Enve maakt de dingen graag zelf. Hadden ze eerder al hun eigen buitengewoon kostbare carbonnaven, nu hebben ze die ook van aluminium. En geloof het of niet, maar hun wielen worden daarmee iets goedkoper!
We dachten eerder al de carbon disc versie op de BMC van Dimension Data gespot te hebben, maar zoals het er naar uitziet ging en gaat het om de nieuw Road Alloy Hub die ze nu introduceren. En het is daarmee ook de naaf waar Dimension Data mee zal gaan rijden.
De naaf is helemaal in eigen huis ontwikkeld. En ze winden er geen doekjes om: “Ontworpen en gemaakt om een nieuwe standaard te zetten voor naaf-prestaties in vergelijking met de marktleiders door voor efficiënter gebouwde wielen te zorgen en ook verbeterde krachtsoverbrenging en betrouwbaarheid door een beperkt onderhoud-ontwerp.” Ze hebben er niet zomaar een setje budget-naven bij willen maken dus, zoveel is wel duidelijk.
De meest kenmerkende eigenschap van de naven is de buitenkant. De shell, of het ‘huis’ van de naaf is in zijn geheel gefreesd uit hoogwaardig 7075 aluminium met het oog een laag gewicht en hoge stijfheid. Met 100 gram voor de velgrem- en 126 gram voor de schijfremuitvoering en resp. 252 en 250 gram voor de achternaaf zijn ze ook zeker licht te noemen. Het binnenwerk is in samenwerking met Mavic tot stand gekomen waarbij ze gebruik maken van RVS-lagers.
Zoals je op de foto’s kan zien zijn de spaakgaten niet evenredig verdeeld over de flens, maar zijn deze als een soort koppel per twee geplaatst. De ruimte tussen de koppels hebben ze vervolgens weggehaald om gewicht te besparen. Ze hebben er hierbij ook op gelet dat het niet ten koste zou gaan van de stijfheid. Zo hebben ze de flensen zo breed mogelijk (uit elkaar) gemaakt voor maximale laterale (zijwaartse) stijfheid. De torsie-stijfheid (bij accelereren en remmen) hebben ze proberen te optimaliseren in de diameter van de flens. Die mag niet te groot, maar ook niet klein zijn, volgens Enve.
Toch ook wel een beetje budget
Maar ondanks het feit dat ze een hoogwaardige naaf hebben willen ontwikkelen is het financiële plaatje interessant te noemen. Een set naven kost met $ 575,- net iets meer dan de helft van hun Carbon Road Hubs, die daarmee inderdaad nog steeds vrij kostbaar zijn, en komt grofweg overeen met een set DT Swiss 240s naven. Dat is een heel populaire naaf met een laag gewicht die zeer betrouwbaar zijn. Het wordt pas écht interessant als je een set wielen bij Enve laat samenstellen met de nieuwe Road Alloy naven. Want dan is een wielset met die naven ineens $ 350,- goedkoper dan een set met de 240s naven, die voorheen de voordeligste configuratie opleverde. Dan betaal je overigens nog steeds € 2550,- voor een wielset (clinchers), maar de naafkeuze maakt dus een behoorlijk verschil.
Alle info via Enve