In december van 2023 verhuisde het Franse fietsmerk Origine van Somain naar Rouvignies. Ze bouwden een grote en vooral moderne nieuwe hal, die er goed uitspringt in het typische straatbeeld van Noord-Frankrijk. Op een groot bedrijventerrein, tussen de grote betonnen gebouwen staat daar een hagelnieuw gebouw met mooie lichtgevende letters en een volle parkeerplaats.

Ruimte om door te groeien

Het bedrijf is de laatste jaren letterlijk uit zijn voegen gegroeid en ze maken inmiddels zo’n 10.000 fietsen per jaar. Qua personeel groeide het bedrijf de laatste jaren van 25 naar zo’n 100 personeelsleden en de totale oppervlakte van de nieuwe fabriek is dan ook meer dan twee keer zo groot geworden. Dat het Franse bedrijf amibitieus is, blijkt wel uit het feit dat de kavels naast de nieuwe fabriek ook al van Origine zijn. Er is ruimte voor nog twee extra panden, met dezelfde oppervlakte als de nieuwe fabriek. Voorlopig is dat nog niet aan de orde en zal het terrein links van het pand worden omgetoverd tot testparcours.

Op de eerste vrijdag van maart zijn Björn en ik (Coen) te gast in Noord Frankrijk en krijgen we een kijkje achter de schermen van Origine. Wat ons al vrij snel opviel is dat iedereen die we tegenkwamen of spraken binnen het bedrijf, enorm vriendelijk is en tijd heeft voor een praatje. Er hangt een fijne sfeer in het hele bedrijf, en dat werkt toch wel lekker.

Je eigen fiets samenstellen

Het merk heeft een duidelijke visie en gaat voor unieke, op maat geleverde fietsen. De fietsen die uit de fabriek rollen zijn unieke exemplaren samengesteld door de klant. De eerste stap in het proces ligt dan ook bij de klant, en is het online samenstellen van zijn of haar unieke fiets. Daarvoor heeft Origine een online configurator waar we eerder al over schreven. Met deze configurator stel je de fiets volledig naar wens samen, en kan je ook je eigen kleurstelling kiezen.

Met verschillende tools helpt Origine bij het kiezen van de juiste maat en juiste afstelling. Heb je hierover twijfels kan je zelf in de online agenda kosteloos een afspraak plannen om in Rouvignies langs te gaan. Tijdens de afspraak kan je samen met een expert het bestelproces doorlopen, de kleuren in het echt zien en de juiste maat bepalen. Ook is er de mogelijkheid om via de telefoon of een videocall te worden geholpen bij het bestelproces, als je bijvoorbeeld wat minder technisch onderlegd bent of specifieke vragen hebt.

Vanuit de showroom heb je een mooi overzicht over de fabriekshal

Heb jij online je fiets samengesteld, dan word je de dag er na opgebeld om te checken of je de juiste keuzes hebt gemaakt. Mocht er een product zijn dat niet op voorraad is of een langere levertijd heeft, zal dit ook telefonisch worden kortgesloten en kan er eventueel samen naar een passende oplossing worden gekeken. Wanneer de order samen met Origine is gecheckt, wordt het proces in gang gezet. Dit is overigens de enige afdeling die in shifts werkt, om ook in het begin van de avond klanten te woord te kunnen staan.

Dit is dan ook de plek waar we onze rondleiding starten. Op de eerst verdieping zit het grote kantoor waar verschillende medewerkers aan het telefoneren zijn met nieuwe klanten. Zij zitten naast de mooi opgezette showroom, en kijken uit over de fabriekshal. Als je het over een inspirerende werkomgeving hebt, dan is dit het wel wat mij betreft. Je zit midden tussen de fietsen.

Een overzicht van de hal, met links de ruimte voor decals en rechts de ruimte waar de frames worden geschuurd. Achter de twee grote schuifdeuren zijn de spuitcabines.

