canyon endurace 2022

Canyons Endurace fietsen zijn er voor hen die graag iets comfortabeler op de fiets willen zitten, zonder dat dit ten kostte gaat van wat je zo leuk vindt: wielrennen. Want de Endurace is beslist geen ‘luie’ fiets, maar zorgt er wel voor dat je wat frisser van je fiets af komt na een mooie rit.

Ik kon al heel even op de Endurace CF All-road rijden

Instapmodellen met al het goede van de luxe broers

Canyon heeft de instapmodellen van de Endurace vernieuwd. Als je alle soorten modellen op prijs zou sorteren, begin je onderaan met de aluminum AL, waarna de carbon modellen volgen. Dit zijn dan de CF, CF SL en CF SLX. De duurdere modellen hebben een luxere afmontage, maar ook de frames zijn anders en hebben onder meer een lager gewicht.

De Endurace All-road komt in Purple-Chrome. Met het juiste licht (het was even zoeken met dit weer) komt dat er mooi uit!

Maar onderschat die instappers niet! Want er ligt dan misschien geen Dura-Ace op en ze krijgen wat extra grammen mee, ze delen wel de rij-eigenschappen met hun luxere broers (en zussen). Hiermee haakt Canyon bewust in op de alsmaar groeiende vraag naar fietsen, maar verwelkomen ze ook de beginnende fietsers. De Endurace AL is er bijvoorbeeld al vanaf € 1399,- en de Endurace CF al vanaf € 1999,- met resp. Tiagra en 105.

Uiteraard is de cockpit geheel van Canyon zelf met de V13 stuurpen en H17 stuur.

Rechterop maar niet rechtop

Er zijn een paar manieren om iemand comfortabeler te laten fietsen. Om met een frame het verschil te maken is er bij de Endurace gekeken naar het ontlasten van rug, schouders en armen. Dit heeft men gedaan door de stack en reach aan te passen. Je stuur zit iets hoger en iets dichterbij en daardoor zit je dus iets rechterop. Maar de verschillen met de meer race-georienteerde modellen zijn echt niet zo groot. Bij maat medium hebben we het bij beide maten over een verschil van ongeveer 10 tot 20 mm. Valt mee he? En toch maakt het verschil.

Zowel de CF All-road als de CF 7 Etap hebben SRAM’s Rival eTap AXS groep

Toertochtspecialist

Eerder heb ik de Endurace CF SL aangemerkt als de toertochtspecialist. Dat geeft naar mijn mening goed de aard van de fiets weer. Een fiets waarmee je wel voor sportieve prestaties kan gaan waarbij je de lange dagen in het zadel zit. Maar het is ook de fiets waarmee de niet zo getrainde wielrenner comfortabel zijn toertochten in de zomer kan rijden. Disclaimer: de klimmetjes doen nog steeds pijn.

De Endurace is merkbaar comfortabeler maar nog steeds rap

Iets comfortabeler dus in vergelijking met fietsen als de Ultimate en Aeroad waarmee de profs koersen. Toch zit er ook een vleugje daarvan in de Endurace. Ze hebben namelijk de trail of naloop gelijk gehouden aan die van de Ultimate voor een vergelijkbaar rijgedrag. Hij stuurt daarmee nog steeds direct en is daarom geen ‘luie’ fiets dus.

Alles in zich voor All-road

Met de komst van de gravelbike worden grenzen vager. Race, Gravel en (XC) MTB zijn ineens nauw aan elkaar verwant geraakt. Drie verschillende fietsen. En vergeet de crosser niet. Fietsen voor verschillende soorten terrein, in dit rijtje van glad naar grof als je het zo mag zeggen. Verschillen zitten in veel dingen, zoals het stuur natuurlijk, maar ook in banden en comfort. Niet gek dus dat Canyon ook een zogeheten All-road uitvoering van de nieuwe Endurace heeft.

35 mm gravelbanden passen makkelijk

De fiets kan namelijk makkelijk 35 mm banden aan. Schwalbe G-One Speed in dit geval. Een gravelband met profiel, maar wel gemaakt om deels op asfalt, deels op gravel te gebruiken. Prima als je een beetje van beide wil en in Nederland kom je hiermee nergens in de problemen. Dit model is afmonteerd met SRAM Rival AXS, weegt net geen 9 KG en kost € 2999,-.

Mooi detail is dat alle modellen twee nokjes op de bovenbuis krijgen

Details en prijzen

Er is dus een All-road model dat standaard is uitgerust met gravelbanden, maar alle AL en CF modellen hebben ruimte om banden tot 35 mm te gebruiken. All-road is dus niet enkel voorbehouden aan dat specifieke model. De CF 7 eTap krijgt voor en achter 30 mm Continentals GP 5000 S banden. De andere modellen hebben allemaal voor een 30 mm en achter een 32 mm brede Schwalbe One band. Tot slot krijgt de Endurace AL 6 met velgremmen als enige 25 mm Continental Grand Prix SL banden.

De prijzen variëren van de € 1099,- voor de Endurace AL 6 met velgremmen tot € 2999,- voor de Endurace CF 8 eTap. Alle modellen zijn er in de maten 3XS tot 2XL. Van de Endurace AL zijn er ook nog twee modellen met velgremmen.

Alle info en bestellen is natuurlijk te vinden op de website van Canyon

Canyon Endurace AL 6 RB – Shimano Tiagra velgrem – Fulcrum Racing 900 DB wielset – € 1.099,-
Canyon Endurace AL 7 RB – Shimano 105 velgrem – Fulcrum Racing 900 DB wielset – € 1.299,-
Canyon Endurace AL 6 – Shimano Tiagra Disc – Fulcrum Racing 900 DB wielset – € 1.399,-
Canyon Endurace AL 7 – Shimano 105 Disc – Fulcrum Racing 900 DB wielset – € 1.699,-
Canyon Endurace CF 7 – Shimano 105 Disc – Fulcrum Racing 900 DB wielset – € 1.999,-
Canyon Endurace CF 8 – Shimano Ultegra Disc – Fulcrum Racing 900 DB wielset – € 2.299,-
Canyon Endurace CF 7 eTap – SRAM Rival eTap AXS – DT Swiss Endurance LN wielset – € 2.999,-
Canyon Endurace CF All-road – SRAM Rival eTap AXS – DT Swiss Endurance LN wielset – € 2.999,-
Met die nokjes op de bovenbuis kan je dus zo’n tasje heel mooi monteren. Het ziet er mooi uit, maar het voorkomt ook krassen in de lak van de straps die je normaal zou gebruiken. Erg handig bij langere tochten ook trouwens, zo’n toptube bag.