Dat ze bij Deda goed zijn met sturen kon je al zien in het artikel dat Björn eind vorig jaar schreef. Daarin legde hij drie Deda racefiets sturen naast elkaar. Dit keer geen racefiets-stuur, maar het opvallende Deda Gera Carbon gravel-stuur.
Bijzondere vorm en gemaakt voor avontuur
Ik vind het er nog een beetje gek uitzien, maar ik ben wel benieuwd hoe dit stuur zal fietsen. Het idee achter het Gera stuur is dat je op deze manier veel verschillende posities kan aannemen. Volgens Deda is het daardoor een ideaal stuur avontuurlijke gravelritten of bike-pack trips. Ze noemen dit de Endurance Optimized Position (EOS). Klinkt ook logisch als je naar het stuur kijkt.
Het meest opvallende aan het stuur is de knik in het middelste gedeelte. Hiermee komt het stuur 7 mm omhoog en heeft het een backsweep van 12 graden. Hier geven ze het stuur wat meer comfort mee en op dit punt is er ook ruimte om clip-on bars te monteren. Het stuur loopt lekker breed uit waardoor je een stabiele en comfortabele houding zal hebben als je in de beugels rijdt. De bocht heeft Deda zo compact mogelijk gehouden zodat je ook makkelijk met je vingers bij de shifters kan.
Leuke details
Het stuur is verkrijgbaar in drie verschillende maten, 44 cm 46 cm of 48 cm. Het stuur is gemaakt voor interne bekabeling. Dit noemt Deda zelf hun DCR systeem en dat staat voor Deda internal Cable Routing. Wat ik erg tof vind zijn de details op dit stuur. In de drops zal het met een stuurlint niet opvallen, maar op de bovenkant is het graveldesign duidelijk te zien. Heel simpel, maar duidelijk herkenbaar als een offroad ondergrond. De prijs van het carbon stuur ligt op € 292,-. Hoe vaker ik de foto’s van het stuur zie, hoe meer ik er aan gewend raak. Maar naast de looks zal het bij een stuur als dit vooral gaan om het effect en daar ben ik best nieuwsgierig naar geworden.
Meer info via Deda Elementi