Het zat er al heel lang aan te komen, en vorig jaar tijdens Eurobike waren de eerste hints al zichtbaar. De nieuwe gravelbanden van Vredestein, waarmee ze de Aventura familie uitbreiden. De snelle Aventura Seta en de Aventura Grezzo voor het ruigere werk. Bij de lancering gingen we al wat dieper in op de specificaties en de afgelopen periode ben ik op pad geweest met de snelle Vredestein Aventura Seta gravelband.

Bekende TriComp compound en karkas

De Vredestein Aventura Seta kent dezelfde samenstelling en techniek als de ‘reguliere’ Vredestein Aventura en daar was ik in het verleden al erg enthousiast over. Dat betekent voor deze Seta uitvoering dat de verwachtingen hooggespannen zijn. De band heeft een soepel 120 TPI karkas en kan zowel met binnenband als tubeless worden gereden. Ik test de 38 mm band maar hij is ook verkrijgbaar in een 44 mm uitvoering.

De band laat zich met de hand makkelijk om de velg leggen, en ook het tubeless zetten gaat eenvoudig. Het loopvlak kent de TriComp techniek waarbij er drie verschillende rubbersoorten zijn gebruikt voor het midden, de schouder en de zijkant van het profiel. Zo is deze aan de zijkant wat zachter, zodat er meer grip is. Het midden is dan weer van een harder soort rubber, waardoor de rolweerstand lager is. In de review die hierboven gelinkt staat, wordt er wat dieper in gegaan op de techniek van deze Aventura banden.

Nieuw profiel

Zoals gezegd zit het verschil puur in het profiel en is de techniek hetzelfde. Het loopvlak van deze Vredestein Aventura Seta is in het midden glad. De schouder van de band kent heel kleine nopjes die dicht op elkaar staan. Als je goed kijkt, zie je dat dit vergelijkbaar is met het driehoekige profiel van de Aventura band. Maar dan vele malen kleiner, en in veel grotere hoeveelheid.

De buitenste rand van het loopvlak kent de hoogste noppen, al zijn deze ook maar de helft qua grootte en hoogte. De hogere zijnop moet voldoende grip geven in snelle bochten. Kortom, dit profiel ziet er uit om snel mee over gravel te racen, maar zal ook een rit op verharde stukken prima aan kunnen. Theoretisch klopt dit perfect met de omschrijving die Vredestein van deze band meegeeft. Een snelle gravelband waarbij verharde wegen kunnen worden afgewisseld met droge gravelpaden.

Snel en soepel

Als ik bij huis wegfiets, rol ik lekker de oprit af. Het voelt alsof ik met m’n racefiets op pad ga, door het gladde midden van het loopvlak. Ik heb de 38 mm banden op 2.1 bar voor en 2.3 bar achter (ik weeg 72kg) en dat rolt mooi. Ik heb de bandendruk bewust iets lager dan waarmee ik de gewone Aventura banden reed omdat hier aan de zijkant minder profiel aanwezig is.

De banden rijden op de rechte stukken erg fijn en rollen lekker door. Wanneer ik de benen stil hou, duurt het lang voordat de snelheid afneemt. De eerste gravelpaden die ik fiets gaan vlotjes en de band geeft goede grip. De bochten waarin je kan doortrappen kan je vol doorrijden, en ook bij scherpere bochten voelt het vertrouwd.

Spelen met bandenspanning

Bij gravel (en ook cross) is het toch altijd een beetje zoeken naar de juiste bandenspanning. Als ik de banden wat harder zet (2.3 bar voor en 2.5 bar achter) merk ik dat op hoge snelheid de achterband wat meer gaat glijden op droog gravel. Nu heb ik hierbij wel de grens op gezocht, ook omdat dit wel een band is die voor een wedstrijdrijder een heel interessant profiel heeft. Dat glijden doet de band ook als de ondergrond vochtig is, maar dat is natuurlijk ook geen verrassing. Helaas was dat de afgelopen periode wel de realiteit, nat gravel en modderige bospaden.

Met 2.0 bar in de voorband en 2.1 in de achterband ervaar ik meer grip, en kom je net even wat makkelijker door de natte bossen. Ideaal is dat niet, maar hierdoor kan je ook met deze band wel een rustige gravelrit maken in slecht weer. Door het soepele karkas kan de band meevormen met de ondergrond en zo houd je controle op hobbelige stroken. Ook worden de trillingen net wat meer geabsorbeerd, waardoor het ook wat comfortabeler fietst. Met deze bandenspanning ervaar ik bij droog gravel meer vertrouwen in de bocht, al merk ik wel dat het een fractie meer weerstand geeft wanneer je de benen stilhoudt. De exacte bandenspanning voor jou in combinatie met de ondergrond is hier belangrijk.

Specificaties

Vredestein Aventura Seta
Afmeting: 700c x 38 mm (ook verkrijgbaar in 44 mm)
Prijs: € 58,95 (44 mm kost € 63,95)

Conclusie

Zo enthousiast als ik was over de reguliere Aventura, ben ik dat ook over deze Seta. Maar het is wel echt een band voor droog weer en snelle gravelstroken. Waar ik zijn broer de term veelzijdig meegaf, is deze Aventura Seta wel specifiek voor harde en droge ondergrond. Door te spelen met de bandenspanning kan je zorgen voor wat meer grip, of juist wat minder rolweerstand. Door het snelle profiel en de lage rolweerstand is dit een band waar wedstrijdrenners blij van worden. Daarnaast is het ook een ideale band voor toerfietsers die zoeken naar een mooie combinatie van asfalt en af en toe een verhard gravelpad.

via Vredestein