
Het is bij Sram tijd om de nieuwe technieken van de laatste Sram Red AXS groepset door te geven aan de onderliggende groepen. En dan bedoel ik de Sram Force en Sram Rival groepen voor de weg en gravel. Deze ontwikkelingen, dat groepen technieken van de topgroep krijgen, zijn niet nieuw. Het ligt zelfs in de lijn der verwachtingen. Het is alleen altijd wachten op het moment dat het gebeurt. Nu dus! De nieuwe Sram Force AXS en Sram Rival AXS. We lopen er even kort met je doorheen met links op de foto’s Force en rechts Rival.

Nieuwe shifters met carbon remgrepen
Wil je het snelst zien of je te maken hebt met de nieuwe groepsets, dan kijk je naar de shifters. Die lijken nu op de nieuwe meer ergonomische shifters van Sram Red en ook de verbetering in het remmen is hierin meegenomen. En dat is een hele fijne verbetering. Alhoewel ze hetzelfde ogen, zijn ze niet exact hetzelfde. Er moet natuurlijk nog wel een verschil zijn met het topmodel.

Ze hebben nu ook het nieuwe langere ontwerp van de bovenkant en de krommere remgrepen. De techniek zorgt er ook hier voor, net als bij de Red AXS shifters, dat je makkelijker kan remmen. Met een vinger zeggen ze bij Sram. Beide remhendels zijn van carbon. Verschil is er dus ook tussen de Force AXS en de Rival AXS shifters. Zo heeft Force die extra knop die je zelf kan instellen aan de binnenkant van beide shifters, net als Red. Rival heeft deze knop niet. En bovenop de shifters is het rubberpatroon verschillend, beide wel voor extra grip en comfort.

Derailleur voor en achter
Ook al lijken de derailleurs veel op de vorige versie, ze zijn wel degelijk aangepast. De voorderailleurs zijn sneller geworden en hebben hier ook wat techniek van de Red groep meegekregen. De 2 x 12-speed werkt nog steeds met de Yaw-techniek. Hierbij beweegt de derailleur in een boogje mee met de kettinglijn. Zo blijft de derailleur zo parallel mogelijk staan met de kettinglijn.
De achterderailleur is lichter geworden en volgens Sram ook sneller. De accuduur voor de achterderailleur van beide ligt tussen de 15 en 60 uur. Dat is nogal breed genomen, hoor ik je denken. En dat klopt, maar dat is afhankelijk van of je op je fietsrondje heel veel moet schakelen of bijna niet.

Vermogensmeter
Beide groepsets zijn er met een vermogensmeter. Bij de Force is dat er eentje die lijkt op de Red vermogensmeter. Hij meet het vermogen van de linker- en rechterkant afzonderlijk. De Rival groepset krijgt een vermogensmeter die alleen de linkerkant meet. Voordeel hiervan is dat het gewicht maar 40 gram meer is dan de crankset zonder vermogensmeter.

Over cranksets gesproken; Force komt met keuze uit 46/33T, 48/35T of 50/37T voorbladen. De crankarm lengte is er van 160 tot 175 mm. De 177,5 mm lengte is komen te vervallen. Rival heeft iets minder opties en je kan hier kiezen uit een 46/33T of 48/35T voorbladen. Het design van de crank is wel flink gewijzigd bij Rival.

De cassettekeuze bij Force is nog steeds, 10-28t, 10-30t, 10-33t of 10-36t. De cassette heeft een matte look meegekregen. En de paarse kleur bij de nieuwe ketting, is geen Photoshop. Je kan hem echt in het paars bestellen. De Force groep is vanzelfsprekend lichter dan de Rival groepset met respectievelijk 2776 gram en 2993 gram. Beide met 48/35T voorbladen en een 10-30t cassette. Alle nieuwe onderdelen zijn compatible met de betreffende vorige AXS groepset.
Ook in XPLR 1 x 13-speed
En voor de gravelliefhebbers is er van zowel de Sram Force als de Rival een 1x XPLR uitvoering. Deze werkt met een enkel voorblad. Deze cranksets zijn er ook met powermeter en het gaat dan om een 13-speed. De derailleur zal hier met full mount worden gemonteerd aan het frame.

De prijzen zijn een beetje afhankelijk van welke combinatie je kiest en of je kiest voor bijvoorbeeld een powermeter of niet. Maar denk bij een nieuwe Sram Force AXS 2x met powermeter aan 2.823,-. De nieuwe Sram Rival AXS 2x met powermeter zit op € 1.925,-.
Meer info via Sram




