De wielen uit de ARC serie van DT Swiss waren altijd al hun meest aerodynamische wielen. Met velghoogtes van 50, 62 en 80 mm zijn het wielen waar vooral sprinters, tijdrijders en triatleten mee zullen gaan rijden. Om de ARC wielen te verbeteren werken ze de laatste vijf jaar samen met Swiss Side. Dit eveneens Zwitserse bedrijf is al ruim twintig jaar actief in de Formule 1 en is volgens DT Swiss de marktleider als het gaat om expertise over aerodynamica.
ARC 1100 en ARC 1400
De nieuwe serie ARC wielen is geschikt voor schijfremmen en kent twee varianten. Het gaat om de ARC 1100 en de ARC 1400, waarbij je in beide gevallen kan kiezen uit de drie eerdergenoemde velghoogtes. In feite heb je dus keuze uit zes verschillende wielsets. De wielen zijn tubeless ready en het velglint en de ventielen worden standaard meegeleverd. De ARC 1100 zijn de toppers, doordat deze zijn gespaakt met een combinatie van de DT Comp en de nieuwe DT AeroLite spaken. De naaf is de DT Swiss 180 Ratchet EXP met ceramische lagers.
De ARC 1400 wielen hebben dezelfde velg als de 1100, maar hebben een 240 Ratchet EXP naaf en is gespaakt met DT Comp spaken. Dit zie je terug in de 80 gram extra die deze wielset aangeeft op de weegschaal van DT Swiss. De ARC 1400 hebben een opgegeven gewicht van 1552 gram in de 50mm uitvoering. De ARC 1100 weegt volgens DT Swiss 1472 gram in de 50mm uitvoering. Ga je voor een hogere velg, dan zal het gewicht ook omhoog gaan.
Aero+ Technology
Samen met Swiss Side hebben ze de velgen geheel vernieuwd. De meeste winst valt te halen door de ‘drag’ te minimaliseren. Met drag doelen ze op de luchtweerstand die ontstaat tijdens het fietsen.
In eerste plaats is dit de rijwind die van voren komt. Om deze te minimaliseren hebben ze de velg breder gemaakt zodat hij, in combinatie met een 25mm band, een optimale luchtstroom creëert die langs de band en velg gaat. Hierbij gaan we uit van de afmetingen en specificaties van de voorloper van de ARC wielen van DT Swiss. De velg heeft een interne breedte van 20mm en is aan de buitenkant 33mm. Bijkomend voordeel van de combinatie van de brede velg en een bredere band is dat dit ook de rolweerstand vermindert. Naast de frontale wind is er ook gekeken naar zijwind. De velg is boller geworden, waardoor het wiel stabieler blijft bij zijwind en zelfs kan zorgen voor een ‘zeil-effect’. Als de wind gunstig is kan je, net als bij een zeilboot, voordeel hebben doordat de wind je voort stuwt. Hierbij hebben ze zelfs onderzocht dat dit effect het best werkt wanneer de wind onder een hoek van 18 graden op de velg komt. En als je dan met een hogere velg rijdt, zou je er nog meer voordeel van moeten hebben.
De wielen zijn verkrijgbaar vanaf € 1957,- voor de ARC 1400. Daarbij maakt de hoogte van de velg niet uit voor de prijs. De ARC 1100 wielen kosten € 2388,- en ook hier heeft de hoogte van de velg geen invloed op de prijs. Alle informatie, testresultaten en specificaties zijn te vinden op de website van DT Swiss.