In het eerste weekend van augustus ga ik, Joost, mijn eerste ultra race ooit fietsen. Ik ga namelijk de Utrecht Ultra rijden. Ik kijk er erg naar uit, maar stiekem ben ik ook wel een beetje zenuwachtig. Gelukkig staat mijn deelname al een tijdje vast, en dus heb ik genoeg tijd om goed voorbereid en getraind aan de start te staan. In dit artikel neem ik je aan de hand van een aantal onderwerpen (training, materiaal, voeding, route, kleding en paklijst) mee in mijn voorbereiding op de Utrecht Ultra.
Utrecht Ultra – 1000 km self-supported
De Utrecht Ultra is een ultra race met start en finish in Utrecht. Het is een volledig self-supported event met een afstand van zo’n 1000 kilometer. Het grootste deel van de route bouw je zelf, maar onderweg zijn er een aantal verplichte segmenten met drie checkpoints waar je een stempel moet halen. Het parcours gaat door de Belgische Ardennen, de Duitse Eifel en ons eigen Limburgse heuvelland. Een pittige route met de nodige hoogtemeters.
In mijn voorbereiding heb ik met veel ervaren ultra rijders gepraat. Vaak terugkerend advies is om vooral te genieten, en niet alles te minutieus voor te bereiden. De kans is groot dat er in 1000 kilometer iets gebeurd waar je niet op voorbereid bent en dat hoort juist bij het avontuur dat een ultra race hoort te zijn. Een ander veelgehoord advies is om zeker niet teveel spullen mee te nemen, want elke gram sleep je 1000 kilometer lang mee. Ook heb ik podcasts geluisterd, YouTube video’s gekeken en mijn gezonde verstand gebruikt bij de voorbereidingen. Mocht je dit artikel lezen terwijl je zelf bezig bent met de voorbereiding op een ultra, besef dan dat dit mijn eerste ultra race wordt en ik natuurlijk ook niet alle wijsheid in pacht heb.
Training
Een ultra race is een ultieme duurinspanning. In mijn voorbereiding heb ik dus gefocust op duurtrainingen. Naast een handvol aantal lange trainingen tussen de 200 en 350 kilometer heb ik vooral veel trainingen van 1 tot 4 uur gedaan. Deze trainingen zijn makkelijker in te plannen naast een baan en een druk sociaal leven. Hoe verder ik in mijn voorbereiding zit hoe meer blokkentrainingen ik doe.
Verder ben ik nog van plan om één keer ’s nachts te gaan trainen, om mijn verlichting te testen en te wennen aan het fietsen in het donker. Ik heb ik 2024 zo’n 6000 kilometer op de teller staan als ik 3 augustus aan de start van de Utrecht Ultra sta. Het gaat sowieso een zware inspanning worden, en uitrijden is wat mij betreft de grootste en belangrijkste prestatie.
Materiaal
De basis qua materiaal is natuurlijk de racefiets, en in mijn geval is dat een BMC Roadmachine. Een endurance racefiets. Robuuste buitenbanden met een breedte van 28 millimeter, een comfortabele geometrie en vooral belangrijk: een fiets die ik goed ken en waar ik goed op zit. Maar voor de Utrecht Ultra is de set-up een stukje uitgebreider dan gebruikelijk, omdat er simpelweg meer spullen mee gaan.
Als eerste kies ik ervoor om een opzetstuur te monteren, om vaker af te wisselen tussen verschillende posities. Voor je lichaam is de afwisseling fijn, en met je armen hangen in een opzetstuur is dan een prettige toevoeging. De volgende en wellicht grootste aanpassing is het gebruik van frametassen. Onvermijdelijk om de hoeveelheid spullen die ik nodig heb mee te nemen. Ik kies voor een kleine zadeltas, frametas, stuurtas en een tas bovenop de bovenbuis. Die laatste tas gebruik ik voor mijn elektronica, en de zadeltas voor reservespullen. De frametas voor voeding, en de stuurtas voor kleding en indien nodig nog meer reservespullen en voeding. Ik kies trouwens bewust voor een klein zadeltasje, omdat ik vind dat een grote tas aan de achterkant van mijn fiets het rijgedrag te veel beïnvloedt.
Qua reservespullen neem ik een aantal binnenbandjes mee, en ik twijfel nog over een buitenband. Verder neem ik natuurlijk een multitool en een pomp mee. Kettingolie staat ook op de paklijst, net als een verloopstukje om overal je banden op te kunnen pompen. Naast mijn fietscomputer neem ik één achterlicht en twee koplampen mee, en meerdere powerbanks om de boel tijdens het fietsen op te laden. Het laatste wat je wilt is midden in de nacht ergens stranden zonder verlichting en navigatie.
Voeding
Eten, eten en eten. Een terugkerend verhaal en misschien wel de factor waar je het meeste invloed op hebt als je eenmaal bezig bent. Je voeding speelt een belangrijke rol om een ultra race tot een goed einde te brengen, omdat je lichaam tijdens zo’n inspanning een bizarre energiebehoefte heeft. Voor de start zorgt de organisatie voor een stevige pasta maaltijd en daarna ben je volledig op jezelf aangewezen. Ik ga uit van een koolhydraatinname van rond de 90 gram per uur. Het inspanningsniveau zal niet al te hoog zijn, maar je moet wel blijven aanvullen om je reserves niet aan te tasten.