Van order tot complete fiets

Vanaf boven heb je een heel mooi overzicht over de grote hal, met alle verschillende afdelingen. Naast de hal van bovenstaande foto, is er nog een groot magazijn en hebben ze meerdere spuitcabines. De frames worden met eigen mallen geproduceerd in Azië, waarnaar de verdere productie volledig in Rouvignies wordt gedaan. Dus ook het spuiten in jouw gewenste design.

Vanuit het magazijn wordt het frame gepikt en daar krijgt het direct het juiste ordernummer mee. Dit nummer correspondeert met het framenummer, en staat aan de binnenkant van het frame met een qr-code. Vanaf dit moment is dus al duidelijk voor welke klant dit frame is en hoe deze gaat worden opgebouwd. Ook bij mogelijke schade, garantie of diefstal kan er meteen worden bekeken wie de eigenaar is geweest en wat de originele samenstelling van de fiets is geweest.

Carbon frames na een eerste schuurbeurt

Schuren, spuiten, schuren, spuiten

Het frame gaat als eerste naar de schuur ‘kabine’. In deze afgesloten ruimte worden de frames onder fel licht met de hand geschuurd om oneffenheden volledig weg te werken. Dit gebeurt met de hand, en is tevens een controle van het frame op eventuele foutjes. Deze ruimte is voorzien van een afzuiging, zodat stof direct wordt weggezogen en niet in de hal komt. Nadat het frame geschuurd is, zal hij in de spuiterij worden voorzien van de primer. Een grondlaag die zorgt voor goede hechting van de lak.

Klaar voor de primer, dat nu nog handmatig wordt aangebracht.

Momenteel is dit nog een proces dat door een medewerker wordt gedaan, maar wij mochten al een eerste blik werpen in de nieuwe geautomatiseerde spuitkabine. De grondlaag zal in de toekomst door een robot worden aangebracht. Deze robot kan maar liefst 150 frames voorzien van primer in 8 uur tijd. Daarna worden deze in een oven geplaatst zodat het goed kan uitharden.

Na de primer, zal het frame opnieuw met de hand worden geschuurd voordat de kleuren worden gespoten. Bij Origine kan je zelf de kleuren bepalen en heb je daarbij keuze uit een aantal designs. Ook is er de mogelijkheid om je eigen kleur te kiezen tegen een meerprijs van € 30,-. Wil je bijvoorbeeld je fiets in dezelfde kleur als je auto, kan je deze doorgeven en deze kan door Origine in het design worden verwerkt. Het spuiten van de kleur wordt met de hand gedaan en als je een tweekleurig design hebt gekozen, zal dit in twee keer worden gedaan.

Het frame wordt in gewenste kleur gespoten. Op de achtergrond zie je de verschillende bestelde designs hangen.

‘Plakken’, lakken en controleren

Als de kleur op het frame zit, zullen de logo’s worden aangebracht. Ook hiervoor is er een kabine in de hal geplaatst omdat er in deze ruimte stofvrij gewerkt moet worden. In deze ruimte zijn er meerdere werkplekken met fel LED-licht, zodat ze goed zicht hebben op het frame. De logo’s die worden aangebracht zijn waterdecals. Deze moeten eerst in lauwwarm water weken, waarna ze heel nauwkeurig op het frame kunnen worden aangebracht. Het voordeel van deze waterdecals is dat ze niet direct vast zitten zoals bij een sticker, maar nog kunnen worden geschoven om ze exact recht op het frame te krijgen.

Water decals zijn geen stickers

Het is een geconcentreerd werkje en op dit moment in de rondleiding vragen Björn en ik ons hardop af, of ze jaren achtereen ditzelfde werk doen. Bij Origine houden ze van afwisseling, want de teams waarin ze werken draaien door per afdeling. Zo sta je dus de ene week op de afdeling voor de decals, en ben je de week er na verantwoordelijk voor de afmontage, of sta je in de ‘schuur-kabine’. Dit houdt het werk afwisselend, en daarnaast kan er ook makkelijk geschoven worden als er mensen ziek zijn of een andere afdeling het druk heeft.

