Het belang van banden wordt vaak onderschat, terwijl je het verschil tussen een goed en een minder goed setje echt merkt. Daarom zijn we blij dat er door de merken doorontwikkeld wordt. Vandaag is het de beurt aan Specialized die hun Turbo banden vernieuwd heeft.
Het gaat om vier verschillende banden, drie S-Works en een Pro. De S-Works Turbo RapidAir, S-Works Turbo 2BR, S-Works Turbo en de Turbo Pro. Ze hebben vooral overeenkomsten maar verschillen op kleine punten toch van elkaar. Ze hebben namelijk bij Specialized een nieuwe Gripton T2 rubber compound ontwikkeld voor het loopvlak. Volgens Specialized hun meest efficiënte en snelste compound.
Voor de schouders wordt nog steeds hun T5 compound gebruikt. Deze heeft iets meer grip wat fijn nodig is in bochten maar deze T5 heeft ook iets meer rolweerstand. Het profiel is ook aangepast. Deze combinatie wordt dan voor de nieuwe S-Works banden gebruikt. De tubeless banden zijn geschikt voor hookless velgen.
S-Works Turbo RapidAir band
Dit is de band waar de profrenners ook de wedstrijden mee rijden. Hij is tubeless ready en heeft de hierboven genoemde T2/T5 compound dat het contact met de weg heeft. Er zit een laag BlackBelt bescherming in tegen lekrijden. Deze band is er maar in een breedte, namelijk 26 mm. De band weegt 230 gram en het karkas is 120 TPI. Volgens eigen metingen heeft deze band 2 watt minder rolweerstand dan z’n voorganger. Dit is meteen de duurste band met € 90,-.
S-Works Turbo 2BR band
Dit is ook een tubeless ready band, net als de RapidAir. Ook is het compound T2/T5 en ook het karkas is 120 TPI. Bescherming komt van de BlackBelt Protection. Hij lijkt wat dat betreft ook op de PapidAir. Het verschil is dat deze band nog een extra laag heeft waardoor hij beter lekbestendig wordt, maar tegelijkertijd ook iets zwaarder (260 gram, 26 mm). Daarom is deze band meer geschikt voor de kasseienklassiekers voor de profs, of voor de toerrijders voor je gewone ritjes. Deze band is er in 26, 28 en 30 mm. Wil je een Tan Sidewall versie dan kan je kiezen uit 28 en 30 mm. De prijs is € 85,- per band.
S-Works Turbo band
Dit is de clincher die je dus met een binnenband rijdt. Hij lijkt het meest op de tubeless ready 2BR versie. Dus met dezelfde lekbestendigheid en ook het T2/T5 compound. Het karkas is hier ook 120 TPI. Dit is de band waar ik de komende maanden mee ga rijden. In maat 26 mm weegt deze band op onze weegschaal 217 gram, iets minder zelfs dan de 220 gram die Specialized zelf aangeeft.
Waar ik met de vorige S-Works Turbo in de wintermaanden al weinig lek reed, moet deze nieuwe band 8% beter beschermen tegen lek rijden. Ook de rolweerstand van het T2/T5 compound moet fijner rollen, daar hoor je dus snel meer over. De band voelt in ieder geval erg soepel. Hij is er in 24, 26, 28 en 30 mm en kost € 60,- per band.
Turbo Pro band
Dit is de Pro band en komt net onder de S-Works uitvoeringen. Dat zie je ook omdat het loopvlak en de wangen van deze band helemaal uit het Gription T5 bestaat. Geen extra snel T2 voor deze band dus. Het TPI is 60 maar de band heeft wel de BlackBelt anti-lek laag. Deze band is logischerwijs het vriendelijkst geprijsd van deze vier nieuwe banden. De adviesprijs is € 45,- per band. De band in 26 mm weegt 250 gram. Hij is er in 24, 26, 28 en 30 mm.
Turbo Cotton?
Hoe zit het dan met de Turbo Cotton band? Deze band blijft gewoon in de collectie en is niet vernieuwd. Dat hoefde blijkbaar niet want de Turbo Cotton is nog steeds de snelste band. Het is in de zomer ook mijn favoriet, heerlijk hoe hij rolt, waarbij ik wel moet aantekenen dat bij een regenbui er snel een gaatje in te vinden is. Dan heb je ook meteen de reden waarom de profs hier niet mee rijden, ondanks dat het de snelste band is.
Binnenkort een review van de S-Works Turbo band.
Meer info via Specialized