Die energiebehoefte vul ik voornamelijk aan met gelletjes en reepjes, omdat je deze makkelijk wegkrijgt tijdens het fietsen. Ik kies een variatie aan gels en repen van verschillende merken, om toch nog wat afwisseling in het eten te hebben. Ik neem alleen maar producten mee die ik ken en lekker vind, en uiteraard gaat er ook gewoon een banaantje en een ontbijtkoekreep mee.
Als ik de behoefte heb om te stoppen voor een vaste maaltijd ga ik dat gewoon doen. Omdat het mijn eerste keer is weet ik natuurlijk niet precies hoeveel ik zal gaan stoppen. Je bidons moeten bij worden gevuld, en af en toe een korte pauze lijkt mij logisch. Feit is wel dat ik een groot gedeelte van mijn voeding mee ga nemen, omdat ik geen zin in een hongerklop heb als ik midden in de nacht door de Ardennen fiets.
Verder neem ik nog wat aanvullende producten mee. Omdat je met een ultra extreem lang aan het fietsen bent is het belangrijk om bepaalde stoffen ook tijdens het fietsen al aan te vullen. De belangrijkste voor mij is caffeïne, om scherp te blijven. Ik neem dit mee in de vorm van caffeïne gels. Ook neem ik hydro tabs mee. Hydro tabs bevatten zouten en mineralen zoals magnesium, vitamine C, kalium, natrium en calcium.
En dan wil ik nog even het mentale aspect benoemen. Want het is verstandig om je behoefte goed in te schatten, en daar heb ik dan ook serieus over nagedacht. Maar uiteindelijk ben je in één weekend zo’n 40 uur aan het fietsen, en dat zal zowel fysiek als mentaal af en toe best pittig zijn. En daarom kan ik mij voorstellen dat het af en toe best lekker is om iets van een pizza of een zak snoep te eten, in plaats van het zoveelste gelletje. En dat mag ook, want uiteindelijk gaat het om het avontuur.
Route
De route in Nederland tot aan de grens is door de organisatie bepaald. Dat geldt ook voor de terugweg als je Nederland weer binnenrijdt tot de finish en de routes langs de drie checkpoints. De rest van de route is vrij in te vullen, bijvoorbeeld met behulp van apps als Strava en Komoot. Belangrijk daarin is allereerst de lengte van de route, want uiteindelijk ben ik niet van plan om de route onnodig lang te maken. Verder is het wel verstandig om de ondergrond te checken, de hoogtemeters en of je geen route plant met veerboten die alleen overdag varen of wegen waar het verboden is om te fietsen.
Verder houd ik rekening met bekende waterpunten en probeer ik van tevoren te bedenken op welke momenten ik mijn rust ga inbouwen. Als je dat al weet kun je daar met de route rekening mee houden, als je bijvoorbeeld in een stad wilt slapen. De route staat natuurlijk in mijn fietscomputer, maar daarnaast ben ik ook van plan om een papiertje op mijn frame te plakken met belangrijke punten zoals checkpoints, waterpunten en grote steden.
Kleding
De Utrecht Ultra is in het eerste weekend van augustus en ik hoop dus op aangename temperaturen. Afhankelijk van de weersvoorspelling kies ik één van de volgende scenario’s. Bij warm en droog weer probeer ik zo weinig mogelijk kleding mee te nemen. Als de weersvoorspelling droog is ga ik de gehele route in één outfit rijden. ’s Nachts zal het wel mogelijk wat frisser zijn, dus ik neem een body en armwarmers mee. Ook neem ik een bril met mee kleurende glazen mee, zodat ik niet hoef te wisselen qua lenzen. Mocht het gaan regenen neem ik een extra outfit mee, en wellicht een paar extra ondershirts en setjes sokken. Ook zal er dan een regenjasje meegaan, en bij koudere temperaturen eventueel handschoenen en beenwarmers.
Paklijst
Met alle bovengenoemde zaken ben ik al aardig bepakt en bezakt, maar toch ontbreken er nog een aantal zaken. De volgende zaken staan momenteel ook nog op mijn lijstje. Qua medicijnen neem ik hooikoortspillen, aspirines en een paar zakjes O.R.S. mee. Die laatste voor het geval ik last van mijn maag krijg bijvoorbeeld. Om even in dat onderwerp te blijven, een klein rolletje WC-papier lijkt mij ook geen overbodige luxe. Je weet nooit waar je beland als je midden in de nacht hoognodig een toilet nodig hebt. Verder neem ik een extra setje lenzen mee, zonnebrand en een beetje chamois crème. En natuurlijk een kleine EHBO-kit, identiteitsbewijs, pinpas en wat contant geld.
Op zoek naar de juiste balans tussen voorbereiding en avontuur
Zoals ik in dit artikel al door laat schemeren vind ik het erg belangrijk om de juiste balans te vinden tussen een goede, gedegen voorbereiding op elk vlak en open te staan voor uitdagingen, tegenslagen en al het andere dat ik tegen kan gaan komen. Ik kan mij voorstellen dat een lekkere burger of pizza na 700 kilometer een stuk aantrekkelijker is dan het zoveelste gelletje. En dat mag ook, en ik denk zelfs dat het moet. Naast een fysieke uitdaging is 1000 kilometer solo fietsen mentaal ook uitdagend, en ik kijk erg uit naar die strijd. Ik ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren, en uiteraard zal ik mijn avontuur tijdens de Utrecht delen via onze Instagram, en naderhand met een artikel op de website.
Meer info via de Utrecht Ultra.