Wie in de jaren tachtig en negentig al bezig was met fietsen zal Cadex ongetwijfeld kennen: het was destijds dé high-end carbonlijn van Giant. En net als toen moeten we eigenlijk geen ‘Giant’ zeggen, maar alleen ‘Cadex’, want net als Liv is Cadex nu een losstaand merk. De afgelopen jaren is je de hashtag #overachieve op de fietsen van Sunweb en CCC wel opgevallen. Dit is in feite de projectnaam geweest al die tijd. Gisteren lieten ze hun componenten voor het eerst aan de pers zien in het zonnige Brussel.

Die stad is niet toevallig als locatie gekozen natuurlijk, het is het toneel van de Grand Départ. Op moment van schrijven vinden de teampresentaties plaats, en zaterdag start de Tour officieel. De Tour-sfeer hangt al een beetje in de stad, maar dat kan ook door het mooie weer en de vlaggetjes komen. Maar terug naar Cadex!

De naam komt dus uit vervlogen tijden, maar het idee erachter is hetzelfde gebleven: om iets te maken dat door velen als onwaarschijnlijk of zelfs onmogelijk gezien wordt, zoals ze het zeggen. Destijds waren de Cadex frames voor de weg en mtb de eerste voor iedereen beschikbare carbonframes, echt speciaal en high-end. Nu doen ze dat met componenten en ze pakken het meteen goed aan:

  • 8 wielsets voor de weg
  • 2 wielsets voor tijdrijden
  • 3 banden
  • 1 zadel

Cadex 42 en 65 WheelSystems
Laten we ze even op een rij zetten, te beginnen met de wielen. Het gaat dus om 8 sets, maar om twee hoogtes, zijnde 42 en 65 met resp. velghoogtes van 42 en 65 mm. Van beide maten is er tubeless en tubular, en daarvan is weer de keuze uit velg of disc remmen. Weer een paar nieuwe wielen erbij denk je misschien, maar de Cadex wielen weten zich te onderscheiden wat betreft de specificaties. De allerlichtste, niet verrassend, zijn de 42 tubular velgremwielen met 1163 gram per paar. Licht!

Maar waar wij vooral in geïnteresseerd zijn is natuurlijk het gewicht van de tubeless clinchers voor velg- en schijfremmen. Nou, die gewichten zijn ook indrukwekkend te noemen, namelijk respectievelijk 1265 gram en 1327 gram per set! De tubular disc weegt 1444 gram. Dat is heel erg netjes voor 42 mm hoge wielen. Je zal je best moeten doen om nóg lichtere ‘fabriekswielen’ te vinden. Alle 42 mm hoge wielen hebben een binnenbreedte van 19 mm, 21 spaken voor, 24 achter.

De 65 wielen zijn eveneens indrukwekkend wat betreft het gewicht. De tubeless velgrem set weegt slechts 1425 gram, de tubeless disc 1501 gram per set. De tubular velgrem 1367 gram en de tubular disc 1444 gram per set. Alle 65 mm hoge wielen hebben een binnenbreedte van 22 mm, 21 spaken voor, 24 achter.

Carbon spaken
Serieuze cijfers dus van al deze wielen. Het lage gewicht hebben ze onder andere weten te bereiken door het gebruik van carbon spaken. Ze zijn niet geheel van carbon, de uiteinden zijn van aluminium zodat deze een goede verbinding met velg en naaf maken. Het carbon en aluminium zijn overigens niet gelijmd. Dat wilden ze ook niet omdat er een hoge spanning op de carbon-spaken komt te staan en een gelijmde constructie niet voldoende zou kunnen zijn hiervoor. Dit hebben ze opgelost door de uiteinden van het carbon als een wig te verbreden. Naar het te verwarmen, kunnen ze dan de aluminium delen er overheen schuiven. Na het afkoelen van het carbon verharden de uiteinden weer en kunnen de aluminium delen er niet meer vanaf getrokken worden. Bij het aanspannen van de spaak trek je deze dus in feite alleen maar vaster. Ook hebben de spaken een soort van de vleugelvorm, dat wil zeggen dat de voorzijde dikker is dan de achterkant, bij een voorwaartste beweging. Met het plaatsen van het voorwiel voor velgremmen moet je daar dus wel even op letten.

Cadex heeft een zelf ontwikkelde aluminium naaf gebruikt voor al hun wielen waarbij ze gebruik maken van straight pull en hun eigen Dynamic Based Lacing (DBL) techniek. DBL passen ze toe bij hun schijfremwielen om voor een betere krachtoverbrenging en efficiëntie te kunnen zorgen. Alle velgen zijn hookless voor een betere overgang van velg naar band te krijgen t.b.v. aerodynamica.

