Mavic is een producent van heel veel verschillende producten, maar we kennen ze vooral van hun wielen. Ze introduceren vandaag een geheel nieuw ontworpen set Cosmic carbon wielen.
De nieuwe Mavic Cosmic SLR 45 Disc wielen worden in de markt gezet als “allround”. Ze zijn lichter, 45 mm hoog, breed van buiten en breed van binnen en hebben geen tape nodig voor tubeless gebruik. Ze zeggen zelf dat ze geschikt zijn voor de allround renner en racer die op zoek is naar één wielset waarmee ze alles kunnen doen: of dat nou knallen op het vlakke is, aanvallen op de klim of de afdaling induiken.
Tubeless conform ETRTO standaard
Mavic is één van de voorlopers als het op tubeless aankomt. Ze hebben daarin ook het voordeel dat ze zelf zowel banden als wielen maken. Dat dit een goede combinatie is hebben we al kunnen ervaren bij hun Ksyrium Pro UST wielen, die standaard met de Yksion banden worden geleverd. Die combi maakt tubeless rijden een fluitje van een cent. Met ingang van de nieuwe wielencollectie van Mavic, zijn al hun tubeless wielen geschikt (d.w.z. veilig en makkelijk te installeren) voor alle banden die conform de ETRTO standaard zijn gemaakt. Hiervoor hebben ze het velgbed iets aangepast.
Eigenschappen van de Cosmic SLR 45
Ok, de wielen zijn nieuw en ‘beter’, als we Mavic moeten geloven. Laten we kijken naar de eigenschappen. Ze zijn
- 45 mm hoog met NACA profiel
- 28 mm buitenbreedte
- 19 mm binnenbreedte
- 1470 gram per set
- Adviesprijs € 1.850,-
Met de 28 mm buiten- en 19 mm binnenbreedte willen ze de rijden verschillende keuzes geven in banden. Kies:
- 25 mm als je voor aero (smaller dan de velg) wilt gaan en laag gewicht
- 28 mm als je voor meer tractie en comfort wilt gaan
- 32 mm voor zoveel mogelijk comfort op slecht wegdek
52 mm is overigens de maximale mogelijk bandenbreedte volgens de ETRTO standaarden die op de Cosmic SLR 45 past.
Nieuwe naven en spaken
Samen met de nieuwe velg heeft Mavic ook een nieuwe aero spaak en naaf ontwikkeld. Ook dat maken ze dus helemaal zelf. De spaak is elliptisch van vorm, iets ronder dan de ‘gangbare’ platte aero spaken. Het zou volgens Mavic een lagere luchtweerstand opleveren, een besparing van wel 4 Watt bij 40 km/u dat neer moet komen op 7 seconden over 40 km.
Ook de naaf is helemaal nieuw en wordt neergezet als het Infinity platform. Opvallende punten hierbij zijn
- Kruisende spaken raken elkaar niet. Dit zou ze duurzamer moeten maken en minder geluid onder stress moeten geven.
- Je kan spaken vervangen zonder zelfs het wiel uit de fiets te halen
- Zelfde spaaklengte voor zowel voor- als achterwielen en aan beide zijdes
- ID360 9 graden, 40-tands dubbel ratchet freewheel dat makkelijk te vervangen is zonder gereedschap
- Geluidsdemper: je kan zelf kiezen of je een luide of juiste stille ratel van je freewheel wilt
- Oversized as voor een hogere stijfheid
Alle info en waar je ze kan kopen bij Mavic