Dropper posts kennen we al een tijdje uit de mountainbike wereld, maar op enkele gravelbikes na zie je ze in de gravelwereld nog niet zo veel. Pro wil daar met de Discover Dropper Post verandering in brengen, want een dropper post geeft je meer controle, vertrouwen en fun! Zo laten ze weten.
En dat klopt denk ik ook wel. Hoe geeft een dropper post je dan meer vertrouwen? Nou doordat je zadelpen kan zakken, kan je makkelijk je zwaartepunt verlagen. En een lager zwaartepunt is meer stabiliteit. Dus als er een erg steile afdaling aankomt of één met drops en stenen, dan kan je makkelijker controle houden. Ook zul je minder snel over je stuur heen kukelen. En uiteindelijk kun je sneller naar beneden of durf je een lastige afdaling wel te nemen. Daar komt de fun dan vandaan natuurlijk!
70 Millimeter
De Pro Discover Post kun je met 70 millimeter verlagen. Klink niet zoveel, maar volgens Pro moet het voldoende zijn om van de voordelen te profiteren. Ook belangrijk is dat de zadelpen dan nog steeds in de meeste frames past. Ook de diameter is een standaardmaat met 27.2,mm.
Laten zakken
Bedienen van de Pro Dropper Post kan met de DPS remote, een meegeleverd hendeltje. Het hendeltje monteer je in de stuurbocht en kun je door het L-profiel bedienen met je duim of wijsvinger. De kabel is binnendoor het frame te begeleiden. Mocht je met een 1×11 GRX set-up rijden, dan kun je ook de linker hendel gebruiken om de Dropper Post te bedienen. Dat staat nog cleaner natuurlijk! Je hebt dan wel de speciale Shimano hendel met code ST-RX810-LA nodig.
Kosten en gewicht
De kosten voor de zadelpen komen op € 259,-. De zadelpen is geschikt voor standaard zadels met een 7×7 millimeter rails, mocht je een carbon rails met een 7×9 millimeter profiel hebben dan kun je de zadelpen met andere klemmen passend maken. Fijn om te weten is dat de zadelpen geen extra onderhoud nodig heeft. En moet je de air cartridge ooit vervangen, dan schijnt dat volgens Pro een klusje van 15 minuten te zijn.
De zadelpen weegt 417 gram. En dat is natuurlijk zwaarder dan een normale zadelpen. Het is beetje een afweging of je het extra gewicht gerechtvaardigd vindt voor een snellere afdaling. Of je doet het voor de extra fun, want soms is dat belangrijker dan dat je een paar secondes sneller bent.
Meer info via Pro