Met de hand en oog voor details worden de decals op het frame aangebracht

Als de decals erop zitten, gaat het frame weer richting spuiterij voor de laatste laklaag. Hierbij heb je keuze uit een glanzende of matte afwerking. Net als de primer zal dit binnenkort worden geautomatiseerd want ze hebben nog een tweede robot in opbouw. Eenzelfde zoals ik eerder al omschreef. Waar de eerste robot de primer doet, zal deze robot alle frames voorzien van een egale laklaag. Deze is nu nog niet in werking, en voor nu is het dus nog handwerk.

Als de decals droog zijn kan de beschermfolie er af

Nadat het frame klaar is, wordt hij wederom geïnspecteerd en gepoetst alvorens hij op een kar wordt gezet waar vanuit het magazijn alle overige onderdelen van de complete fiets worden verzameld.

Prymahl custom wielen

Naast de productielijn van een blanco frame tot een strak afgewerkt frame met custom design, is er nog een lijn voor de wielen. Bij Origine werken ze voornamelijk met hun eigen merk Prymahl wielen, die midden in de fabriek worden gebouwd. Ook hier is het principe dat het maatwerk is en op bestelling wordt gemaakt. Voor het spaken van de wielen hebben ze een machine van Holland Mechanics, die de wielen in elkaar zet voordat ze met de hand worden afgerond.

De spaken worden met de hand op spanning gezet, en ook worden de wielen ‘ontstresst’. Waar je met wielen die nieuw uit een doos komen nog wel eens het bekende ‘pling’ geluid wil horen van een spaak die zich nog moet zetten, zal dit bij de Prymahl wielen niet gebeuren volgens Origine.

Ook wielen worden ook op bestelling gemaakt

Een mooi voorbeeld van het custom maatwerk bij de wielen is een setje wielen voor een e-bike waarbij een Mahle naaf is gespaakt in een full carbon 35 mm Prymahl velg. De wielen worden standaard voorzien van een tubeless velglint, en afhankelijk van de wens van de klant worden de banden dan ook tubeless of met binnenband gemonteerd. Als je de de voorkeur aangeeft voor een binnenband, worden tubeless ventielen wel meegeleverd met de fiets.

En of het interessant was

Opbouwen en nog een laatste controle

Nu alle onderdelen van de fiets klaar zijn voor montage, gaat de kar richting één van de werkplekken waar deze wordt opgebouwd. De fiets wordt hier volledig opgebouwd en ook afgesteld, zodat je er direct op weg kan rijden. Althans, niet voordat er nog een laatste controle is, waarbij elke fiets die is afgerond nog een keer volledig wordt gecheckt. Kloppen alle onderdelen, is alles goed afgesteld, kloppen de serienummers van de onderdelen en bij fietsen met vering wordt de demper afgesteld op jouw gewicht en nogmaals gecontroleerd. Pas als deze check akkoord is, kan de fiets worden opgehaald of verzonden.

Twee frames, met alle onderdelen op de kar

Als de fiets klaar is kan je deze afhalen bij de fabriek, of laten opsturen. Voor het ophalen plan je een afspraak in de digitale agenda, en zal een medewerker samen met jouw de fiets nalopen en ben je klaar om de fabriek fietsend te verlaten. Als de fiets wordt verzonden hebben ze daarvoor een speciale doos, waar de fiets stevig in kan worden geklemd om schade bij transport te voorkomen. Opvallend aan deze doos is dat hij breder is dan de gebruikelijke fietsdozen.

