Wanneer je een racefiets koopt, zit er ook altijd een stuur bij. Logisch! Maar toch worden er sturen los verkocht. Een van die merken die daar goed in is, is Deda. Dus als je stuur bij een val is stuk gegaan, je huidige stuur qua maat net niet goed bij je lichaam past, je zelf een frame aan het opbouwen bent, of wanneer je een upgrade wil van je huidige setup, dan zou je bij de sturen van Deda uit kunnen komen.

Ze hebben een hele reeks aan sturen waaruit je kan kiezen. En naast sturen hebben ze ook allerlei andere onderdelen zoals zadelpennen, stuurpennen, stuurlinten etc. Wij kregen drie verschillende sturen opgestuurd om eens te kijken naar de eigenschappen en natuurlijk de onderlinge verschillen.

Drie verschillende Deda sturen

De drie verschillende sturen zijn de Zero1 en de SuperZeroAlu, beide met de bijbehorende stuurpen. En dan nog de topper van Deda, de Alanera Carbon. Dit is een stuur en stuurpen in een. Om alles duidelijk in beeld te brengen hebben we ze gemonteerd op een fotogenieke fiets :-). Zoals je ziet hebben we niet altijd alle kabels kunnen doortrekken, omdat een oude Colnago nog niet voorzien was van interne kabelgeleiding. Voor het testen heb ik een andere fiets gebruikt, omdat de Colnago alleen met mooi weer naar buiten mag. En dit is nou niet het jaargetijde met mooi weer.

Eerst maar eens de sturen los behandelen, technisch en met mijn bevindingen tijdens het fietsen.

Deda Zero1

Het Zero1 stuur is gemaakt van aluminium (6110). Net als de stuur- en zadelpen overigens. Als je naar het stuur kijkt, is dit een normaal stuur voor je racefiets. Geen aero vormen maar ronde buizen. De diameter bovenop waar het stuur aan de stuurpen vastzit, is de gebruikelijke 31,7 mm. Dit wordt naar de zijkanten glooiend minder. De Zero1 heeft geen mogelijkheid om kabels binnendoor te laten leiden.

In de praktijk is dit gewoon een lekker stuur. Het stuur is te koop in twee versies waarbij de black on black, zoals op onze foto’s, wat ik net even strakker vind dan die met de witte logo’s. Dit stuur is ook de goedkoopste van onze drie. De adviesprijs is € 40,-. Ook zijn er van deze Zero1 serie een bijpassende stuur- en zadelpen voor respectievelijk € 42,- en € 47,-.

Je wikkelt het stuurlint ook tot en met bovenop. Dus je hebt ook tijdens het fietsen met je handen bovenop de demping van het stuurlint. Zeker wanneer je snel last van zenuwpijntjes aan je handen hebt kan dit helpen ten opzichte van de sturen waar je het stuurlint tot net aan bovenop wikkelt. Het stuur zelf voelt iets minder glad aan dan de andere twee. Je ziet het ook aan de iets meer matte kleur. Zelf fiets ik vaak zonder fietshandschoentjes en ook met mijn handen dicht bij de stuurpen. Dan merk je dat het stuur extra grip heeft waar geen stuurlint zit.

Het aluminium voelt erg solide. Zelfs bij het aanzetten met je handen in de beugels geeft het stuur nauwelijks iets mee. Dit maakt ook dat je hobbels wat scherper voelt doorkomen dan bijvoorbeeld het carbon stuur dat ik straks behandel. Bij de stuurpen wordt de diameter van het stuur langzaam minder. Wanneer je dicht met je handen bij de stuurpen fietst, merk je daar iets van hoogteverschil. De drop (130 mm) van het stuur is gelijk aan die van de andere twee. De reach is 75mm ook net als bij de andere sturen. Helemaal fijn, niks op aan te merken. Voordeel van zo’n los stuur en stuurpen combinatie is dat je de hoek van het stuur wat kan tweaken naar wens. Dit heb ik op de foto’s proberen te laten zien door de drop iets minder horizontaal te laten lopen dan bij de Alanera. Je hebt dus iets meer mogelijkheden. En qua looks is een Deda stuur wel een logo dat op mijn racefiets gezien mag worden. De voorkeur gaat wel naar de subtielere grijze logo’s zoals deze. Want hij is er ook met witte logo’s.

