De Giant TCR gaat al heel wat jaren mee en is altijd dé fiets geweest van de profteams die ze sponsorden. Eind jaren negentig begon Team ONCE er mee te rijden en tegenwoordig is het Team CCC die de fiets omarmt. Giant introduceert dit jaar de nieuwste uitvoering, die misschien zo op het oog niet heel anders lijkt, maar toch geheel nieuw is.
De TCR stond altijd bekend om zijn lage gewicht en hoge stijfheid. Niet iets om aan te tornen natuurlijk. Dus moet een nieuwe TCR nog lichter en stijver zijn. Giant claimt dat dit op alle fronten gelukt is en dat de fiets ook nog eens heel aerodynamisch is geworden. Bij de ontwikkeling van de fiets hebben die prestatiefactoren voorop gestaan, namelijk Uitermate Efficiënt, Geavanceerde Aerodynamica en Volledige Controle. Marketingafdelingen zijn altijd goed in het bedenken van namen, dus laten we kijken wat ze precies bedoelen en gedaan hebben bij wat ze zelf The Total Race Bike noemen.
Uitermate efficiënt
Met efficiëntie doelen ze op de mate van het doorgeven van het vermogen van de renner op de fiets. Hoeveel geeft het frame mee bij trapkracht, om het even zo te omschrijven. Stijfheid is dan heel belangrijk, maar het geheel moet ook licht zijn. Er wordt dan ook vaak gesproken over de stijfheid-gewichtsverhouding (of stiffness-to-weight ratio). Zoals gezegd was dit altijd al een van de speerpunten van de TCR en dat wilden ze natuurlijk graag zo houden.
Er wordt gebruik gemaakt van een robotarm die per frame 150 kleine carbonstalen heel precies kan plaatsen, lagen overlappen elkaar niet verder dan absoluut nodig. Die stalen worden nu met een laser gesneden, terwijl dit eerder alleen machinaal gebeurde. Ze hebben zo minder materiaal nodig waardoor het gewicht van het frame omlaag gaat. Dit proces is overigens voorbehouden aan de TCR Advanced SL. De overige frames worden wel nog op de ’traditionele’ manier gemaakt. Giant geeft aan dat de stijfheid van het frame van de nieuwe TCR nagenoeg gelijk is aan die van zijn voorganger, maar dat het frameset wel 140 gram lichter is. Dat is dus een behoorlijke verbetering van de stijfheid-gewichtsverhouding.
Giant geeft aan de winst in stijfheid vooral uit de voorkant van de fiets komt. Dat komt doordat de vork ook helemaal nieuw is en een zeer hoge laterale stijfheid heeft. Rijders ervaren een verhoogde efficiëntie in sneller accelereren en beter klimmen. Het vermogen wordt immers beter overgedragen en verdwijnt niet in het meebuigen van het frame.
Geavanceerde aerodynamica
Volgens Giant zit de voornaamste winst ten opzichte van de vorige generatie TCR in de aerodynamica van de fiets. Alle details zijn geanalyseerd, doorontwikkeld en getest (in de GST windtunnel in Duitsland) waardoor de nieuwe TCR sneller moet zijn. Ze hebben het over een besparing van 34 seconden over een afstand van 40 km bij een trapvermogen van 200 Watt ten opzichte van de vorige generatie. Niet iets dat de gemiddelde toerfietser zal merken, maar in de WorldTour kunnen die 34 seconden heel wat verschil maken.
Zoals je op bovenstaande foto ziet heeft Giant niet gekozen voor een volledig geïntegreerde oplossing voor kabels en aerodynamisch gevormd stuur. Dit terwijl de aerodynamica zo hoog op de agenda staat. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat ze rekening hebben willen houden met de consument die liever niet veel geld uitgeeft aan onderhoud of een kostbare vervanging van het stuur. En omdat een heel aerodynamisch gevormd stuur voor veel renners oncomfortabel blijkt te zijn, hebben ze het bestaande Contact SLR stuur overgenomen, maar wel de vorm nog iets veranderd voor betere aerodynamica.
Totale controle
Hoge stijfheid, laag gewicht en aerodynamica zijn heel wat waard, maar er is meer. Denk aan verbeterde schijfremintegratie door flat-mount nokken, de nieuwe vork met een 35% hogere torsie stijfheid t.o.v. zijn voorganger, ruimte voor 32 mm banden op de disc modellen (28 mm voor de velgrem modellen) en geheel nieuwe wielen.
De TCR Advanced SL 0 wordt uitgerust met de nieuwe Cadex 42 carbonwielen, terwijl een aantal van de overige modellen met de nieuwe Giant SLR1 en SLR2 carbonwielen uitgerust worden. Deze horen bij Giant’s SLR WheelSystems waar zij ook bijpassende tubeless banden hebben. Bij de SLR1 en SLR2 wielen gaat het om 42 mm hoge carbonwielen met hookless velgen.
Ook nog nieuw zijn de Fleet en Approach zadels. Brede vorm met korte neus en een ergonomische uitsparing in de midden over de lengte
Hieronder staan alle TCR modellen die in de Benelux verkocht zullen worden. Het gaat daarbij om drie niveaus, te weten TCR Advanced SL, TCR Advanced Pro en TCR Advanced. Allemaal met schijfremmen, maar van de Advanced is ook een velgremversie verkrijgbaar. De TCR Advanced Pro is ook als frameset verkrijgbaar.
De verschillen tussen de drie niveaus zitten in de samenstelling van het carbon van de frames. De SL lijn heeft een geïntegreerde zadelpen hetgeen bijdraagt aan de stijfheid en scheelt in gewicht. Alle frames hebben aerodynamische vormen en delen dezelfde ruimte voor banden (32 mm bij schijfrem, 28 mm bij velgrem). Noemenswaardig is ook nog dat alle Advanced Pro en SL modellen met Ultegra of hoger Giant’s Power Pro vermogensmeter hebben en met SRAM Quarq’s Dzero vermogensmeter.