Daar is hij dan, de lang-naar-uitgekeken nieuwe Giant TCR 2024. De vorige versie werd halverwege 2020 gepresenteerd maar de TCR bestaat al sinds 1997. Nu is het dus tijd voor een nieuwe TCR. Mocht je het na zoveel jaar toch vergeten zijn, TCR staat voor Total Compact Road. En de nieuwe Giant TCR is nog steeds een lichtgewicht alleskunner.
Aero verbeteringen
Giant claimt: “De tiende generatie TCR is lichter, stijver en aerodynamischer dan ooit”. Dit is natuurlijk iets wat je ook verwacht bij een nieuwe versie, maar Giant legt het gelukkig ook uit. Dan beginnen we met de aerodynamica. Ze hebben gemeten wat het verschil aan drag is met de vorige TCR met een snelheid van 40 km/u inclusief twee bidons met een hoek van -20 tot +20 graden. Het frame alleen heeft aero voordeel van 2,28 watt. De complete TCR Advanced SL 0 (het topmodel) heeft een voordeel van 4,19 watt. En dat kan voor de profrenners net het verschil maken tussen winnaar en nummer twee. En voor de wielertoerist zijn het natuurlijk makkelijk gewonnen wattages.
Het grootste aerodynamische voordeel zit hem in de voorkant. Want als je goed hebt gekeken dan is de grootste optische verandering van deze nieuwe TCR de geïntegreerde cockpit. Dit samen met het nieuw ontworpen balhoofd zorgt voor aero voordeel en het ziet er ook nog eens strak uit. De Giant Defy en de Giant Propel hadden dit al, en nu dus ook voor de nieuwe TCR. Als je goed kijkt zie je onder de stuurpen de kabels wel netjes lopen. Dit maakt het onderhoud weer makkelijker dan een helemaal geïntegreerde cockpit.
Gewicht nog beter
Lichter is natuurlijk fijn al zit je voor wedstrijden nog altijd vast aan de UCI 6,8 kg voor de wedstrijdrenners. Maar ze hebben het frame toch weer lichter kunnen maken. Dat komt omdat de technieken om carbon te verwerken steeds vernieuwen. Zo kunnen ze met de nieuwe Cold-Blade techniek nog preciezer snijden. Omdat je nu geen hitte hebt, hoef je ook geen rekening met vervorming te houden. Beetje technisch maar het houdt in dat ze nu minder materiaal nodig hebben.
Als voorbeeld hebben ze de verbinding van het balhoofd met de boven en onderbuis uit grotere delen carbon kunnen maken waardoor ze minder delen nodig hebben. Dat zorgt er weer voor dat je minder overgangspunten hebt, wat weer lichter en ook sterker is. Al met al zie je dit terug in het gewicht van het frame. Het TCR Advanced SL frame weegt nu 690 gram. Dat is 75 gram minder dan de vorige versie. Rondom de headset en de aerodynamisch gevormde spacers is er wel een kleine gewichtstoename, waardoor er onder de streep 38,43 gram winst is qua gewicht.
Stijfheid
Ondanks dat het frame lichter is geworden is de stijfheid die je nodig hebt om te kunnen versnellen niet minder geworden. Zelfs ietsje meer met 0,53 %. Hierdoor is de stijfheid/gewichts ratio verbeterd met 3,38 %. Dit komt voornamelijk door de aangepaste onderbuis, bracket en balhoofd. Het topmodel frame heeft ook de bekende geïntegreerde zadelpen. Deze is vernieuwd en geeft iets meer comfort vergeleken met de vorige.
Veel data, maar daarmee laat Giant ook echt zien dat het nieuwe TCR Frame lichter, stijver en aerodynamischer is geworden. We hebben het bij bovenstaande cijfers over het Advanced SL frame. Want er zit ook nog een frame onder het topmodel, het Advanced frame die wordt gebruikt voor de Advanced Pro en de Advanced modellen. De stack en reach zijn van beide frames gelijk, en deze zijn ook gelijk gebleven aan de vorige versie.
3 modellen
De TCR is er in drie verschillende modellen. Het topmodel, de Giant TCR Advanced SL. Daaronder zit de TCR Advanced Pro en daaronder zit de TCR Advanced. Elk weer in verschillende specs. Eerst maar even de prijzen, want daar zijn we ook altijd benieuwd naar. De TCR Advanced 2 is het goedkoopst met een adviesprijs van € 2.499,-. Wil je gaan voor het topmodel, de TCR Advanced SL0, dan moet je daar € 12.299,- voor neertellen. En daartussen zitten nog een hele serie uitvoeringen. En wil je alleen een frameset dan kan dat ook. De SL kost € 3.699,- en de Advanced Pro frameset kost € 2.799,-. Vanaf de Advanced Pro 1 hebben de fietsen ook een powermeter. Hieronder een aantal met de bijbehorende specs en prijzen.
Meer info via Giant