De hoek van het stuur ten opzichte van de stuurpen kan je zelf bepalen

Deda SuperZeroAlu

Heb je wat meer te besteden dan is een aero-stuur een optie. Dat is de SuperZeroAlu van Deda. Dit stuur is van aluminium maar is er trouwens ook in carbon uitvoering. Door het aluminium is het stuur iets betaalbaarder gebleven met € 127,-. Er is wel iets meer materiaal gebruikt dan bij het Zero1 stuur en daarom weegt dit stuur 10 gram meer. Even voor de technische lezers: dit stuur is van 7050 aluminium gemaakt. De bijbehorende stuur- en zadelpen kosten € 121,- en € 197,-. Misschien denk je, “zo die zadelpen is een stuk duurder dan die Zero1”. Klopt maar deze weegt ruim 100 gram minder, is van carbon en heeft een moderner ontwerp. (zie foto onderaan)

Het aero gedeelte van het stuur is niet alleen fijner voor de luchtweerstand, het is duidelijk ook om je handen lekker op te kunnen leggen. Dit stuur leent zich ook om alle kabels binnendoor te laten lopen. Lekker cleane look dus als je fiets hier geschikt voor is. De oppervlakte is duidelijk gladder dan het Zero stuur. Ook de kleur is dieper zwart. Ondanks dat de drop gelijk is aan beide andere sturen voelt dit stuur toch heel anders. Met je handen bovenop voel je dat het stuur veel meer ergonomisch is. Je handen hebben een natuurlijkere houding wanneer je het stuur vast houdt.

Om het aero gedeelte goed te benutten is het de bedoeling om het stuurlint maar tot net bovenop te wikkelen. Er staat er zelfs een lijntje voor op. Daarom is het stuur bovenop wat gladder door het gebrek aan stuurlint daar. Met fietshandschoenen is dat geen probleem, maar als je zonder handschoenen rijdt merk je daar een verschil. Wanneer je dan echt gaat aanzetten verplaatsen je handen zich toch naar de beugels of naar de shifters. Daar heb je wel de grip van het stuurlint. Ook hier kan je een beetje spelen met de hoek van het stuur ten opzichte van de stuurpen omdat het om twee losse delen gaat. Wanneer je veel met je handen boven op het stuur fietst, is dit zoveel lekkerder vasthouden. Ook omdat de interne kabels geen invloed hebben op je grip om het stuur.

Deda Alanera

Dan tot slot het topmodel uit de collectie van Deda, de Alanera. Deze heeft een stuur en stuurpen in een. Uiteraard van carbon zoals je van een topmodel mag verwachten. En dit is het stuur waar Pocagar mee rijdt en dus ook de Tour en Lombardije mee heeft gewonnen. Dit is het meest aerodynamische stuur/stuurpen van Deda.

Qua gewicht bespaar je zo’n 100 gram ten opzichte van de andere stuur/stuurpencombinatie. Het stuur heeft ook de optie om alle kabels binnendoor te leiden zodat de kabels zo het balhoofd in kunnen (als je racefiets daar geschikt voor is). Dat ziet er altijd erg strak uit. Ook wanneer je besluit om je kabels alleen door het stuur te laten en niet door de stuurpen dan kan dat bij dit stuur (zoals je ook ziet op de foto hieronder). Is het dan alleen maar hosanna over dit stuur?

Je kan er ook voor kiezen om de kabels er hier uit te laten komen voor als je frame geen interne kabelgeleiding ondersteund.

Nou, een paar kleine puntjes. Niet per se negatief maar wel goed om even te weten voordat je het aanschaft. Doordat het stuur aan de stuurpen vastzit kan je niet spelen met de hoek van je stuur. Natuurlijk is de vaste houding de optimale volgens Deda maar mocht je zelf iets willen spelen met de hoek, dan kan dat niet.

