Als liefhebber van de wielersport is een fabrieksbezoek altijd een leuke manier om een kijkje in de keuken te krijgen. Bij CloseTheGap is dat helemaal makkelijk, want zij zitten lekker dichtbij. De productie en de ontwikkeling ervan vindt allemaal plaats in de regio Zwolle. Naast de vernieuwde HideMyBell en de schoenen van Lintaman stapten we ook op de gravelbike voor een bezoek aan TrendingIndustries, waar de HideMyBell wordt gefabriceerd. Ook gingen we langs FFWD Wheels.

De vernieuwde HideMyBell, schoenen en wielen

Na een eerste kop koffie is het tijd voor de presentatie van de nieuwtjes van CloseTheGap. Voor ons niet helemaal nieuw, want we hebben HideMyBell met stalen klepel al getest. Maar wat voor ons wel nieuws is, is dat de raceday serie nu bestaat uit 10 modellen, waarmee je hun bel op nog meer specifieke sturen kan monteren. Ook kan je makkelijk de bel erafhalen, zodat je alleen een fietscomputerhouder overhoudt. Vandaar de naam raceday. En de bel is er nu ook met zwarte boutjes en adapters. Helemaal zwart geeft wel een mooie chique uitstraling als je mij vraagt. Nadat CloseTheGap alle ins en outs had verteld over de vernieuwde bel, was het tijd voor Lintaman om hun schoenen van dichterbij te gaan bekijken.

Mathijs van CloseTheGap vertelt over de nieuwe raceday series. Voor bijna elk stuur hebben ze nu een versie. En als Wout ermee kan winnen… 😉
Daar in Epe vertelde Philip Lucas over Lintaman en de nieuwe fietsschoenen.
Lintaman staat bekend om de eigenzinnige aanpak. Dat zie je vooral terug in de bijzondere looks. Opvallend is bijvoorbeeld de sluiting, die doorloopt tot de achterkant waardoor je je voet optimaal kan insnoeren.
Na de presentatie stappen we de fiets op en staken we de IJssel over naar Zwolle, waar de productieafdeling van CloseTheGap gevestigd is.

In Zwolle werkt CloseTheGap samen met TrendingIndustries waar de ontwerpen worden omgezet in producten zoals je ze in de winkel kan vinden. Voor nieuwe ontwerpen wordt eerst een 3D-printer gebruikt om een test-product te maken. Wanneer deze is goedgekeurd, kan het echte werk beginnen. Met behulp van spuitgietmachines worden de HideMyBells van UD-Carbon gemaakt. De mal die hiervoor nodig is wordt ook op deze locatie gefreesd. Deze mallen worden in de spuitgietmachine gezet om de verschillende HideMyBell modellen te produceren.

In deze machine worden de mallen op maat gefreesd.
Met als resultaat een mal die gebruikt wordt in de spuitgietmachines.
Op de plank liggen alle mallen voor de verschillende modellen. Op deze manier kan er snel een onderdeel worden bijgemaakt, mocht de voorraad aangevuld moeten worden.
De mal voor een HideMyBell uit de raceday serie
Een van de spuitgietmachines waar de HideMyBell van de band afrolt.
Een bak vol met kleine UD-Carbon deeltjes dat ze smelten en in een mal gieten tot het uiteindelijke product.
Het resultaat! Dit is de basis van de HideMyBell. De losse onderdelen van de HideMyBell worden vervolgens bij een derde partij in elkaar gezet.

Na de rondleiding fietsen we door naar FFWD waar we eerst mogen aanschuiven voor de lunch. Na de lunch kregen we een rondleiding door de hal waar de wielen worden gespaakt. De carbon velgen komen uit Azië maar de wielen worden in Zwolle in elkaar gezet. Hieronder wat foto’s.

Het wiel wordt eerst met de hand in elkaar gezet waarna de spaken met deze machine op spanning worden gebracht.

In deze machine worden de spaken precies strak genoeg aangedraaid. Als ze uit de machine rollen is het wiel compleet. Nadat er handmatig een tubeless velglint is ingeplakt, worden ze nog met de hand gecontroleerd voordat ze aan het rek worden gehangen en uiteindelijk worden ingepakt en verstuurd.

Altijd een mooi gezicht, een vol rek met wielen.
En na afloop gingen we op de gravelbike weer terug naar Epe (al is dit een foto van de heenweg ;-))

Kortom een lekker dagje!