We zijn op uitnodiging van Merida in Kortrijk voor de officiële presentatie van hun nieuwe fiets; de Scultura Disc. Diezelfde Scultura zagen we een jaar geleden ook in Italië, maar nog niet met schijfremmen. Het gaat wel om hetzelfde frame, maar het is niet simpelweg een kwestie van een paar nokken erop zetten en gaan rijden, het frame heeft serieuze aanpassingen nodig.
De Taiwanezen gaan met deze fiets ook mee in de schijfremtrend, maar willen het meteen goed aanpakken. De Scultura is geen endurance racer, een type fiets waar de meeste merken vaak voor het eerst met schijfremmen komen, maar een echte strakke racer. Vorig jaar werd de fiets als een klimfiets met comfort neergezet. Licht, niet te hard en een goede aerodynamica. Het is een vaste waarde geworden voor Team Lampre-Merida.
Voor het team is het een logistieke uitdaging om alles voor elkaar te krijgen. Dat is normaal gesproken natuurlijk ook al zo, maar nu moeten er ook andere wielen, andere fietsen en onderdelen gebruikt worden. Daarbij moeten de neutrale wagens ook hun wielen met schijfremmen meenemen om ondersteuning te kunnen leveren. De mechanieker geeft aan ongeveer 2 uur per fiets nodig te hebben gehad om ze helemaal tip top te krijgen. Zij moeten ook wennen aan de schijfremmen en de montage en het onderhoud.
Het team lijkt verder overigens niet bijzonder onder de indruk van de nieuwe remmen. Brent Copeland, de ploegleider, heeft 4 jaar ervaring in de Moto GP, en ook vanuit daar zegt hij; “Changes is part of the game”. Veranderingen zijn van alle tijd, al lijkt dat in het wielrennen toch altijd langzaam te gaan. Ook de renners zijn er luchtig over en waren er snel aan gewend. Eerst waren ze wat sceptisch, maar dat verdween snel nadat ze er in Japan mee gereden hadden. Ze zijn er nu juist wel enthousiast over en hebben er vertrouwen in. “If you control the brakes, you control the bike”, zegt Marko Kump. Zurlo Federico denkt er ook zo over. Hij zat lang in de ontsnapping in de Ronde van Vlaanderen. De enige angst die hij had was de servicewagens achter hem geen reservewiel bij zich zouden hebben als hij lek zou rijden.
Team Lampre Merida is samen met Roompot het enige team dat met schijfremmen rijdt, maar de interesse is er niet minder om. Copeland kreeg na afloop verschillende geïnteresseerde telefoontjes van andere ploegen wat zijn ervaringen waren met de nieuwe remmen. Ze zijn niet helemaal meer alleen, want tijdens Parijs-Roubaix zal ook het Direct Energie team met schijfremmen op hun BH G7 Disk gaan rijden.
Ook de renners van het team waren dus aanwezig en daarmee ook hun fietsen. Dat gaf ons de gelegenheid om een van de proffietsen eens van dichtbij te bekijken. Hieronder de fiets van Taiwanees Feng Chun Kai.