Liv introduceert met de Langma een geheel nieuwe fiets die helemaal van de grond af opnieuw is ontworpen en helemaal voor vrouwen is ontworpen. Licht, stijf en comfortabel. Klinkt goed, en dan heb je de kleuren nog niet eens gezien.
Met de Langma volgt Liv een beetje de collectie met herenmodellen van Giant. Daar zie je de aerodynamische Propel en bij Liv staat daar de Envie tegenover. Tegenover de ‘comfy’ Defy staat de Avail en waar de heren de ranke TCR hebben, kunnen de dames nu dus beschikken over de Langma. De fiets heeft door de slanke buizen de uitstraling van een klimfiets, maar Liv zet de fiets veel breder neer dan dat. Ja, door het lage gewicht en de stijfheid kan je er prima mee klimmen, maar ook het afdalen en versnellingen op het vlakke zouden geen probleem moeten zijn. Een alleskunner dus.
De fiets en geometrie zijn helemaal op vrouwen afgestemd. Het oversized en tapse OverDrive2 balhoofd maakt de voorkant stijver voor meer controle. Net als de Envie heeft ook de Langma aerodynamische eigenschappen. Dat zie je bijvoorbeeld aan de vorm van de onderbuis die dikker wordt bij het bottom bracket. De nieuwe Contact SLR Flux stuurpen is stijver dan de bestaande SLR, en ook aero. Het bracket is dus breed (86 mm) t.b.v. de aerodynamica, maar dat komt ook ten goede aan de stijfheid. Dat gebied noemt Liv de PowerCore. De a-symmetrische liggende achtervork draagt ook bij aan de stijfheid. Opvallend, maar eigenlijk heel logisch, is dat alle uitvoeringen Giant’s eigen tubeless banden meekrijgen. Tubeless wint maar langzaam terrein, maar lijkt steeds meer support te gaan krijgen, ook vanuit de industrie. Dat de Langma ze standaard geïnstalleerd heeft geeft wel aan dat Giant en Liv er vertrouwen in hebben.
Het topmodel
De eerste foto’s zijn van de Langma Advanced SL 1, het topmodel. Hij (of zij?) onderscheidt zich door de geïntegreerde zadelpen en er wordt een ander carbon gebruikt voor zowel het frame als de voorvork en verdere afmontage. Het Giant SLR stuur en SLR Flux stuurpen, SLR-1 wielen met Giant Gavia tubeless banden. De 2018 Ultegra Di2 groep deelt de SL 1 met de Pro 0 uitvoering. Daar is echter ander carbon gebruikt en een iets andere afmontage. Wat betreft uiterlijk is het eveneens een plaatje met de glanzende blauwe lak.
Maar er was nog een uitvoering die onze aandacht trok: de rode Advanced Pro 1 Disc, zie daarvoor de foto’s onderaan. De glanzende rode lak is heel mooi, zeker in de zon. De fiets heeft de nieuwe mechanische Ultegra groep, mét schijfremmen! Knap is dat de fiets toch nog op een gewicht van 6,8 kg blijft. Hoewel het geen instapper is met € 3.349,- krijg je hier wel heel veel fiets voor.
Liv Langma Advanced SL 1 – 6,75 kg – € 5.399
Liv Langma Advanced Pro 0 – 7,20 kg – € 4.399
Liv Langma Advanced Pro 1 Disc – 6,80 kg – € 3.349
Liv Langma Advanced 1- 7,40 kg – € 2.099