
De Specialized Aethos was natuurlijk al een superlichte racefiets. En de nieuwe Aethos is dat nog steeds. Een compleet afgemonteerd S-Works topmodel geeft 5,9 kg aan. De geometrie is ook aangepast waardoor je deze nieuwe Aethos met een iets meer comfortabele houding kan berijden. En daarnaast is het meest opvallende verschil de weggewerkte kabels bij het stuur. Dat was een ding dat bij het vorige model opviel: de remkabels die buitenom liepen. Met het nieuwe Roval Alpinist stuur en het nieuwe frame is alles netjes intern weggewerkt.

Frame van maar 595 gram
Het nieuwe frame weegt 595 gram in maat 56. Erg licht, maar opvallend genoeg, niet lichter dan de vorige Aethos die nog de 585 gram aantikte. De oorzaak is kabelgeleiding en geometrie. De kabels gaan bovenaan het balhoofd het frame in en worden vandaar door het frame geleid. En als we naar de geometrie kijken dan is nu het balhoofd iets hoger geworden, meer materiaal dus. Dat verklaart het relatief iets zwaardere frame.

Minder wedstrijd, meer genieten
De geometrie is bewust iets comfortabeler geworden. De vorige Aethos had een race-geometrie, waardoor je erg diep zat. Prima voor wedstrijden, maar die doelgroep gaat toch eerder voor de Tarmac SL8, wat de wedstrijdfiets van Specialized is. Daarnaast is de fiets officieel ook te licht om mee te koersen, waardoor het ook niet mag. Dus deze nieuwe Aethos is voor degene die lekker lange dagen wil maken en vooral van klassieke lijnen houdt. Door het iets hogere balhoofd en de iets langere wielbasis is de fiets comfortabeler geworden. Als je dat vertaalt naar data, is de stack 15 mm hoger geworden en is de bottombracket 3 mm lager geworden. Ook is de balhoofdhoek een halve graad luier geworden. Ik denk goede aanpassingen voor deze Aethos, waardoor je ook meer stabiliteit krijgt. Meer genieten van het fietsen dus en minder een wedstrijdfiets.
Je hebt nu ook meer bandenruimte. Het frame kan banden aan tot 35 mm. Door de nieuwe Roval Alpinist Cockpit II samen met de eveneens nieuwe Roval Alpinist CLX III wielen is het geheel wel lichter geworden dan de vorige Specialized Aethos.

De S-Works uitvoering, het topmodel, weegt nu 5,9 kg in maat 56. Hierbij gaan ze uit van het Ready to paint frame. Dit is een frame dat bedoeld is om er nog een laklaag op te spuiten. Er zitten wel S-Works stickers op, maar dit is nou eenmaal het lichtste frame. Kies je voor een vooraf gekozen kleur van Specialized zoals deze rode, dan komt er een paar honderd gram bij. En die rode kleur is trouwens wel erg goed met een heel diepe glans. We hebben hem al even in het echt gezien zoals je ziet aan de foto’s.

Uitvoeringen
Bovenstaande gaat uiteraard over het topmodel, de S-Works Aethos 2. Deze zijn gemaakt van het fact 12r carbon. Dat is het topcarbon dat Specialized gebruikt en daarvoor geldt ook het gewicht van 595 gram. Deze S-Works uitvoeringen zijn er in een Sram Red AXS of een Shimano Dura Ace Di2 uitvoering. De wielen zijn de eerder genoemde Roval Alpinist CLX III wielen en de Roval Alpinist Cockpit II. De uitvoering met Sram is het lichtst en weegt dan 5,98 kg. De adviesprijs voor deze modellen is € 13.499,-.

Daaronder zijn nog een aantal andere uitvoeringen. De Specialized Aethos 2 Pro (€ 8.499,-) en Expert (€ 6.299,-). Het frame van deze fietsen is gemaakt van het iets zwaardere fact 10r carbon. Nog steeds kom je aan een lichte fiets, want een Aethos 2 Pro afgemonteerd met Sram Force AXS weegt 6,71 kg. De Pro is er ook nog afgemonteerd met de Shimano Ultegra Di2 en dan weegt hij 6,73 kg. De Expert is de zwaarste door de onderdelen, waaronder de andere cockpit en deze is met een Shimano Ultegra Di2 afmontage 7,12 kg. Wel grappig met deze Aethos 2, dat we het over zwaar hebben met 7,12 kg. Bizar.
via Specialized











