Gravelrijden is populairder dan ooit. Evenementen schieten als paddestoelen uit de grond en R&D afdelingen van diverse merken draaien op volle toeren om deze ontwikkeling bij te benen. Bij Easton zijn ze hier de afgelopen tijd ook druk mee geweest en dit resulteert in hun nieuwe ‘Gravel Shifting Rings’.
Qua techniek is het niets nieuws ten opzichte van de oorspronkelijke cranks en kettingbladen die al ze al produceerden echter zit het verschil in de vertanding. Easton heeft er verschillende berekeningen op los gelaten en daaruit concluderen ze dat de gebruikelijke tandwiel verhoudingen niet geschikt zijn voor de avontuurlijke gravelrijder. De gebruikelijke 53/39, 52/36 en 50/34 combinaties zijn gemaakt voor de racefiets. Niet optimaal voor gravelfietsen waarbij er op uiteenlopende ondergrond wordt gereden met banden die vele malen meer weerstand hebben ten opzichte van een racefiets. Daarbij is de omtrek van de banden ook groter, waardoor de overbrenging verandert. Volgens de berekening zorgt een 38 mm gravelband voor een toename van de omtrek van 4,7%. Doorberekend naar je versnelling zou dit betekenen dat een buitenblad van 50 tanden, in combinatie met 38 mm banden, aanvoelt als een 53-tands buitenblad.
Daarnaast zijn er ook veel gravelfietsen uitgerust met een 1 x 11 aandrijving waarbij je beperkt bent tot ‘slechts’ 11 versnellingen die qua stappen veel verder uit elkaar liggen, aldus Easton. Dit laatste geldt zeker voor cassettes met tandwielen met verhoudingen van 10/42 of soms nog groter.
Easton komt hiervoor met drie verschillende tandwiel combinaties voor de avontuurlijke fietser. De Gravel Racing Combi is een set 47/32 kettingbladen. Wanneer je dit doorberekend met de 4,7% toename in de omtrek, kom je uit op ongeveer 50/34 maar dan dus met de dikkere 38 mm band. Hierdoor zal het overstappen naar deze verhoudingen volgens Easton vrij natuurlijk verlopen. Om nog even een rekensommetje er tegenaan te gooien: wanneer je met 38 mm banden een sprintje trekt op de 47/11 met 95 omwentelingen per minuut, haal je een snelheid van boven de 53 km/h. Ruim voldoende voor een gravelrit lijkt me.
Naast de Gravel Racing Combo biedt Easton ook een Cyclocross Combo en de Adventure Combo. De Cyclocross Combo is een combinatie van tandwielen die we ook kennen uit de gelijknamige discipline. 46/36 is de standaard verhouding voor veldrijders die met twee tandwielen rijden. Deze combinatie is niet nieuw, maar had Easton nog niet in het assortiment. Op aanvraag van een aantal crossers, die door Easton wordt gesponsord, is deze combinatie toegevoegd. Tot voor kort reden ze allen nog met een 1 x 11 aandrijflijn in combinatie met een Easton crank. De Adventure Combo is er een waarmee je echt alle kanten op kan. Een combinatie van 46/30 tandwielen geeft je voldoende ruimte om op de lange vlakke wegen lekker door te kunnen malen en de steilste klimmen met een licht verzet kunt beklimmen. Met deze combinatie is het bijvoorbeeld ook een ideale verhouding voor de fietsende vakantieganger die bepakt door de Alpen trekt.
via Easton