Het Nederlandse team voor het baanwielrennen rijdt haar rondjes al enige tijd op Koga fietsen en niet zonder succes. Ze hebben een goede fiets dus, maar toch kan die nog wat beter. Voor de duuronderdelen hebben ze de Koga TeeTeeTrack ontwikkeld.
De Olympische Spelen in Rio maken wat los. We zagen al speciaal voor de komende zomer ontwikkelde fietsen van Felt en Cervélo voorbij komen en nu dus ook van eigen bodem, altijd mooi! Maar wacht, TeeTeeTrack, die bestond toch al? Klopt, Thomas Dekker deed zijn werelduurrecord-poging op een TeeTeeTrack. De fiets waarmee de KNWU-selectie op de duuronderdelen gaat rijden is hier ook sterk door beïnvloed. De fiets van Dekker was een aanpassing van de Koga TeeTee, hun tijdritfiets. Dat was echter een eenmalige op maat gemaakte fiets. De aerodynamische waarden van de fiets waren echter erg goed (daar lag het dus niet aan…), waarna besloten werd om hier ook een nieuw frame van te ontwikkelen voor de Spelen. Het weerstandsoppervlak hebben verder omlaag weten te brengen waardoor de renner bij een snelheid van 60 km/u 3% minder vermogen hoeft te leveren. Dat lijkt weinig, maar de verschillen zijn ook klein bij die onderdelen dus alle beetjes helpen.
Voor de sprinters, zoals Europees kampioen Jeffrey Hoogland, heeft Koga de Kimera verbeterd door het gewicht te verlagen met 7% en de stijfheid te verhogen. Vooral dat laatste is erg belangrijk zodat de fiets de – immense – krachten van de sprinters zo efficiënt mogelijk kan ‘verwerken’. Een nieuwe lay-up van de carbonvezels heeft gezorgd voor de reductie in gewicht. Wel geheel is de voorvork die 13% lichter en 28% stijver. Dankzij de gewichtreductie is het nu mogelijk om de gewichtslimiet van 6,8kg te halen. Opvallend genoeg dezelfde limiet die de UCI toepast op de weg.