En daarmee heeft Shimano ook hun gravel-specifieke electronische GRX Di2 groep voorzien van 12-speed en de nieuwste technieken op het gebied van electronisch schakelen. De update van deze GRX RX825 Di2 groep zit ‘m dan ook in het schakelen, en daarbij zul je wellicht veel vernieuwingen herkennen van de Shimano Dura Ace Di2 en Shimano Ultegra Di2 groepen. Qua remtechniek houden ze vast aan de huidige betrouwbare techniek, maar dat is best logisch aangezien GRX qua remmen al de voorloper was met de Servo Wave techniek. Deze techniek is later ook is gebruikt voor de 12-speed groepsets voor op de weg.
Draadloos schakelen – Accu en batterijen
De GRX RX825 Di2 12-speed groepset zoals hij officieel heet, maakt gebruik van draadloos schakelen. Of misschien beter gezegd, semi-draadloos. De derailleur(s) worden bekabeld aangesloten op de batterij, terwijl de shifters draadloos verbinden met het geheel. Hiervoor zijn de shifters voorzien van twee CR1632 knoopcel batterijen. De reden dat Shimano kiest voor deze minder toegankelijke CR1632 batterijen is om de kwaliteit te waarborgen, omdat alleen de gerenommeerde batterij-merken deze batterijen maken.
Op de voorkant van de shifter, die erg veel lijkt op zijn voorganger, zit nu een indicator-lampje om de batterijstatus te checken. Dit kan overigens ook met de e-tube app, waarmee je firmware updates en persoonlijke instellingen kan aanpassen. Overigens kan je de firmware van shifters alleen updaten als deze bekabeld zijn aangesloten, want ook dat is nog steeds mogelijk met deze groepset.
12-speed derailleur met Bluetooth
De GRX RX825 derailleur heeft een bereik voor een cassette waarvan het grootste kransje de 36 is. In tegenstelling tot zijn voorganger, waarbij je nog de keuze had uit een korte of lange kooi, waarbij je tot maximaal 42 tanden kon gaan. Hij weegt volgens Shimano 310 gram, en heeft net als de derailleurs van de weggroepen, de oplaadpoort en Bluetooth connector ingebouwd. Met het kleine knopje op de derailleur kan je de batterijstatus checken. Houd je deze langer ingedrukt kan je de e-tube app koppelen om de derailleur af te stellen of te firmware te updaten.
De derailleur heeft de Shadow RD+ techniek, zodat de ketting strak gespannen blijft. Hiermee moet het voorkomen dat deze op je frame gaat klapperen en zal het schakelen ook zo direct mogelijk gaan. Als je het bekende heveltje overhaalt, zal de spanning eraf gaan en kan je makkelijk je achterwiel uit het frame halen.
De RX 825 groep komt met een dubbel crankstel. De voorderailleur heeft minimale wijzigingen in de looks maar is wel 10 gram zwaarder. De ketting lijn van de GRX groep biedt 2,5 mm meer ruimte ten opzichte van de groepsets voor de weg. Dit betekent dat beide derailleurs verder van het frame afstaan waardoor er ruimte ontstaat voor het gebruik van bredere banden, maar ook modder minder snel gaat ophopen.
Shifters en remmen
Waar ik persoonlijk erg blij mee ben, is dat de ergonomie van de shifters gelijk is gebleven. Deze pakken erg fijn vast. Door de vorm van deze shifters passen ze erg goed op gravelsturen met flare. De wijzigingen aan de shifters zijn dan ook minimaal en vooral technisch. Zo zit er nu dus een lampje voorop voor de batterijen, zijn de ribbels op de hoods iets anders en is er ook gekozen voor een nieuwe structuur op de schakel buttons. Het gewicht van de shifters is een stuk lager ten opzichte van zijn voorganger. Een set shifters weegt volgens Shimano nog maar 415 gram, en dat is een besparing van 150 gram.
Naast dezelfde vorm, is ook de anti-slip coating op de remhendels gebleven en ook dat vind ik een goede keus. De shifters hebben aan de binnenkant van de hoods een derde button, die je naar eigen voorkeur kan instellen. Zo kan je ermee door je Garmin scrollen, maar je kan deze bijvoorbeeld ook koppelen aan je derailleur voor extra schakelopties. Wil je nog meer opties kan je ook nog satellite of sprint shifters aansluiten. Deze koppel je bedraad aan je shifter, om bijvoorbeeld ook te kunnen schakelen met je duim als je in de beugels rijdt.
Ik gaf al aan dat er qua techniek van de remmen niets is gewijzigd. Bij de eerste generatie GRX werd de Servo Wave techniek vanuit het mountainbiken voor het eerst toegepast in een remgreep voor een ‘krom stuur’. Deze techniek zorgt voor een snellere verplaatsing van de olie in de leiding zodat je met een kortere slag, krachtiger kan remmen. Bijkomend voordeel is dat daardoor ook meer ruimte tussen de remblokken ontstaat, zodat er minder vuil tussen blijft zitten. Niets zo vervelend als knarsende of piepende schijven als je mij vraagt. Met deze techniek was de eerste generatie van de GRX groep dus de voorloper van alle huidige groepsets als je kijkt naar remtechniek.
Combineren met mechanische GRX
De vernieuwde GRX RX 825 Di2 is dus niet een volledige groepset, maar specifiek de shifters en derailleurs. De overige onderdelen zoals de crank, cassettes en remklauwen, zijn dezelfde als bij de mechanische GRX RX820 serie. Wat betreft de crankset kan je ook de combinatie maken met de RX 610 crank. Hierbij maak je de keuze op basis van de grootte van de kettingbladen. De RX 820 crank heeft een combinatie van 48/31 kettingbladen, en bij de RX 610 crank is dit 46/30.
Daarnaast kan je ook nog combineren met 12-speed cassettes uit de 105, Ultegra of Dura Ace serie van de weg. Enige punt waar je rekening mee moet houden bij het combineren is het bereik van de achterderailleur. Zoals gezegd is de RX 825 Di2 derailleur te gebruiken met cassettes tot maximaal 36 tanden, daar waar je met de mechanische RX 820 derailleur tot 45 tanden kan schakelen. De groepset kost € 2479,-, als je deze los zal aanschaffen om je eigen fiets op te bouwen. De RX825 is vanaf vandaag beschikbaar en zal vooral door de consument worden gekocht op een afgemonteerde gravelbike.
Via Shimano