Het is duidelijk dat elektrische fietsen hot zijn, maar op racegebied blijft het vooralsnog rustig. Toch komen steeds meer merken met een serieus model met elektrische aandrijving en nu zo in het voorjaar lijkt er toch wat meer aandacht voor te zijn. Zowel voor de weg, als voor gravel.

Ridley Kanzo
De Kanzo-E is Ridley eerste stap in de wereld van elektrische fietsen. Het gaat om een aluminium frame, uitgerust met een Fazua Evation motor. Die hebben we al vaker voorbij zien komen op het blog. De motor kan je boosts tot 400W extra geven. De accu moet zo’n 50km lang ondersteuning kunnen bieden, al hangt dat natuurlijk af van een aantal factoren. De fiets biedt ruimte tot 42 mm brede banden. Het Fazua systeem, dus motor en accu weegt in totaal 4,6 kg. We hebben geen totaalgewicht van de fiets, maar je moet rekenen op tenminste 14 kg voor het geheel. Zoals met elke fiets ondersteunt de fiets tot een maximum snelheid van 25 km/u.

De gravel uitvoering is er voor € 3.899,- met SRAM Rival1. Die is afgemonteerd met een 38T voor en 11-41 cassette achter, Forza componenten, Fulcrum Racing 700 DB wielen met daarop Donnelly X-Plor MSO 700×36, niet tubeless.

De race uitvoering is 100 euro duurder en is uitgerust met een mechanische Ultegra groep, FSA crankstel met 50/34 i.c.m. 11-30 cassette en eveneens Fulcrum wielen maar met Vittoria Zaffiro Pro 32 mm bandjes.

Er is ook een uitvoering voor de weg van de Kanzo met een andere groep en natuurlijk andere banden

Look E-765
Look heeft ook hun eerste elektrische fiets laten zien en ook bij hen gaat het om een race- en gravelfiets. Echter gaat het bij Look om een carbon i.p.v. aluminium. Ze hadden eerder al de wegversie laten zien, en onlangs presenteerden ze hun eerste gravelfiets waarvan ze ook meteen een elektrische variant presenteerde. Ze zijn er druk mee!

De E-765 maakt eveneens gebruik van de Fazua Evation motor met dezelfde eigenschappen als de Ridley hierboven als het gaat om gewicht, vermogen, accuduur. En dus ook ondersteuning tot maximaal 25 km/u. Samen met de motor moet de fiets gemiddeld 13,6 kg (met Force1, de Rival1 uitvoering is 200 gram zwaarder) wegen volgens Look. Een voordeel van Fazua is dat je de Drivepack, daar zit zowel de accu als de motor in, kan verwijderen. Dan is je fiets ineens 4,6 kg lichter! Als je de ondersteuning niet nodig denkt te hebben kan dat handig zijn.

De E765 is verkrijgbaar met SRAM Rival1 en Force1. Frame en vork zijn dus beide van carbon, en dat geldt ook voor de zadelpen. Wielen zijn Mavic All Road Disc met daarop WTB Riddler 700×37 voor het Force1 model. De Rival1 fiets heeft Shimano RS170 wielen, ook met de WTB Riddler banden.

 

e-765 Gravel Force 1X – €6,499
e-765 Gravel Rival 1X – €5,799

Colnago E64
Nieuw en net even anders is de eerste elektrische fiets van Colnago. Hoewel je bij de Look en de Ridley ook niet snel ziet dat het om een e-bike gaat is dat bij de Colnago E64 al helemaal moeilijk. Dat komt omdat frame eigenlijk niet heel veel anders of ‘dikker’ is dan bij een niet-elektrische fiets, het is in feite de C64, maar dan elektrisch. Dat komt omdat de Ebikemotion (leuke beursnaam?) motor in de achternaaf verwerkt zit en deze in een zijaanzicht nauwelijks te zien is door de cassette of schijfrem. De accu zit verwerkt in de zitbuis. De E64 wat betreft geometrie en voorvork overigens ook gelijk aan de C64, dan weet je een beetje wat je krijgt.

Dat de motor in de achternaaf verwerkt zit heeft dus vooral een esthetisch voordeel. Het systeem weegt alles bij elkaar zo’n 3.7 kg en dus ongeveer gelijk aan de Fazua oplossing. In tegenstelling tot bij Fazua kan je niet zomaar gaan rijden zonder de motor en accu als je de ondersteuning niet nodig hebt. Misschien is het wel mogelijk om er een wiel zonder motor in de te plaatsen. De eigenschappen van de motor zijn wel vergelijkbaar. 250W, 40Nm koppel en tot 25 km/u. Over de capaciteit van de accu hebben we geen informatie.

De E64 is er momenteel in twee kleuren en twee uitvoeringen waarbij het verschil alleen zit in elektronisch of mechanisch schakelen, je moet kiezen tussen Ultegra R8050 (Di2) a € 5795,- of R8000 a € 4950,-.