In 2014 werd de ENVE SES 4.5 wielset gelanceerd en sindsdien is dit het topmodel voor de racefietser. Of beter gezegd: dit was het topmodel, want vandaag is de ENVE SES 5.6 wielset gelanceerd. De opvolger van de SES 4.5 wielen. De SES 5.6 wielen zijn door Dimension Data al gebruikt tijdens de afgelopen Tour de France en vanaf nu dus ook beschikbaar voor de consument.

Minimale verschillen
SES staat voor Smart Enve System en daarmee doelen ze op de aerodynamische eigenschappen van de wielen. Dit resulteerde bij de SES 4.5 al in een verschil in de voor- en achtervelg. En ook bij de SES 5.6 is de voorvelg lager en breder ten opzichte van de hogere en smallere achtervelg. Echter zijn de maten hierbij wel veranderd. De voorvelg heeft een hoogte van 54 mm en de breedte is 29 mm. Hiermee is de velg 6 mm hoger en 2 mm breder ten opzichte van de SES 4.5. De achtervelg is 63 mm hoog en 28 mm breed en is daarmee 7 mm hoger en 2,5 mm breder dan zijn voorganger. De binnenbreedte van de voorvelg is 0,5 mm en van de achtervelg is 2 mm breder. Beide velgen hebben hiermee een binnenbreedte van 19 mm en ze zijn geschikt voor tubeless banden. Het grootste aerodynamische voordeel heb je wanneer je de wielen voorziet van een set 25 mm banden. Deze minimale veranderingen in afmetingen zorgen voor een wielset die minder windgevoelig is en meer stabiliteit biedt.

Vernieuwd remvlak
Qua gewicht is een wielset (gebouwd rondom DT-Swiss 240s naven) 28 gram zwaarder dan zijn voorganger. Dit heeft te maken met de hogere velgen maar volgens ENVE weegt deze gewichtsvermeerdering niet op tegen de aerodynamische voordelen. Naast de ontwikkeling van de velgen, is ook het remvlak onder handen genomen. De SES 5.6 is een wielset die specifiek is ontwikkeld voor velgremmen. Daar waar de laatste jaren veel tijd is gestoken in het ontwikkelen van disc-specifieke wielen, heeft ENVE de bewuste keuze gemaakt om ook de wielen voor velgrem te blijven doorontwikkelen. De structuur van het remvlak is zo gemaakt zodat er minder warmteopbouw wordt gecreëerd tijdens het remmen. Ook moet deze structuur ervoor zorgen dat er bij natte omstandigheden gewoon  goed geremd kan worden. Volgens de eigen tests van ENVE is er dankzij deze Molded Brake Track Texture 30% minder kracht nodig om te remmen. Je hoeft dus de remhendels niet vol in te trekken om tot stilstand te komen. Dit is overigens wel met ENVE’s eigen remblokken.

Prijzen
De SES 5.6 velgen van ENVE zijn los te verkrijgen of als wielset. Alleen de velgen kosten $ 975,- per stuk. Een complete wielset is verkrijgbaar vanaf $ 2700,-. Hiervoor krijg je een SES 5.6 tubular wielset met DT-Swiss 240s naven. Een clincher wielset met DT-Swiss 240s naven kost $ 2900,-. Zoals je van ENVE gewend bent zijn de wielen ook verkrijgbaar met Chris King naven. De prijs hiervoor ligt, afhankelijk van het type naaf, wel een stukje hoger. Deze prijzen en overige specificaties zijn mooi terug te vinden in de configurator die op de website van ENVE is te vinden.

Meer info via Enve

Tags: