Vandaag lanceert Canyon haar nieuwe baanfiets voor de komende wereldkampioenschappen. De Canyon Speedmax CFR Track zal worden gebruikt door Team USA en Team Denemarken. Net als met eerdere aerodynamische ontwikkelingen binnen Canyon hebben ze deze keer ook weer samengewerkt met Swiss Side die veel ervaring heeft met aerodynamica. Omdat met deze fietsen op de baan snelheden rond de 80 km/u worden gehaald, hebben ze de aero techniek maar ook de stijfheid daar specifiek op onderzocht en op aangepast.
Twee jaar ontwikkelen verder
Dan is het nu tijd voor wat ontwikkel geschiedenis van deze nieuwe Speedmax. Volgens Canyon zijn ze twee jaar intensief bezig geweest met de ontwikkeling. 442 supercomputer berekeningen en 312 windtunnel analyses zijn aan deze tijdritfiets vooraf gegaan. En ook niet geheel onbelangrijk is er 155 uur op de baan getest. Mooie getallen maar het gaat uiteindelijk om het resultaat en dat is deze nieuwe Canyon Speedmax. En dat de nieuwe Speedmax de snelste Canyon tot nu toe is mag dan ook evident zijn. Canyon geeft verder geen data wat de verschillen dan zijn. Als je kijkt naar de Speedmax tijdritfiets die in 2021 uit kwam, zie je overeenkomsten maar ook best wel wat verschillen.
Het belangrijkst was om deze baanfiets binnen wat volgens de wedstrijdregels mogelijk is zo aerodynamisch mogelijk te maken. Dat hebben ze gedaan door elke buis te analyseren. Best een werkje. Als eerste valt misschien wel de grote staande achtervork op maar ook de dichte wielen van Canyon. Deze zijn het snelst met 25mm banden. Daarom wordt er ook met 25mm banden gereden, de Continental Grand Prix 5000 TT TR. Tubeless ready dus.
Oh en het Kappstein voorblad ziet er ook indrukwekkend uit samen met de SRM powermeter. Een lekkere afmontage. De fiets weegt compleet 8,24 kg. Je kan hem vanaf vandaag ook bestellen mocht je dat willen, de levertijd is afhankelijk van je maat. Oh en of de fiets prijzig is? Jazeker! € 20.000,-
Meer info via Canyon