De speciale fiets dozen om de fiets veilig te verzenden

Deze doos heeft Origine zo ontworpen, dat alleen het voorwiel hoeft te worden gedemonteerd voor vervoer. Hij wordt dan met de voorvork vastgezet in de doos, en het voorwiel wordt ernaast ingepakt. Hierdoor hoeft de klant niets aan de fiets te doen (behalve het voorwiel erin zetten) voordat hij er mee op pad kan. Daarnaast is het met deze doos ook geen probleem om een fiets met geïntegreerde cockpit volledig te monteren, en alsnog in een doos te kunnen versturen.

Een medewerker bouwt een Origine gravelbike op

Als je je fiets zelf wil ophalen, wordt deze door Origine opgeslagen en ook hier hebben ze een heel tof rail-systeem voor. Boven in de hal zie je achter de netten een railsysteem waar alle fietsen die klaar zijn, worden opgeslagen. De fiets wordt aan een haak gehangen en met een automatisch systeem boven in de fabriekshal getakeld. In het systeem wordt de fiets gekoppeld aan het nummer van de haak, en vanuit kantoor kan deze robot worden aangestuurd. Wanneer een klant zijn fiets ophaalt, wordt er vanaf boven een seintje gegeven dat de fiets naar beneden kan worden gehaald, en de machine doet zijn werk. Niet alleen slim aangezien de ruimte boven in de hal nu ook nuttig wordt gebruikt, maar bovenal ook heel modern en cool om te zien.

Eigen R&D afdeling

Op de eerste verdieping zit een lange gang met meerdere kantoren voor onder meer marketing, sales en inkoop en ook verschillende vergaderruimtes. De ontwikkeling van de frames vind plaats op de begane grond, naast de grote hal. Daar zit een grote R&D afdeling direct aan de productie ruimte, zodat de mannen daar makkelijk en snel kunnen schakelen met de werkvloer. Het R&D kantoor heeft een grote werkplaats, met verschillende testopstellingen en 3D printers, waarmee de eerste prototypes worden gemaakt.

Een testopstelling om te testen hoeveel gewicht je aan je voorvork kan hangen bij het bikepacken

Overigens wordt er in deze ruimte niet alleen nagedacht over nieuwe frames, maar zijn ze ook druk met het ontwikkelen van specifiek gereedschap. Zo hebben de engineers van Origine een speciale lager pers gemaakt, waarmee ze bij hun eigen frames met behulp van een mal de lagers altijd exact recht in het frame kunnen persen. Naast het R&D kantoor zijn er nog twee aparte werkplaatsen. Eentje waar de technische mensen bezig zijn met het opbouwen van verschillende fietsen, om processen met nieuwe technieken zo efficiënt mogelijk te maken en onder de knie te krijgen. Hier kan bijvoorbeeld ook een werknemer worden bijgeschoold in de opbouw van een fiets.

Daarnaast is er een grotere werkplaats waar de service en garantie afdeling zich bevindt. Naast dat Origine in de Benelux een hele lijst aan servicepartners heeft, is het zeker voor mensen uit Noord-Frankrijk en Zuid-België handig om dit bij de fabriek zelf te kunnen doen.

Verschillende kleuren en designs op een rek

Grootse uitstraling voor een relatief klein merk

Eerlijk gezegd wisten we niet zo goed wat we moesten verwachten, toen we onderweg waren naar Noord-Frankrijk. En ondanks dat we al het nodige hebben gezien in de wereld van de fietsen, waren we erg enthousiast over wat we binnen zagen. Het merk Origine is bij het grote publiek nog niet heel bekend, maar heeft met deze nieuwe fabriek een schitterende uitstraling. Ze verkopen zoals gezegd zo’n 10.000 fietsen per jaar, en de manier hoe elke fiets als custom project van A tot Z wordt opgebouwd maakt hem toch net wat meer bijzonder dan een standaard fiets uit een catalogus. Daarbij werken ze met een duidelijke visie en kijk op het product en dat zie je terug in de fiets en merk je als je bij Origine rondloopt. Iedereen is gek van de fiets, en maakt van elk project een bijzondere fiets.

Origine Cycles

En dit is slechts een klein deel van het magazijn