Het model Orca van Orbea heeft een update gehad en daarmee heeft Orbea een echte klimfiets neergezet. Wat direct opvalt is de staande achtervork, die uitkomt op de bovenbuis. Echt een traditionele keuze die we deze dagen niet zo vaak meer zien, maar wat ziet het er strak uit! Volgens Orbea is deze fiets de ultieme klimmachine en er is alles gedaan om hem zo licht mogelijk te maken, zonder in te leveren op comfort en stijfheid.

Focus op gewicht met 6,7 kg

Het merk Orbea wil met de Orca dus echt een klimfiets maken. Het frame is er in twee verschillende uitvoeringen, en het verschil zit ‘m in het carbonsoort. Het OMX frame weegt slechts 750 gram in maat 53, en dit frame is gemaakt van Toray T1100 carbon. Het OMR frame komt uit op 1040 gram, en daar is dan weer Toray T800 carbon gebruikt. De Orca OMX komt als complete fiets uit op zo’n 6.7 kilo, en dat is natuurlijk heel netjes. De framebuizen en de voorvork zijn vrij rank vormgegeven en het frame heeft een traditionele uitstraling in een modern jasje.

Eigenlijk gaat Orbea met deze fiets tegen de trend in, want de meeste merken kiezen ervoor om aerodynamische fietsen zo licht mogelijk te maken. Maar Orbea kiest ervoor om de focus puur op het gewicht te leggen, waardoor aerodynamica van ondergeschikt belang is geworden. Best wel een interessante keuze natuurlijk, in tijden waarin alles lijkt te draaien om marginal gains. Maar het resulteert dus wel in een lichte fiets die nog wel comfortabel en stijf is, aldus Orbea.

Voorvork in twee kleuren

Een leuk detail van de Orca is dat de voorvork aan beide kanten van het voorwiel in een andere kleur is uitgevoerd. De rechterkant is uitgevoerd in de kleur van het frame en de linkerkant van de voorvork is dan weer uitgevoerd in een andere kleur. Zo is de helft van de voorvork op de paarse fiets donkergrijs en op de oranje fiets is de linkerkant lichtblauw. Geinig, en het komt de looks van de fiets zeker ten goede!

9 verschillende uitvoeringen

Op de website van Orbea zien we de fiets in negen verschillende uitvoeringen. De verschillen zitten in het gebruikte carbon en de afmontage. De duurste variant (€ 10.999,-) is uitgevoerd met Sram Red AXS inclusief powermeter en carbon Oquo Road Performance RP35LTD wielen. Voor hetzelfde bedrag is er ook een uitvoering met Shimano Dura Ace Di2 R9200 12-speed. Maar gelukkig zijn er ook goedkopere uitvoeringen. De goedkoopste kost € 4.399,-. Afgemonteerd met Sram Rival, OC Road Performance RP31 wielen en Vittoria Corsa banden.

Lekker configureren

Vrijwel alle uitvoeringen zijn qua kleuren te customizen via MYo, de configurator van Orbea. En dat is leuk, want zo kun je de fiets volledig eigen maken. Je kiest de kleuren van het frame, maar ook van de decals en wielen. Je hebt sowieso al veel keuzes vind ik, want bij het samenstellen van de uitvoering heb je bijvoorbeeld de keuze uit verschillende wielen, naven en banden.

Orbea heeft met de vernieuwde Orca een fiets gemaakt die echt gefocust is op klimmen, en dat resulteert in een lichte fiets met een klassieke look.

Meer info via Orbea.