We hadden het er al eerder over dat grenzen aan het vervagen zijn. De verschillen tussen mountainbikes en racefietsen worden steeds kleiner, althans, er zijn modellen waarbij die verschillen minimaal zijn. Enve laat met de M525 G wielen zien dat ook op dat vlak e.e.a uit te wisselen valt.
Wat betreft omtrek is het niet per se een probleem om mountainbike velgen in een racefiets te gebruiken. Er is echter wel een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Als je het over een complete wielset hebt zit je met de inbouwbreedte. Die verschilt en door de breedte zijn wielen op dat vlak simpelweg niet uitwisselbaar tussen mtb en racefiets. Daarnaast zijn mtb-velgen vaak een stuk breder en daardoor ook niet geschikt voor smalle banden. Bij gravelracers en cyclocrossers ligt dat net anders. Die hebben namelijk ruimte voor 32c tot 40c banden. Dus als je een velg in de goede maat hebt en daar de naven met de juiste breedte in maakt ben je er eigenlijk wel. Maar waarom zou je dat eigenlijk willen doen?
Een van de voordelen van de Enve M525 G is dat je dus bredere banden, clinchers en tubeless, kan monteren. Daarmee is de velg niet anders dan de velg die het merk heeft voor de Cross Country mountainbikers. Die is namelijk nog steeds licht (een set 700C wielen met DT Swiss 240 naven weegt 1.368 gram), breed en sterk. De velgen hebben wat Enve noemt Wide Hookless Beads. De bead is in feite de rand van je velg waar de band in ‘haakt’. Enve heeft deze extra breed en hoekloos gemaakt, dat wil zeggen, zonder scherpe, hoekige randen. Het doel hiervan is het voorkomen van de – volgens Enve – meest voorkomende vorm van pech bij rijden op gravel: een pinch flat of snake bite. Wanneer de band dusdanig samengedrukt wordt tussen velg en ondergrond dat er een gat ontstaat. Volgens Enve zou er tot 60% kans op een dergelijk lek zijn hierdoor. De techniek zou de velg tevens een stuk sterker moeten maken doordat de energie door het grotere oppervlak beter geabsorbeerd en verdeeld wordt.
Enve verkoopt de wielen en niet de velgen aan consumenten. Het is dus de M525 met naven voor gravelracer of cyclocrosser en krijgt daarom de toevoeging “G” bij de naam. De wielen zijn te koop in de maten 650B en 700C. De velgen hebben een buitenbreedte van 33,5 mm, een binnenbreedte van 25 mm en zijn 25 mm hoog. Ze zijn alleen voor schijfremmen, hebben 24 spaken in beide wielen, met body voor Shimano of SRAM XD en met DT Swiss 240 of Chris King R45 naven. Dat kost je dan $ 2.800,- online bij Enve. Je lokale wielbouwer kan ze eventueel ook voor je samenstellen.
Via Enve