Jubileums zijn er in allerlei maten. Viert de een z’n 100 jarig bestaan, bij CloseTheGap vieren ze deze maand het 5-jarig bestaan. Het lijkt misschien nog niet zo lang maar er gaat wel een mooi verhaal achter schuil. We hebben Mathijs Wagenaar eens gevraagd hoe het allemaal begon met de HideMyBell.

Hoe is het HideMyBell avontuur begonnen?

Daar waar alle goede ideeën beginnen: op de fiets natuurlijk! Ik fietste op een breed fietspad. Het was lekker weer en ik had de snelheid er goed in tot ik een groep wandelaars naderde. Ik wilde ze niet van de weg af ‘schreeuwen’ en heb afgeremd en ze rustig gepasseerd en gegroet. Een bel was als wedstrijdrenner niet op mijn fiets te vinden, maar ik bedacht me tijdens die rit dat dit misschien wel onder een Garmin front-mount zou passen. Niet lang na die rit was ik een oude bel aan het demonteren om deze onder mijn mount te plakken.

Ik wilde ze niet van de weg af ‘schreeuwen’

Ik heb vanaf dat moment veel en lang gedacht of en vooral hoe ik het product op de markt wilde gaan brengen. Ga ik het bij een van de merken in de fietsbranche neerleggen? Ga ik het zelf op de markt brengen? Met mijn achtergrond als productontwikkelaar, fanatiek fietser en ervaring bij Fiets magazine als technisch redacteur leerde ik veel over producten en hoe ze in de markt worden gezet. Hoofdredacteur Rodrick de Munnik gaf uiteindelijk de doorslag, want hij wilde tijdens de BikeMotion alle vaste abonnees een HideMyBell cadeau doen. Of ik dus in twee maanden tijd het product klaar kon krijgen. Met geen enkele ervaring met productie, montage of verpakkingen sprong ik in het diepe. Het kon achteraf gezien echt net, want de laatste drie dagen zaten we met familie en vrienden aan de keukentafel honderden HideMyBell’s te monteren. Dat het uiteindelijk gelukt is gaf veel voldoening. Dat, in combinatie met de positieve reacties, smaakte naar meer.

Inmiddels zien we de HideMyBell ook bij veel profs, waaronder Chris Froome. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

De verkoop ging in het eerste jaar vooral via onze eigen webshop, met daarbij ook een aantal internationale bestellingen. We kregen een bestelling van ene Michelle Froome uit Monaco en dan ga je toch even googelen of er een link is met de Tour de France winnaar. Mijn vrouw kwam er al snel achter dat zij inderdaad de vrouw van Chris Froome is. Al snel kwamen er een aantal foto’s op zijn Instagram van trainingen voorbij waarbij hij de HideMyBell op z’n stuur had. Voor kerst 2017 hebben we een pakketje met Sky-blauwe HideMyBell’s opgestuurd, die hij kon uitdelen aan zijn ploeggenoten, als dank voor de gewonnen Tour.

We kregen een bestelling van ene Michelle Froome uit Monaco en dan ga je toch even googelen

En deze blauwe HideMyBell zagen we ook echt terug op de Instagram van onder andere Wout Poels. Overigens zagen we deze blauwe HideMyBell ook terug op de kapotte fiets van Froome, na een aanrijding in Londen. Ook profs als Terpstra, Sinkeldam en oud-renners als Ten Dam en Van Bon rijden met onze HideMyBell. In het verleden hebben we samengewerkt met Team Roompot en de samenwerking met het continentale VolkerWessels CT wordt in 2021 voortgezet.

Van HideMyBell naar CloseTheGap en verder….

De afgelopen vijf jaar heb ik veel gebruik gemaakt van specialisten die we kunnen inzetten waar nodig. Zo kunnen we met een klein team van twee personen, gebruik maken van extra capaciteit. De productie doen we samen met verschillende bedrijven. De bel komt van fietsbelproducent Widek, die al decennia fietsbellen produceert. De kunststofdelen komen uit onze eigen spuitgietmallen, die we grotendeels in Nederland laten maken. Alle ontwerpen maken we zelf. Tekenen, 3D printen en testen tot het uiteindelijke eindproduct.

Naast het in elkaar zetten van onze producten, worden ze daar ook getest. Al gebeurd dat niet op de afdeling want het bel-geluid wordt niet door alle werknemers even goed gewaardeerd.

Het assembleren van de producten gebeurt bij Lucrato in Apeldoorn. Een bedrijf voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Naast het in elkaar zetten van onze producten, worden ze daar ook getest. Al gebeurt dat niet op de afdeling want het bel-geluid wordt niet door alle werknemers even goed gewaardeerd. Ook voor de verzending en de voorraadbeheer hebben we een gespecialiseerd bedrijf dat ons daarbij helpt. De verkoop gaat, naast onze eigen webshop, via onze distributeur ook via de bekende webshops en lokale fietsenwinkels.

Bekend in Nederland en Monaco, maar ook ver daarbuiten?

Momenteel is de verkoop vooral in de Benelux, al hebben we in de webshop wel internationale klanten. Doel voor komende jaren is wel om stap voor stap internationaal te groeien. In 2017 hebben we een enorme grote piek gehad van de HideMyBell in Australië. Er bleek een politieke partij volop in te zetten om fietsers zonder bel te laten bekeuren, waardoor er veel vraag kwam naar de HideMyBell.

Een blik op de toekomst! Waar staat CloseTheGap bij het tienjarig jubileum?

Komend jaar zijn we de official supplier van team Jumbo Visma. Het team zal gaan rijden met de HideMyBell Raceday uitvoering. Tijdens de training natuurlijk met bel en voor de koers zal de bel worden gedemonteerd. Elke overwinning van de ploeg zal volgend jaar extra gevierd worden! Samen met de ploeg zijn we een computerhouder aan het ontwikkelen voor de tijdritfiets. Daarnaast werken we aan een aero-mount en een speciale raceday uitvoering voor het stuur van de Cervélo S5. Maar naast de profs krijgen we ook erg veel voldoening van alle CloseTheGap producten die we bij toerfietsers spotten. Hoe tof is het om een HideMyBell te zien op een parkeerplaats in het buitenland tijdens je vakantie:-).

Ik kan alvast verklappen dat we in 2021 komen met een nieuw productconcept: PowerMyRide.

Voor de toekomst zien we veel mogelijkheden om te groeien met nieuwe producten en markten. Ik kan alvast verklappen dat we in 2021 komen met een nieuw productconcept: PowerMyRide. Een geheel nieuw systeem waarin gebruik wordt gemaakt van elektronica. Verwachting is dat het product komend voorjaar op de markt komt. Voor 2021 komt er ook een nieuwe aansturing van onze bel. In winterse omstandigheden wordt de snelheid van de klepel gedempt door dikke handschoenen en ook is het kunststof minder flexibel. Daar is ruimte voor verbetering en daar zijn we mee aan het werk. Ook borrelt er al langere tijd een idee om gereedschap voor onderweg mooier en praktischer mee te kunnen nemen.

Voor de langere termijn blijven we focussen om innovatieve producten op de markt te brengen. Doel van de producten is dat ze een toegevoegde waarde hebben op het gebied van comfort en veiligheid. Deze producten hoeven niet per se zelf ontwikkeld te worden. Afgelopen jaar hebben we met de ErgoMyRide en de HideMyMirror samen gewerkt met private label producten. Ook voor de jongste CoverMyBack2+ zijn we de samenwerking met Spanninga aangegaan. We zijn van mening dat je met samenwerken verder kan komen en mooie dingen kan bereiken!

Dank aan Mathijs van CloseTheGap