Dat klinkt misschien een beetje gek maar zoals Factor zelf aangeeft, is niet iedereen prof. En precies daarvoor hebben ze de nieuwe Monza ontwikkeld. Een fiets voor de wielrenner die een club-wedstrijd wil rijden, vaak alleen rijdt, of in de avond na een lange werkdag nog een uurtje of twee op de fiets stapt.

Daarbij hebben ze verder gekeken dan een fiets die alleen maar zo licht of aerodynamisch mogelijk moet zijn, omdat daar een klein percentage prof-renners op moet kunnen rijden. Want vaak is de profrenner bij zo’n fiets het uitgangspunt. Factor noemt deze Monza dan ook niet een stap terug, maar juist een stap in de goede richting. Resultaat is een echte racer maar die beter betaalbaar is dan het topmodel van Factor, de Ostro VAM.

Praktische opties

De Monza is nog steeds een echte racefiets, die aerodynamisch is en voldoet aan de stijfheid en het stuurgedrag van een high-end racefiets voor de profs. Deze fiets is wat dat betreft ook zeker high-end maar dan met een aantal handige features. Zo is er ruimte in de onderbuis voor reservemateriaal, zodat je geen zadeltasje nodig hebt. Iets dat bij gravelbikes al heel gewoon is, maar door Factor nu ook bij deze Monza wordt gebruikt. Daarnaast heeft het frame ruimte tot 34 mm banden en is er de mogelijkheid om makkelijk verlichting te monteren op geïntegreerde houders.

Qua geometrie is er gekozen om de stack van het frame iets hoger te maken, voor minder scherpe heup-hoeken bij het fietsen. Hierdoor kom je misschien wat minder diep te zitten maar heb je ook geen spacers nodig onder je stuur, om de vaak te diepe zit te compenseren. Daarbij blijft het balhoofd wel vergelijkbaar, zodat de fiets vergelijkbare rij-eigenschappen heeft als bij de Factor Ostro Vam.

Sram Force AXS of Shimano Ultegra Di2

Het Factor Monza frame wordt gebouwd van Toray carbon, waar de Factor Ostro VAM is gemaakt van Textreme carbon dat lichter van gewicht is. Hoewel Factor het gewicht van de Monza niet op de site heeft staan zal de Factor Monza het gewicht van een Ostro VAM frameset niet evenaren. Een Factor Monza frameset inclusief zadelpen en Black Inc. cockpit kost $ 3.999,-. Daarmee is de Monza aanzienlijk goedkoper dan de Factor Ostro Vam, waarvan de frameset met cockpit $ 1.499,- duurder is. Een complete fiets met SRAM Force AXS met powermeter en Black Inc. 45 carbon wielen is te koop voor $ 6.999,-. De uitvoering met Shimano Ultegra Di2 kost $ 6.799,-. Deze komt dan ook met de Black Inc. cockpit en Black Inc. 45 carbon wielen.

Bij de Factor Monza heb je keuze uit drie verschillende kleuren, waarbij er bij de pearl white en steel green is gekozen voor zwarte decals. Bij de solar blue uitvoering zijn de decals wit en persoonlijk vind ik dit wel een gave kleurstelling. Als ik de eigenschappen van deze Factor bekijk in combinatie met de prijs en afmontage, denk ik dat dit weleens een heel populaire racefiets kan worden.

Meer info via Factor