. Een van de sterke punten is dat ondanks deze eigenschappen nauwelijks uitrekt. Hierdoor is het heel geschikt om het te gebruiken voor bijvoorbeeld schoenen.
Licht en niet te smal
Je zou misschien verwachten dat het ook om extreem lichte schoenen gaat. Daarin moeten ze hun meerdere erkennen in bijvoorbeeld de Cosmic Ultimate SL. Die is in dezelfde maat ongeveer 20 gram lichter met 200 gram per schoen (De Comete Ultimate II hebben een opgegeven gewicht van 220 gram in maat 43). En er zijn natuurlijk nog veel lichtere schoenen. Die 20 gram verschil is bijna verwaarloosbaar. De meerwaarde van deze schoenen zit ook in de hoge stijfheid, en daar valt nauwelijks aan te tippen.
Een ander punt dat mij opvalt is de breedte. Bij de tenen is heerlijk veel ruimte. Mijn voorvoet is net iets breder dan de gemiddelde voorvoet en ze passen mij daardoor perfect. Smalle schoenen knellen waardoor ik nog sneller dan normaal koude voeten krijg. Daarover gesproken, de bootie kan net als bij de eerste editie vervangen worden voor een slecht-weer-uitvoering.
De Comete Ultimate bieden dus juist lekker veel ruimte in de toe box zoals dat heet. De rest van mijn voet past ook goed. Bij de hiel heeft de bootie wat extra padding waardoor het comfortabel zit, goed aansluit en niet gaat schuiven. Verrassend comfortabel dus allemaal. Zeker voor een schoen waar geen beweging in zit. Ik heb nog geen tocht van 4 uur of langer ermee kunnen rijden, maar ik ben benieuwd hoe ze zich dan houden.
PR killers
Ik heb de schoenen nog maar kort in bezit, maar heb er toch een paar keer mee kunnen rijden, zowel binnen als buiten. Het is even zoeken naar de prettigste afstelling van de draaisluiting. Helemaal strak, of juist een beetje los. Het hangt een beetje af van wat je gaat doen, althans dat is mijn ervaring. De bootie blijft te allen tijde stevig in het carbon hulsel. Het schuift niet of wat dan ook.
Tijdens het fietsen ben ik gelukkig niet de hele tijd met de schoenen bezig, dat zou ook niet goed zijn, je aandacht moet bij andere dingen zijn. Maar toch wordt mijn aandacht automatisch getrokken door de schoenen wanneer ik aan de bak moet. Met aanzetten, sprinten en klimmen vallen de schoenen op. Het is net alsof ik hiervoor met teenslippers gefietst heb, maar het waren toch echt niet de minste fietsschoenen. Toch vallen de Comete Ultimates op door hun stijfheid. M’n voeten zitten goed ingesnoerd en ik heb echt het idee dat ik al mijn energie over kan brengen naar de pedalen. zonder oncomfortabel te zijn. Bij trekken en duwen merk je echt dat je er alles uit aan het halen bent dat erin zit.
In de juiste handen, eh, aan de juiste voeten, bij voorkeur die van een professionele klimmer of sprinter zijn de schoenen echt van meerwaarde denk ik. Voor mij zijn ze vooralsnog geen ‘PR killers’, maar dat is meer te wijten aan de benen dan aan de schoenen.
Details
Mavic Comete Ultimate II
Getest in maat 11,5 – 46 2/3
Gemeten gewichten:
Carbon deel: 142 gram
Bootie: 99 gram
Inlegzooltje: 22 gram
Bevestigingsplaatje: 9 gram
Schroefjes: 6 gram (2 gram p/s)
Complete schoen incl. bevestigingsplaatje, excl. schroefjes: 272 gram
Adviesprijs: € 700,-
Alle informatie over de schoen en waar ze te koop zullen zijn, vind je bij Mavic
Conclusie
Ja de schoenen hebben een bijzonder hoge prijs, maar het is niet iets waar ik echt mee bezig ben. Het scheelt natuurlijk ook wel dat het niet mijn eigen geld is, maar deze schoenen zijn ook niet voor mij gemaakt. Ze zijn voor renners voor wie alleen het beste goed genoeg is in situaties waar de belangen groot en de verschillen klein zijn. Bijzonder materiaal kan dan het verschil maken. En dat is precies het werkterrein van deze schoenen. Op de flanken van de Alpen, de laatste paar honderd meter van een sprint om de zege, aan de voeten van de profs. Maar ze zijn ook voor de fietsers die alleen met het beste willen rijden en hoge prijzen niet schuwen. Want op het gebied van prestaties en uitstraling wordt het niet snel exclusiever dan dit.