Bij het eerste ritje met dit stuur twijfelde ik nog of het de € 899,- wel waard is? Bij zo’n bedrag voor een stuur/stuurpencombinatie levert zo’n punt altijd een leuke discussie op, en soms alleen maar opmerkingen als “belachelijk zo duur”. Maar als je je bedenkt dat de gemiddelde wielrenner een deel van z’n salaris aan wielrennen uitgeeft, dan is het maar afhankelijk van je salaris wat je een mooi bedrag voor een stuur vind. Maar goed, ik dwaal af 🙂

Het Alanera stuur fietst heel fijn, is erg stijf en ook licht. Daarnaast is het stuur super aero. Vooral als je alle kabels binnendoor laat lopen. Dus daar win je ook tijd. Leuk, interessant en zeker waard voor Pocagar als profrenner. Maar hoe blij word ik van dit stuur? Steeds blijer, kan ik je vertellen. Het vlakke bovenop is handig als je je handen bovenop het stuur legt en rustig toert. Door de aero platte vorm voelt het een beetje hoekig. Het gedeelte net als bij de SuperZero glad maar je kunt je vingers er makkelijk omheen klemmen. Bovenop voelt het stuur iets comfortabeler dan de vorige twee die best hard waren. Maar ga je in de beugels dan merk je echt verschil in comfort. Er zit een soort flex in dat het scherpe uit de hobbels haalt. Heel fijn als je lang in de beugels fietst.

Alles nog even op een rijtje

Deda heeft verschillende maten in de sturen en stuurpennen. Wij hebben getest met een 42 stuur in combinatie met een 110 stuurpen.

Deda stuur 42mm

Zero1 – 310 gram – adviesprijs € 40,-
SuperZeroAlu – 320 gram – adviesprijs € 127,-

Deda stuurpen 110mm

Zero1 – 158 gram – adviesprijs € 47,-
SuperZeroAlu – 158 gram – adviesprijs € 121,-
Alanera Carbon nvt

Deda stuur + stuurpen

Zero1 – 468 gram – adviesprijs € 87,-
SuperZeroAlu – 478 gram – adviesprijs € 248,-
Alanera Carbon – 369 gram – adviesprijs € 889,-

Deda zadelpen

Zero1 – 310 gram – adviesprijs € 42,-
SuperZeroAlu – 208 gram – adviesprijs € 197,-

Meer info via Deda

Conclusie

Als eerste, Deda is in mijn beleving een cool merk, dat niet misstaat op je racefiets. Beter nog, ze maken kwalitatief en in afwerking erg fijne producten. Over deze drie sturen niet anders. Er zit duidelijk verschil in de sturen, en de prijsopbouw suggereert dat ook. De Zero1 is een eenvoudig stuur, rechttoe rechtaan zeg maar. De kabels gaan buitenom en onder het stuurlint door. En zeker door de € 87,- denk ik dat dit een grote groep fietsers aanspreekt. Oh, en voor de budget weightweenies is de stuur/stuurpen combinatie nog 10 gram lichter dan de duurdere aero SuperZeroAlu. Voor die € 248,- krijg je ook wel meer. Het materiaal is glad en superstrak afgewerkt. De SuperZero is er trouwens ook in carbon, voor de liefhebbers. Bij de SuperZeroAlu heb je ook de mogelijkheid om de kabels binnendoor te doen.

Maar bovenal krijg je een aero bovenkant. Heerlijk om met je handen boven op te rijden want door de afronding heb je net een iets meer natuurlijke houding. Bovenop het stuur is deze SuperZeroAlu voor je handen zelfs fijner fietsen dan de Alanera Carbon, het topmodel met een prijskaartje van € 889,-. De prijsdiscussie laat ik even voor wat hij is. Dit is een op en top aerostuur maar verrassend met comfort.

Maar los van dat je handen op de SuperZeroAlu een iets natuurlijkere houding hebben heb je op dit stuur wel iets meer comfort. De scherpe trillingen worden eruit gefilterd. En dat merk je vooral als je in de beugels zit. Voor elk stuur valt wel iets te zeggen maar ik hoop dat ik je een richting op heb kunnen sturen, en dan is het aan jou om te kijken wat je voor de eigenschappen over hebt.

Het verschil tussen de Zero1 (links) en SuperZero zadelpen
Er is bij de Alanera ook gedacht aan een fietscomputerhouder die je onder je stuur kan monteren
Dit zijn de drie stuurlinten die je ziet op de foto’s
Tags:

Comments are closed.