Na het presenteren van de nieuwe Trek Domane is het nu de tijd voor de Trek Domane +. Dat is de versie die een motortje heeft, een zogenaamde E-racefiets. De Trek Domane + SLR. Tijdens de presentatie valt direct het gewicht op. Ze hebben deze E-bike verrassend licht kunnen houden met zo’n 11,8 kg voor het topmodel. De Domane is de endurance-racer van Trek. Dat zie je ook terug in deze geometrie, hij heeft namelijk een iets hoger balhoofd en een iets langere wielbasis dan bijvoorbeeld de de echte racers van Trek, de Madone of de Émonda.
Fluisterstille TQ motor
Een ander belangrijk punt is dat deze Domane + gebruikt maakt van de TQ HPR50 motor die we al kennen uit de Trek Fuel EXe mountainbike. Deze motor levert een piekvermogen van 300 Watt en heeft 50 Nm koppel. De accu is de TQ 360 Wh. En waar deze motor vooral in opvalt is geluid. Of beter gezegd het ontbreken van geluid. Hij werkt namelijk zonder tandwielen of riemen die bij normale motoren voor geluid zorgen. Bij de mountainbike hoorde je deze motor alleen goed als hij echt volle bak ondersteuning moest geven. Bij normale ondersteuning is hij fluisterstil.
Hoe ver je met deze motor kan rijden? Dat ligt natuurlijk aan de omstandigheden en hoe zwaar de motor je moet helpen maar bij Trek gaan ze uit van een gemiddelde van zo’n 97 km ondersteuning. Als je de range-extender erbij koopt, dan heb je zo’n 40% extra bereik. De maximale snelheid is begrensd op een wettelijke 25 km/u. Je kan via de Trek App de instellingen van de motor regelen. Daarnaast kan je de stand van de ondersteuning heel handig met een knop bij je shifter regelen.
800 Series OCLV carbon en IsoSpeed
De Domane + SLR is gemaakt van het 800 Series OCLV carbon, het carbon dat Trek bij de topmodellen gebruikt. Daardoor is dit frame al 700 gram lichter dan het vorige model. Net als de gewone Trek Domane, is deze Domane + ook gemaakt om comfortabel je rondje mee te rijden. En dan is het in de praktijk gebruikelijk dat je hier en daar een gravelpaadje meepakt.
En dat kan ook makkelijk want het frame heeft ruimte voor maximaal 40 mm banden. Als je er ook nog spatborden in wil zetten dan kan je er maximaal 35 mm banden in zetten.
Dit frame heeft ook het bekende IsoSpeed van Trek. Dit systeem dat je onder de zadelpen ziet zitten vangt de klappen op. Het is niet verstelbaar maar doet zijn werk is onze ervaring.
Zes verschillende uitvoeringen
Je hebt de keuze uit zes verschillende uitvoeringen met bijbehorende afmontages. Het frame is voor alle uitvoeringen gelijk, gemaakt van het 800 Series OCLV carbon. Het frame is alleen geschikt voor elektrische groepsets. Drie uitvoeringen hebben een Shimano groepset; 105 Di2, Ultegra Di2 of Dura Ace Di2. De andere drie uitvoeringen hebben, hoe kan het ook anders, een Sram afmontage. Rival eTap, Force eTap of Red eTap. Deze Sram uitvoeringen zijn ook uit de doos meer op gravel gericht want je krijgt een 1×12 XPLR afmontage. Ook zijn de banden hier 40 mm terwijl de Shimano versies worden afgemonteerd met 32 mm banden. Uiteraard kan je dit zelf nog naar wens aanpassen als je de fiets thuis hebt.
De prijzen beginnen met € 8.999,- voor de SLR 6 en voor de SLR 9 afgemonteerd met Sram Red eTap AXS moet je € 14.499,- betalen. De andere vier uitvoeringen zitten ertussenin.
Meer info via Trek