Canyons Endurace fietsen zijn er voor hen die graag iets comfortabeler op de fiets willen zitten, zonder dat dit ten kostte gaat van wat je zo leuk vindt: wielrennen. Want de Endurace is beslist geen ‘luie’ fiets, maar zorgt er wel voor dat je wat frisser van je fiets af komt na een mooie rit.
Instapmodellen met al het goede van de luxe broers
Canyon heeft de instapmodellen van de Endurace vernieuwd. Als je alle soorten modellen op prijs zou sorteren, begin je onderaan met de aluminum AL, waarna de carbon modellen volgen. Dit zijn dan de CF, CF SL en CF SLX. De duurdere modellen hebben een luxere afmontage, maar ook de frames zijn anders en hebben onder meer een lager gewicht.
Maar onderschat die instappers niet! Want er ligt dan misschien geen Dura-Ace op en ze krijgen wat extra grammen mee, ze delen wel de rij-eigenschappen met hun luxere broers (en zussen). Hiermee haakt Canyon bewust in op de alsmaar groeiende vraag naar fietsen, maar verwelkomen ze ook de beginnende fietsers. De Endurace AL is er bijvoorbeeld al vanaf € 1399,- en de Endurace CF al vanaf € 1999,- met resp. Tiagra en 105.
Rechterop maar niet rechtop
Er zijn een paar manieren om iemand comfortabeler te laten fietsen. Om met een frame het verschil te maken is er bij de Endurace gekeken naar het ontlasten van rug, schouders en armen. Dit heeft men gedaan door de stack en reach aan te passen. Je stuur zit iets hoger en iets dichterbij en daardoor zit je dus iets rechterop. Maar de verschillen met de meer race-georienteerde modellen zijn echt niet zo groot. Bij maat medium hebben we het bij beide maten over een verschil van ongeveer 10 tot 20 mm. Valt mee he? En toch maakt het verschil.
Toertochtspecialist
Eerder heb ik de Endurace CF SL aangemerkt als de toertochtspecialist. Dat geeft naar mijn mening goed de aard van de fiets weer. Een fiets waarmee je wel voor sportieve prestaties kan gaan waarbij je de lange dagen in het zadel zit. Maar het is ook de fiets waarmee de niet zo getrainde wielrenner comfortabel zijn toertochten in de zomer kan rijden. Disclaimer: de klimmetjes doen nog steeds pijn.
Iets comfortabeler dus in vergelijking met fietsen als de Ultimate en Aeroad waarmee de profs koersen. Toch zit er ook een vleugje daarvan in de Endurace. Ze hebben namelijk de trail of naloop gelijk gehouden aan die van de Ultimate voor een vergelijkbaar rijgedrag. Hij stuurt daarmee nog steeds direct en is daarom geen ‘luie’ fiets dus.
Alles in zich voor All-road
Met de komst van de gravelbike worden grenzen vager. Race, Gravel en (XC) MTB zijn ineens nauw aan elkaar verwant geraakt. Drie verschillende fietsen. En vergeet de crosser niet. Fietsen voor verschillende soorten terrein, in dit rijtje van glad naar grof als je het zo mag zeggen. Verschillen zitten in veel dingen, zoals het stuur natuurlijk, maar ook in banden en comfort. Niet gek dus dat Canyon ook een zogeheten All-road uitvoering van de nieuwe Endurace heeft.
De fiets kan namelijk makkelijk 35 mm banden aan. Schwalbe G-One Speed in dit geval. Een gravelband met profiel, maar wel gemaakt om deels op asfalt, deels op gravel te gebruiken. Prima als je een beetje van beide wil en in Nederland kom je hiermee nergens in de problemen. Dit model is afmonteerd met SRAM Rival AXS, weegt net geen 9 KG en kost € 2999,-.
Details en prijzen
Er is dus een All-road model dat standaard is uitgerust met gravelbanden, maar alle AL en CF modellen hebben ruimte om banden tot 35 mm te gebruiken. All-road is dus niet enkel voorbehouden aan dat specifieke model. De CF 7 eTap krijgt voor en achter 30 mm Continentals GP 5000 S banden. De andere modellen hebben allemaal voor een 30 mm en achter een 32 mm brede Schwalbe One band. Tot slot krijgt de Endurace AL 6 met velgremmen als enige 25 mm Continental Grand Prix SL banden.
De prijzen variëren van de € 1099,- voor de Endurace AL 6 met velgremmen tot € 2999,- voor de Endurace CF 8 eTap. Alle modellen zijn er in de maten 3XS tot 2XL. Van de Endurace AL zijn er ook nog twee modellen met velgremmen.
Alle info en bestellen is natuurlijk te vinden op de website van Canyon