Nieuws voor liefhebbers van het onverharde: Specialized duikt verder in het gravel heeft een nieuwe Diverge. En het is geen half werk dat ze afgeleverd hebben.
Natuurlijk, gravelbikes zijn hip and happening, en het zou makkelijk zijn de bestaande Diverge hier en daar wat updates mee te geven, maar ze hebben er net wat meer werk van gemaakt. Volgens Specialized is de Diverge gemaakt voor lange dagen in het zadel over slechte wegen. Ze noemen het ook niet specifiek een gravelracer. Ze vinden het meer een fiets voor het avontuur omdat je er zowel mee over het asfalt als het over onverharde kan rijden, zonder in te leveren op snelheid en weggedrag. Ze noemen het een alleskunner. Sagan liet op zijn manier zien wat je met de fiets kan, maar hij heeft er gelukkig ook op gefietst.
Het frame is helemaal opnieuw ontworpen. Het is lichter geworden en biedt ruimte voor 42mm bandjes. Het bracket is iets lager, de balhoofdhoek minder steil en de wielbasis korter. Hierdoor moet de nieuwe Diverge vlotter aanvoelen dan zijn voorganger. Geheel vernieuwd dus, en met het voorgaande houdt het niet op. De fiets heeft namelijk ook de Future Shock vering meegekregen die we eerder dit jaar bij de nieuwe Roubaix zagen. Op de Diverge is de keuze voor vering misschien nog wel logischer ook, zeker als je veel op slechte wegdek of onverhard terrein rijdt. Het frame heeft plek voor drie bidonhouders en bevestigingspunten voor spatborden en bagagedragers alsook de Road SWAT kit, die we ook bij de Roubaix zagen. Uniek voor de S-Works uitvoering is de dropper post. Dit is een zadelpen die je met een afstandbediening op het stuur een aantal centimeters kan laten zakken (droppen), en natuurlijk ook weer terug omhoog. Dit is met name bij technische afdalingen zeer handig omdat je dan je zwaartepunt lager kan leggen. Bij het mountainbiken al jaren heel normaal. Het was al even de vraag wanneer we dit bij de racefietsen zouden gaan zien en Specialized heeft bij de Diverge dus de eerste stap gezet. Bij een afdaling op asfalt zou het ook van meerwaarde kunnen zijn, omdat je dan lager kan zitten, maar het brengt ook extra gewicht met zich mee.
Alles bij elkaar een zeer veelzijdige fiets dus. Er is een S-Works uitvoering in carbon zoals je hieronder ziet en er is een E5 Aluminium frame van de Diverge. Deze zal in verschillende setups aangeboden worden. Ook is er vrouwenuitvoering, die zie je helemaal onderaan (mooi!). Prijzen zijn er nog niet, maar volgen spoedig.