Wanneer je de nieuwe Colnago Y1Rs voorbij ziet komen, blijft je blik toch even hangen. Wat een opvallende verschijning. Dit moet de nieuwe aero-racefiets voor Pogacar en z’n team worden. Want dat hij voor sprinters is, dat lijkt me evident. Maar Colnago geeft aan dat dit ook de fiets is voor solo-ontsnappingen. En daar is Pogi erg goed in. Hij kan trouwens ook aardig sprinten, maar goed.

Je gaat bij zo’n uitgesproken ontwerp altijd even vergelijken met andere merken. Hij heeft misschien wel iets weg van de Cervélo S5. Ook de vervanging van de standaard driehoek heb je misschien wel eens eerder ergens gezien. Punt is dat een wedstrijdfiets ook aan de UCI-regels (die regelmatig worden aangepast) moet voldoen, en dat doet deze. De staande achtervork loopt nu wat langer door en de zadelbuis is eigenlijk niet meer de zadelbuis. Nou, je snapt wat ik hier bedoel.

Meer aero

Wat ook opvalt, is de flinke voorvork die bij het balhoofd scharniert. En dan hebben we nog het opvallende stuur. Het doel van dit alles is om dit de snelste racefiets van Colnago te maken. De perfecte balans tussen prestatie, efficiëntie en controle noemt Colnago het. Ze hebben deze nieuwe Y1Rs vergeleken met de V4Rs. Hieruit blijkt dat de Y1Rs 19% minder frontaal oppervlakte heeft. Dit zorgt voor minder drag en betere luchtstromen. De nieuwe zadelpenaansluiting moet zorgen voor extra demping wat betreft trillingen, zonder dat het ten koste gaat van de stijfheid. De constructie bij de zadelpen zorgt er wel voor dat je niet zo veel ruimte hebt om je zadel lager en hoger te zetten.

Het hele frame is stijver geworden, 3,5% om precies te zijn. Dit alles hebben ze ook in de windtunnel getest in wedstrijdsimulaties en daaruit blijkt dat als je 50 km/u fietst, je 20 watt minder hoeft te trappen dan met de V4Rs. Ze geven ook aan dat vergeleken met de top aero concurrentie het verschil klein is wanneer er geen wind is. Wanneer de wind wel aanwezig is, dan wordt het verschil iets groter. Niet fijn voor de concurrentie om te weten dat Pogacar dus nu een snellere fiets krijgt.

Gewicht en prijzen

Het frame is geschikt voor maximaal 32 mm banden. Dat het geen klimfiets is, blijkt als we de gewichten erbij pakken. Een frameset (zonder verf, inclusief voorvork) is 1422 gram. Terwijl de V4Rs 1173 gram weegt. Wanneer kan je de fiets in de winkels zien? Dat duurt nog even, dat zal in de periode zijn wanneer de eerste wedstrijden van het seizoen worden gereden. De prijs? De Colnago Y1Rs heeft een vanaf adviesprijs van €10.105,-. Het topmodel met Campagnolo afgemonteerd zit net iets boven de € 16.000,-.

Meer info via Colnago