De Garmin Edge fietscomputers zijn al jaren populair onder wielrenners. Onlangs presenteerden ze hun nieuwe topmodel: de Edge 1030.
Met de introductie van Edge 1000 kwam Garmin echt met iets nieuws, de 1030 kan je zien als familie van de 1000. Ze lijken dus op elkaar, maar de 1030 heeft een paar verbeteringen t.o.v. de 1000.
Buitenkant
Het kleuren touchscreen is met 3,5 inch een halve inch groter dan die van de 1000. Het is volgens Garmin ook met handschoenen en in natte omstandigheden goed te bedienen. Wat ons opvalt is dat de 1030 de knoppen voorop i.p.v. bovenop zoals bij de 1000 heeft. Best een opvallende keuze, want als je een front mount gebruikt is er niet altijd even ruimte meer over tussen de computer en je stuur waardoor het bedienen van de knoppen lastig kan worden, schatten we zo in.
Een andere niet onbelangrijk upgrade heeft betrekking op de accu. Die zou een levensduur van 20 uur moeten hebben, afhankelijk van hoe de computer ingesteld is. Een mooie optionele uitbreiding vinden wij is de Garmin Charge Power Pack waarmee je die levensduur verdubbelt. Deze kan heel slim onderaan de nieuwe houder van de Edge gemonteerd worden waardoor de Edge gebruik kan maken van de externe accu zonder dat er kabels of wat dan ook nodig zijn. De Power Pack kost los € 129,-.
Binnenkant
Een van de updates waar Garmin zelf als eerste over begint is Trendline Popularity Routing. De naam zegt al veel. Kort gezegd maakt het uit fietsdata van andere fietsers een geschikte route voor je op basis van parameters die je opgeeft in de Garmin Connect app op je telefoon. Je geeft dan aan dat je op de verharde weg wilt fietsen (je kan naast andere opties ook ‘gravel’ kiezen overigens), de gewenste afstand en richting vanaf het startpunt. Dat startpunt geeft je dan aan op de kaart. We hebben het meteen geprobeerd op de app, maar kregen van de ongeveer 20 pogingen bij het maken van een ‘koers’ op 1 keer na om onduidelijke redenen een foutmelding dat “de koers niet opgehaald kon worden”. Die ene keer dat het wel lukte zag de route er inderdaad behoorlijk logisch uit. Zoals we hem zelf ook zouden kunnen plannen. Je kan dergelijke routes ook met het fietscomputer zelf plannen, wellicht werkt het dan beter.
Wat betreft navigatie is er ook over veiligheid nagedacht. Aardig daarbij is de waarschuwing voor scherpe bochten. Dat kan in sommige situatie echt een uitkomst zijn waardoor net iets beter voorbereid een onbekende bocht kan aansnijden. Het toestel is al voorzien van de Garmin fietsnavigatiekaart.
Het vlaggenschip wordt er niet goedkoper op. De losse computer kost je maar liefst € 599,-. Dat is zo’n € 150,- meer dan wat momenteel de Edge 1000 kost als bundel. De 1030 bundel inclusief hartslagband, cadans- en snelheidssensor kost € 679,-.