
De Axxome is het eerste model racefiets, waar het Franse merk in 2013 mee op de markt kwam. Ook toen was de Axxome gericht op een laag gewicht en een hoge stijfheid voor de serieuze renner en wedstrijdrijder. De Axxome is er in een ‘gewone’ uitvoering en de Ultra-versie, waarbij de laatstgenoemde de endurance-racefiets uit het gamma is. De nieuwe Origine Axxome RR is het nieuwe topmodel en komt qua gewicht en prestaties daarmee boven de GTO-en GTR-uitvoeringen van deze fiets.

Axxome RR of toch GTR of GTO?
Het belangrijkste van de Axxome is dat alle drie de modellen dezelfde geometrie hebben. Het verschil zit namelijk in de carbon layup, waarbij de GTO is gericht op comfort daar waar de GTR gericht is op de renner die er ook wedstrijden mee wil rijden. Dit zagen we eerder ook al bij de Origine Graxx GTR gravelbike die we hebben getest. Waar de GTR tot voor kort het topmodel voor wedstrijdrenners was, is dat nu de Axxome RR. De ingenieurs hebben met een nieuw type carbon het frame verder doorontwikkeld, waarbij de fiets met gemak onder de UCI limiet kan worden opgebouwd.

Toray M40X carbon
Het frame van de Axxome RR is van de Toray M40X carbonvezel. Deze wordt ook gebruikt in de luchtvaart en de Formule 1 en staat bekend om een hoge stijfheid/gewichtverhouding. Kanttekening volgens Origine hierbij is dat het verwerken van deze carbonvezel complex is. Hoe dat precies in z’n werk gaat, is het geheim van de smid. Het komt erop neer dat ze het frame op kritieke punten, zoals bij het bracket en balhoofd, precies de juiste hoeveelheid carbon heeft voor stevigheid en stijfheid. De buizen worden dan weer zo licht mogelijk gemaakt met weinig materiaal voor een lichter gewicht.

Voor de Axxome RR heeft Origine eveneens een nieuwe mal ontwikkeld die ervoor zorgt dat ook de binnenkant van het frame clean wordt afgewerkt. Geen resten van hars en met zo min mogelijk materiaal waardoor het frame zo licht mogelijk gebouwd kan worden. Licht, maar wel stevig genoeg om de betrouwbaarheid te garanderen.
Dit resulteert in een frame dat in maat medium 749 gram weegt en een complete fiets kan uitkomen op 6,35 kg. Bij de fiets op de foto’s hebben ze bijvoorbeeld een lichtgewicht THM Clavicula crankset gemonteerd. Het frame is niet alleen lichter geworden, maar heeft volgens het Franse merk ook 6% meer stijfheid. Hierdoor is het rijgedrag van de Axxome RR scherper en zal hij reactiever reageren.

Nieuwe 3D-Configurator
Ze zitten niet stil bij Origine want naast de nieuwe Axxome RR hebben ze ook hun configurator vernieuwd. Origine bouwt alle fietsen op maat. Niet alleen qua afmontage, maar ook qua kleur en design. Vorig jaar waren wij in Noord-Frankrijk op bezoek bij Origine, en hebben we met eigen ogen gezien hoe de fietsen samengesteld worden. Tijdens dit bezoek waren er twee nieuwe spuitcabines in aanbouw, en aan het design van deze Axxome RR te zien zijn die nu in gebruik. Erg mooi!

Op de website kan je in de configurator je eigen fiets helemaal samenstellen en uitkiezen. En ook die configurator is vernieuwd. Als je alle onderdelen hebt gekozen, kan je met behulp van de 3D-tool je fiets letterlijk van alle kanten bekijken. Je kan hem in elke gewenste hoek draaien, zodat je zeker bent van de juiste keuzes qua afmontage en design.

Het dingetje bij een configurator is, dat ik er zelf altijd uren mee kan spelen. En ook nu kon ik het niet laten bij de nieuwe Origine Axxome RR. Deze fiets is verkrijgbaar vanaf ongeveer € 8000,- in combinatie met een Shimano Ultegra Di2-groepset en Prymahl carbonwielen. Ik zeg bewust ongeveer, omdat de opties in de configurator enorm uitgebreid zijn. Als je kiest voor een fiets zonder pedalen en bidonhouders kan je net onder de € 8000,- uitkomen. Het topmodel met SRAM Red AXS en DT-Swiss-wielen zal rond de € 11.000,- kosten. Kies je bij dit model voor de eigen Prymahl-wielen van Origine kan dit overigens ook onder de € 10.000,- uitkomen. Het is maar net welke keuzes je maakt.
Via Origine