Net als alle andere Cadex componenten zullen ze in het voorjaar van 2020 in de Benelux los verkrijgbaar zijn en zullen de top Giant-modellen ermee uitgerust worden. Euro-prijzen hebben we nog niet, maar alle 42 wielen hebben nu een voorlopige adviesprijs van $ 3.000,- en alle 65 wielen $ 3.200,-. Ja, veel geld inderdaad, en daarmee begeven ze zich in hetzelfde segment als directe concurrenten als Zipp, Enve, Roval, Lightweight (die zijn wel duurder). Op dit moment – op papier –  zijn de Cadex wielen wel lichter dan de vergelijkbare wielsets van deze merken.

Cadex Aero Wheelsystem
Voor de tijdrijders en triatleten hebben ze ook twee sets ontwikkeld, een tubeless clincher en een tubular versie. Vooralsnog alleen voor velgremmen. Het doel hierbij was simpel: meer TT overwinningen voor CCC Team en meer podiumplekken voor hun triatleten. Daarbij draait alles om aerodynamica en natuurlijk ook gewicht. Er is nauw samengewerkt met Aero Concept Engineering in Magny Cours, Frankrijk. Er is veel getest in hun windtunnel, maar ook in het veld om tot het meest aerodynamische en stijve wiel te komen die in alle condities stabiel is. Het resultaat is een voorwiel met 4 spaken en een dicht achterwiel. Het voorwiel schijnt het zo goed te doen dat ze overwegen om die ook als achterwiel in te zetten, in plaats van het dichte achterwiel.

Jeff Schneider, verantwoordelijk voor productontwikkeling en marketing bij Cadex, houdt hier het Aero achterwiel omhoog. Let op het verschil tussen beide zijdes

Ook deze wielen hebben naven uit eigen huis. De wielen hebben een binnenbreedte van 21 mm. Ook de Aero wielen scoren goed wat betreft gewicht:

Aero voorwiel tubeless: 840 gram
Aero voorwiel tubular: 760 gram
Aero achterwiel tubeless: 1180 gram
Aero achterwiel tubular: 1000 gram

De beide voorwielen hebben een voorlopige adviesprijs van $ 1.800,-, de achterwielen $ 2.500,-.

Cadex banden
In eerste instantie een beetje een vreemde eend in de bijt, maar bij nader inzien een slimme keuze: Cadex heeft ook drie eigen tubeless banden. Er is nog altijd wat te doen rondom tubeless, veelal omdat het installeren en dergelijke (te) veel gedoe kan zijn. Een oorzaak van dit gedoe is dat wielen en banden niet altijd perfect bij elkaar passen. Is dit wel het geval, dan is het installeren juist heel makkelijk. Giant is altijd al groot voorstander van het gebruik van tubeless banden geweest en bij Cadex is dit niet anders. Omdat ze zelf ook de wielen maken hebben ze velg en band op elkaar af kunnen stemmen zodat alles heel goed past. Een kwestie van erop leggen en oppompen, zonder gebruik van hulpmiddelen of compressors.

Bij banden draait het om snelheid, controle en bescherming. Ze hebben een eigen RR-S compound ontwikkeld voor snelheid en grip. Dat ligt op een soepel 170 TPI karkas, of Supple Race Casing zoals ze het noemen waarin Race Shield lekbescherming is verwerkt. Bij een trainingskamp van CCC Team hadden de profs niet in de gaten dat ze al een paar dagen op tubeless banden aan het rijden waren in plaats van tubulars, aldus Jeff Schneider die verantwoordelijk is voor productontwikkeling bij Cadex.

Cadex Race Tubeless 23c – 255 gram
Cadex Race Tubeless 25c – 270 gram
Cadex Race Tubeless 28c – 325 gram

Alle banden hebben een voorlopige adviesprijs van $ 100,-.

Cadex Boost zadel
Het Cadex Boost volgt de trend van korte en brede zadels die je bij veel andere merken ook ziet. Het bestaat uit twee delen, de carbon schaal met rails en het bovenwerk met padding. Het zadel is 246 mm lang en 149 mm breed. Doordat de rails helemaal tot de achterkant van zadel doorloopt krijg je in het midden een beetje flex voor comfort. Het gewicht is ook hier weer goed met slechts 138 gram. Het kan nog lichter, maar nog altijd heel netjes natuurlijk.

Het Cadex Boost heeft een voorlopige adviesprijs van $ 300,-

Alle Cadex componenten hebben 2 jaar garantie en 5 jaar productvervanging bij ongelukken. Alle info vind je bij Cadex.

Eigen remblokken waarbij extra rekening is gehouden met de afvoer van water
Natuurlijk ook eigen snelspanners
Voor het onderhoud is er ook een bijhorende toolkit

Tags: