Hoe lang of goed je een merk ook kent, het zijn vaak alleen de producten die je ziet terwijl er veel meer achter zo’n bedrijf schuil gaat dan je in eerste instantie misschien zou denken. We gingen kijken bij het hoofdkantoor van ABUS in Wetter, Duitsland.
ABUS is zo’n merk dat bijna iedereen wel kent. Hun sloten zijn al decennia lang de maatstaf als het gaat om veiligheid en beveiliging en ze hebben hierin ook een imago om hoog te houden. Verrassend was dan ook hun zet om op WorldTour-niveau fietshelmen te gaan produceren. Dat doen ze nu alweer een paar jaar, en niet onverdienstelijk. Team Movistar is – al dan niet dankzij de ABUS helmen – succesvol geweest en de helmen worden over het algemeen goed ontvangen, merken wij.
Slotenmakers sinds 1924
In 1924 – het bedrijf is inmiddels 95 jaar oud – begonnen August Bremicker en zijn zonen nabij Wetter met het fabriceren van hun eerste hangsloten in de kelder van het familiehuis. ABUS, August Bremicker Und Söhne was een feit. Het bedrijf wordt geleid naar christelijke normen en waarden. Het is niet beursgenoteerd, alles is in handen van de familie Bremicker. Die normen en waarden bepalen ook dat het bedrijf geen schulden mag hebben. Ze hebben alles derhalve zonder het afsluiten van leningen weten te realiseren en een lease-auto zal je er dan ook niet tegenkomen.
In relatief korte tijd weet de onderneming zich neer te zetten als een fabrikant van zeer goede en betrouwbare producten. Een imago dat ze tegenwoordig nog altijd hoog weten te houden. In het hoofdkantoor is ook een museum ingericht waarin mooi het verloop van de onderneming te zien is. Aan de sloten is opvallend weinig verandering te zien. Aan de buitenkant althans, de binnenkant is steeds geavanceerder geworden.
In 1949 komen ze met het eerste discusslot en zo zijn ze pionier voor nog veel meer sloten zoals we die ook vandaag nog kennen. In 1958 zijn ze de eerste met het bekende messing hangslot. Kort daarop volgen ook het ringslot voor de fiets, cilindersloten en hoofdsleutels (zoals ze dat in hotels gebruiken bijvoorbeeld). Ze breiden uit met andere vormen van beveiligen voor huis en industrie. Ze nemen ook veel bedrijven over in de loop der jaren. Dat ze niet stil zijn blijven staan, blijkt onder meer ook uit de awards die ze ontvangen, zoals voor de meest innovatieve beveiligingsoplossingen. Met de werkplaats zoals hieronder is het echter allemaal ooit begonnen, inclusief mechanische kolomboor.
Tegenwoordig is ABUS actief in meer dan 120 landen en nog altijd marktleider in een aantal van die landen als het gaat om woning- en mobiele beveiliging. De fietshelmen vallen onder die laatste categorie. Ze hadden al in de jaren negentig fietshelmen in hun assortiment, zoals je hieronder kan zien, maar waren nog niet bezig met helmen voor professionele wielrenners. Die stap werd pas in 2015 gezet toen ze besloten om het naar een hoger te tillen. Ze zagen zelf ook in dat, hoewel ze op gebied van beveiliging een heel goed imago hebben, ze niet zomaar ‘geaccepteerd’ zouden worden als high-end helmenfabrikant.
Het begon met het sponsoren van de Tour-start in 2015 in Utrecht, gevolgd door Parijs-Roubaix in 2016 waarna ze Team Movistar gingen sponsoren. Dat was ook meteen de introductie van de GameChanger, hun aerohelm waarmee ze meteen een serieuze intrede deden in de wielerwereld. In Nederland zijn ze momenteel partner van Parkhotel Valkenburg Cycling Team (incl. Nederlands Kampioen Lorena Wiebes), Metec Continental Cyclingteam (incl. Nederlands Kampioen Beloften David Dekker) en van het Vlasman Continental Cyclingteam.
Tijdens ons bezoek aan het hoofdkantoor zijn we ook bij het ABUS Innovation Lab geweest. Dat zit net in een nieuw pand, maar ze hadden gelukkig wel nog een paar prototypes liggen van onder andere de GameChanger en de nieuwere Airbreaker.