Nu ik begin met schrijven, schiet me te binnen dat Canyon afgelopen jaar al een Speedmax heeft gelanceerd. Waarom nu dan alweer een nieuwe? Het antwoord is wat dat betreft vrij logisch aangezien de Canyon Speedmax die vorig jaar werd gelanceerd specifiek voor de triatlon is. De nieuwe Speedmax CFR TT is ontwikkeld met hulp van onder andere Annemiek van Vleuten en is een tijdritfiets die voldoet aan de UCI normen. Hij werd gisteren gelanceerd en is dus precies op tijd is voor de komende Giro d’Italia.

Canyon Speedmax CFR

Dit topmodel is de CFR uitvoering waarmee bijvoorbeeld de World-Tour ploegen rijden. De ‘Canyon Factory Racing’ frames worden met de hand gemaakt, hebben een andere carbon lay-up en zijn daardoor lichter van gewicht. Daarnaast worden deze modellen altijd afgemonteerd met onderdelen uit het hoogste segment. In het geval van de nieuwe Speedmax CFR komt het gewicht van het frame op 1030 gram en de voorvork weegt 500 gram. Dit geldt voor een frame in de maat M. Het totale gewicht van de fiets komt samen met de onderdelen op 8,6 kg. Het verschil tussen deze Speedmax CFR en de triatlon uitvoering is dat er geen drinksysteem en opslag voor eten in het frame zit en dat de buizen gevormd zijn volgens de richtlijnen van de UCI.

Naast de besparing op het gewicht ten opzichte van zijn voorganger is de vorm van het frame en de buizen dus ook aangepast. Dit valt vooral erg goed op bij de voorvork die echt breed is. Door de geoptimaliseerde vormen van het frame en vork bespaart de fiets volgens Canyon 2,7 watt. Dit is in vergelijking met zijn voorganger, die nog geen gebruik maakte van schijfremmen. De fiets is compleet zwart met wit. Klinkt saai, maar ik vind het een erg stoere uitstraling voor een tijdritfiets!

Smalle cockpit en Vuka Shift

In het kader van aerodynamica hebben ze de ‘basebar’ van de carbon Canyon cockpit een stukje smaller gemaakt. Deze is maar 39 cm breed en alle kabels lopen via de geïntegreerde stuurpen direct het frame in. De armsteunen kan je verhogen met spacers om tot een ideale positie te komen. De extenders die gebruikt worden zijn van Zipp en hebben het Vuka Shift systeem van SRAM. Dit houdt in dat het schakelsysteem voor de draadloze Red eTap AXS groep helemaal in deze extenders zit verwerkt. Ziet er erg strak uit!

De Speedmax CFR is te koop voor € 9999,- en je hebt keuze uit de maten S, M of L. Hiervoor heb je dus het vernieuwde frame met de combinatie van de Canyon en Zipp cockpit. Hij wordt afgemonteerd met een 1X12 SRAM eTap AXS groep en heeft wielen van Zipp. Het frame heeft wel de mogelijkheid om een voorderailleur te monteren als je toch liever wat meer versnellingen hebt. Zoals gezegd worden de CFR modellen met de beste materialen afgemonteerd en dat zie je bij deze Speedmax ook terug in de CeramicSpeed derailleurkooi en een vermogensmeter.

Alle informatie en specificaties kan je vinden op de website van Canyon. De foto’s zijn gemaakt door Tino Pohlmann.