Pinarello was veelvuldig in beeld afgelopen Tour en om dit nog wat extra luister bij te zetten (al waren ze dat zonder Tour-overwinning waarschijnlijk ook wel van plan) introduceren ze een paar nieuwe modellen voor 2018.
Je kan met de bestaande F10 ook al een Tour de France winnen, dus je zou je bijna afvragen waarom het nog beter zou moeten. Stilstand is achtergang moeten ze gedacht hebben, en dat is maar goed ook. Pinarello brengt voor 2018 twee nieuwe uitvoeringen van de F10 uit: de F10 Disk en de F10 X-Light en de opvolger van de K8, de K10.
Te beginnen met de F10 Disk. De F10 is al best een indrukwekkende fiets om te zien en de schijfremmen doen daar eigenlijk nog een schepje bovenop. De fiets heeft alle eigenschappen van de bestaande F10, maar met andere remmen dus. Daarvoor is wel e.e.a. aangepast. De Onda voorvork is aangepast voor schijfremmen, is geschikt voor steekassen en direct mount remklauwen. De achterbrug is ook aangepast, eveneens voor direct mount en steekassen. De UCI heeft het frame goedgekeurd, dus Sky mag de fiets gebruiken in de koers.
Ook nieuw is de F10 X-Light. Je raadt het al, het is een extra lichte versie van de F10. Zelfde stijfheid en aerodynamica, maar zo’n 60 gram lichter. Scheelt toch weer. Een kaal frame in maat 53 weegt zo’n 760 gram, de vork 340 gram. Het frame is gemaakt van Torayca T1100G UD carbon zoals ze het ook al bij de Dogma F8 X-Light hebben toegepast. Maar met een nieuwe lay-up, een ander molding proces en nieuwe specifieke mallen.
Tenslotte nog de K10, die je onderaan ziet in oranje met wit. De opvolger van de K8, maar ontworpen vanuit de F10, met een aangepast geometrie en vorm om het rijgedrag op alle soorten terrein te verbeteren. Het is ook de endurance racer van Pinarello en kan tot 28 mm brede bandjes aan.
Pinarello Dogma F10 X-Light
Pinarello Dogma K10 Pinarello