De Aventura zal rond het nieuwe jaar in de schappen liggen, maar afgelopen periode heb ik al kunnen rijden met deze band. Sinds Eurobike, waar ze voor het eerst aan het grote publiek zijn getoond, rij ik met de 38 mm Aventura die ik tubeless heb gemonteerd.

Tubeless met de hand
Het monteren van een tubeless band heeft vaak nogal wat voeten in aarde, maar de soepele Aventura werkt perfect mee. Met de hand krijg je de band makkelijk op de velg. In dit geval de Roval C38 velgen die ook zijn ontwikkeld om tubeless te rijden. Vervolgens pomp ik de band op met een gewone voetpomp en tot mijn verbazing plopt de band meteen in de velg. Voor mij is dit de eerste keer dat het lukt een tubeless band te monteren zonder hulp van een compressor of tire booster. Na het toevoegen van de latex zet ik de band op 3 bar en kunnen we gaan testen. Overigens is het rijden met deze band geen verplichting om dat tubeless te doen. De Aventura kan ook met binnenband worden gemonteerd.

Vredestein Aventura // Racefietsblog.nl

Soepel en snel
Het soepele karkas maakt niet alleen het monteren makkelijk, het bolt ook erg goed. Op de weg rolt hij zo soepel dat je het idee hebt met een gewone wegband te rijden. Je maakt makkelijk snelheid en bij het stilhouden van de benen rollen ze lekker door. Met de snelheid van de weg draai ik zonder erbij na te denken het gravel op. De banden geven een vertrouwd gevoel en ik bedenk me pas een paar bochten verder hoe snel de banden wennen.

Ook op de gravelpaden rolt het lekker en vooral in de bochten valt de grip op. Het TriComp compound werkt erg goed. In het midden is het compound harder waardoor hij merkbaar licht rolt en weinig weerstand heeft. Op de schouder van de band is het rubber wat zachter en daardoor heb je goede grip. Het profiel is in het midden een lage nop die dicht bij elkaar zit, waardoor er weinig rolweerstand is. Op de schouder van de band ligt de nop wat verder uit elkaar en is deze ook wat hoger. In combinatie met de verschillende hardheden van de compounds geeft dit veel grip. Zo goed dat ik er ook probleemloos een aantal crosstrainingen mee heb afgewerkt. Kort draaien, keren en vol aanzetten zonder dat ik enig moment het gevoel had de controle te verliezen.

Vredestein Aventura // Racefietsblog.nl

Veelzijdig
De aangeraden bandenspanning van de Aventura ligt volgens het label op de band tussen de 3 en 5 bar. De band is erg comfortabel en de trillingen en oneffenheden in het wegdek worden goed geabsorbeerd. Ook met een bandenspanning van 2,5 bar rolt de band nog erg licht en blijft hij goed om de velg zitten. Bij droog weer kan je er alle kanten mee op. Ook op gras en in het bos heb je veel grip om vol gas door te rijden. Tijdens het rijden in natte omstandigheden is het uiteraard in het begin even aftasten. Het is geen modderband, maar ik vind dat hij verrassend veel grip heeft op natte wegen en bospaden.

Vredestein Aventura // Racefietsblog.nl

Het vertrouwen dat hij heeft qua grip, geeft hij ook als het op lekbestendigheid aankomt. Een soepel karkas wil nog wel eens kwetsbaarder zijn voor impact van de zijkant, maar de Aventura heeft me nog geen enkele keer in de steek gelaten. Ook wanneer ik wat ruiger terrein opzoek met boomwortels en wat meer stenen gaan ze er probleemloos overheen. Zoals gezegd zijn ze tubeless gemonteerd en ook na een grondige inspectie van het karkas en het loopvlak kan ik nergens een zwak punt vinden waar een mogelijk lek zou hebben gezeten.

Vredestein Aventura // Racefietsblog.nl

Specificaties
Vredestein Aventura Tubeless gravelband
Breedte: 38 mm (ook verkrijgbaar in 44 mm)
Prijs: € 52,95 (44 mm kost € 57,95)

Pluspunten:
+ Met de hand te monteren!
+ Soepel
+ Grip
+ Betrouwbaar (zowel grip als lekbestendigheid)
+ Comfortabel

Minputen:
– geen

Conclusie
Het etiket ‘topband’ past zonder twijfel bij deze Aventura. Dat begint voor mij al bij het monteren: tubeless, zonder gereedschap of andere hulpmiddelen. De soepelheid van het karkas laat de band meevormen met de ondergrond waardoor hij comfortabel rijdt. Deze soepelheid zorgt er ook voor dat het loopvlak ook in de bocht goed contact houdt met de ondergrond. Het profiel dat is opgebouwd met het TriComp compound zorgt voor een goede combinatie van weinig rolweerstand en veel grip. Een lastige combinatie waar Vredestein zeker bij de Aventura goed in is geslaagd.

Vredestein Aventura // Racefietsblog.nl